🇺🇸 Lockheed Martin залага на всеобхватно обновяване на F-35 с включването на възможност за частично или изцяло безпилотни мисии. Изпълнителният директор на компанията Джим Тайклет заяви по време на конференцията Bernstein Strategic Decisions, че модернизираната версия може да включва в себе си ново стелт покритие, структурни промени и редица други иновации.
„Можем да направим така, че F-35 да има възможност за автономен полет в сравнително кратък срок, на базата на разработки по програмата NGAD (Next Generation Air Dominance)“, подчерта той. Според него, в рамките на две-три години самолетът може да получи значително увеличение на бойните способности с интеграция на технологии, първоначално предназначени за изтребители от шесто поколение.
Идеята за „Ферари“ версия на F-35 беше представена за първи път през април, когато компанията загуби конкурса по програмата за изтребител от следващо поколение (NGAD) от Boeing и техния проект за F-47. Вместо да оспорва решението, Тайклет обяви, че компанията му ще се фокусира в усилия за внедряване в F-35 на 80% от способностите на шесто поколение, но на половин цена.
Авангардната платформа вероятно ще включва нови радарно поглъщащи покрития, средства за електронна война от ново поколение, подобрена мрежова свързаност и софтуер за автономно управление. Възможни са и конструктивни промени, особено около въздушните входове и дюзите на двигателя, без пълна преработка на дизайна.
„Имаме нови идеи и открития относно т.нар. outer mold line – това е външната аеродинамична форма на самолета, която определя скрития профил и ефективността на въздушния поток“, обясни Тайклет. „Можем да ги приложим към F-35, без да се налага изцяло нова конструкция.“
Въпреки че някои подобрения може да са готови за тестови полети в следващите две-три години, Тайклет предупреди, че интеграцията трябва да се извършва поетапно. „Не може да се въвеждат прекалено много нови системи наведнъж, без да се наруши производственият процес.“
Компанията планира подобни модернизации и за F-22 Raptor, както и дългосрочни оферти за производство и поддръжка на F-35.
Любопитно е, че по време на конференцията изпълнителният директор на Lockheed не коментира твърденията на Доналд Тръмп за F-55 – нова версия на F-35 с два двигателя По време на срещата си с бизнес лидери в Катар на 15 май Тръмп обяви, че ще САЩ ще разработят двумоторен F-55, както и F-22 Super – подобрена версия на настоящия Raptor.
„Ще направим F-55, ако получим добра цена. Ще има два двигателя и ще е супер ъпгрейд на F-35“, отбеляза Тръмп.
Франк Кендал, бивш военен министър на САЩ в администрацията на Барак Обама, посочи пред Breaking Defense, че версия на F-35 с два двигателя никога не е била разглеждана в периода му начело на Пентагона. Експерти алармират, че такъв вариант би изисквал дълги години тестове и значителни разходи поради фундаментални промени в дизайна.
Въпреки че не бяха обявени нови продажби на F-35 по време на обиколката на Тръмп в Близкия изток, Тайклет потвърди, че се водят активни разговори със Саудитска Арабия за „пътя към пето поколение“.
„Този процес ще е поетапен и ще отнеме време, но ако успеем да си партнираме със Саудитска Арабия, Катар и ОАЕ за засилване на въздушното им превъзходство и интегрираната противовъздушна отбрана, възможностите за Lockheed Martin ще бъдат много сериозни“, каза той.

Няма коментари:
Публикуване на коментар