![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhthumQdakzecH1_76J0BL5AlPV4lbMuk_W53owazeWpFpT_3nMjmdUf2N24spyACJgo2La933MB0DJ3RKh5KXsN2h6MDuNMcrv0OHBNIrFlY1GIT_uVIp_Bu3ZUZv5AC3D77eK_MXH5V1ArAXkavYuDxfqpPFDOaAPtPzE2F0awz6OrLPDCSIPSBtZ7bV/s1200-rw/Ukrainian_Air_Force_F-16.jpg)
📸 Снимка: REUTERS/Valentyn Ogirenko
🇺🇸🤝🇺🇦 Докато отиващата си администрация на американския президент Джо Байдън бърза да предостави помощ на Украйна в последния момент, преди Доналд Тръмп да е встъпил в длъжност през януари, Държавният департамент обяви пакет от продажби за поддръжка на стойност 266 милиона щатски долара за украинските изтребители F-16.
Тръмп не е правил публични коментари за украинския флот F-16, но очакваното му намерение да намали подкрепата за Киев и да измъкне страната си от войната поставя въпроса: какво ще стане с украинските самолети, произведени в САЩ, ако Вашингтон се оттегли?
Модерните многоцелеви изтребители F-16 бяха жизненоважни в усилията на Украйна да изгради своите военновъздушни сили. Изваждането им от играта може да отслаби противовъздушната отбрана на Украйна, оставяйки страната по-уязвима за руските ракетни атаки.
Нидерландия и Дания бяха първите, които предоставиха F-16 на Украйна по-рано през годината, като датското правителство обяви доставката на втората си партида на 7 декември. Норвегия и Белгия също обещаха да осигурят изтребители от запасите си, докато преминават към въвеждане на изтребителите от пето поколение F-35.
Въпреки че САЩ не са предоставили никакви самолети от своя арсенал, те играят ключова роля в обучението на украински пилоти и осигуряването на поддръжка. Наскоро обявеният военен пакет за продажби включва широка гама от системи, свързани с поддръжката, като оръжеен софтуер, резервни части за реактивни самолети и Съвместната система за планиране на мисии (JMPS).
Тъй като F-16 е система, произведена в Съединените щати, европейските съюзници се нуждаят от разрешението на Вашингтон, за да могат да предоставят самолетите на Украйна, което означава, че администрацията на Тръмп може на теория да спре дори европейските доставки на F-16.
Може ли Европа да запълни празнината?
Ако Вашингтон реши да спре цялата допълнителна помощ за поддръжката на F-16, европейските съюзници на Украйна вероятно ще успеят да компенсира загубата, ако увеличат финансирането.
„Европейците могат да го компенсират, ако искат, но американците трябва да одобрят трансфера му на трета страна“, каза Питър Лейтън, бивш офицер от австралийските военновъздушни сили, асоцииран сътрудник в Royal United Services Institute (RUSI) и гостуващ сътрудник в Griffith Asia Institute.
„Ако администрацията на Тръмп оттегли разрешението за използване на F-16, САШ могат да блокират всяка бъдеща помощ. В този случай ситуацията ще бъде много сложна“, подчерта той.
Според Джъстин Бронк, старши научен сътрудник в RUSI, друг съществен проблем представлява ограниченият персонал, който е способен да обучава и поддържа F-16 в европейските страни.
„За разлика от американците, европейците нямат толкова много наличен персонал и повечето от него е преразпределен от летене и поддръжка на своите F-16 към управление на новите самолети F-35“, изтъкна Лейтън.
„Така че европейците ще трябва да върнат персонала от новите си изтребители, за да помагат на украинците с по-старите F-16. Мисля, че това ще повлияе пряко на европейските възможности за използване на самолетите F-35“, предположи той.
Въздействие на предна линия
Много наблюдатели посочиха, че F-16 не са оръжия-чудо – те не могат, в сегашния си брой, да осигурят превъзходството на Украйна във въздуха. Но тези самолети все още са ценни активи, които подобряват отбранителните способности на страната
F-16 се използват както в нападателни, така и в отбранителни операции. Те са използвани в мисии за прехващане на руски ракети и дронове по време на въздушни удари срещу Украйна и могат да бъдат разположени и за изстрелване на ракети и бомби по руски позиции по фронтовата линия.
„Ако засега изключите F-16 от уравнението, вероятно няма да забележите значителни промени в отбранителните способности на Украйна в краткосрочен план“, сподели Бронк.
Украинските пилоти все още преодоляват първоначалните препятствия, свързани с възприемане на новата оръжейна система, подходи и стил, „особено в начина, по който управлява радарната система“, подчерта той, имайки предвид случая с украински F-16, разбил се по време на мисия през август, което доведе до смъртта на пилота.
„Освен това е предизвикателство да се прехвърлят опитни пилоти на F-16 за мисии за прехващане на Шахеди или крилати ракети през нощта. Работният процес е много по-различен от МиГ-29 или Су-27, например“, допълни експертът.
В средносрочен план обаче Киев може да види „значително влошаване на усилията за изграждане на ВВС“, предупреди Бронк. Украйна потенциално може да разгледа европейски решения, като обещаните от Франция изтребители Mirage 2000 или шведските Gripen.
Очаква се тя да получи само три изтребителя Mirage в началото на следващата година, докато евентуалната доставка на шведските изтребители Gripen все още не е официално одобрена.
Бронк обаче отбеляза, че Mirage 2000 не е идеален за нуждите на отбраната на Украйна поради ограничения на радарните ракети. Междувременно преминаването към още една платформа ще изисква повече време и усилия, което ще струва ценно време на страната.
Няма коментари:
Публикуване на коментар