вторник, 24 септември 2024 г.

Алжир вероятно е първата страна, закупила руските изтребители Су-57.

📸 Снимка: Обединена авиостроителна корпорация (ОАК)

🇷🇺🤝🇩🇿 Усилията на Русия да осигури купувачи за своите стелт изтребители от пето поколение Су-57 „Felon“ може най-накрая да се увенчаят с успех, след като докладите сочат, че Алжир е близо до придобиването на модерния самолет. Страната планира да прехвърли остарелия си флот от МиГ-29 на Судан, като същевременно придобие неуточнен брой Су-57 и до 70 самолета Су-30.

Този ход може значително да подобри възможностите на военновъздушните сили на Алжир, като потенциално промени военния баланс в Северна Африка и повиши опасенията за регионална надпревара във въоръжаването. Съседни държави като Мароко и Тунис може да отговорят, като модернизират собствените си военни активи.

Остават въпроси относно способността на Русия да достави Су-57 и как африканските държави ще финансират такива скъпи придобивания, без да компрометират основни сектори като здравеопазването и образованието.

Обединената авиостроителна корпорация (ОАК), дъщерно дружество на руската държавна корпорация „Ростех“, положи големи усилия, за да намери купувачи за изтребителите Су-57, представяйки ги на множество оръжейни изложения в Азия и Африка, сред които встъпителното международно авиошоу в Египет този месец, където „Рособоронекспорт“, подразделението за чуждестранни продажби на „Ростех“, се надява най-накрая да си подсигури продажба на стелт изтребителя от пето поколение.

Усилията може би най-накрая са се отплатили, тъй като в понеделник се появиха съобщения, че Алжир е направил крачка напред към придобиването на произведените в Русия бойни самолети. Специализираното издание Defense Arabic съобщи през уикенда, че страната може да прехвърли остарелия си флот от руски изтребители МиГ-29 на Судан и да придобие неразкрит брой Су-57 заедно с над 70 изтребителя Су-30.

Алжирските военновъздушни сили получиха около 30 изтребителя МиГ-29 в края на 90-те години на миналия век като част от „тристранен договор с Русия и Беларус“, като очакваше те да поемат значително по-голяма роля в алжирските военновъздушни сили. Въпреки това, тази визия се промени, когато закупуването на по-модерните изтребители МиГ-29СМТ беше спряно през 2006 г., което доведе до връщането на самолета в Русия.

Алжир изрази интерес към Су-30МКА, след като придоби 16 от най-новите му експортни модели, но отдавна е спряган и като потенциален купувач на Су-57 – и може би една от малкото държави, които все още имат увереност, че Русия може да произведе и да достави самолета своевременно. Доскоро ОАК се бореше да организира серийно производство на изтребителите пето поколение, въпреки че Кремъл твърдеше, че това отдавна е факт.

BulgarianMilitary.com съобщи още, че Алжир постепенно извежда от експлоатация по-старите си самолети МиГ-29, след като е придобил повече от дузина по-модерни изтребители МиГ-29М заедно със Су-30МКА, превръщайки се в една от най-боеспособните военновъздушни сили на Северна Африка.

Остатъкът от по-старите МиГ-29 на Алжир може да бъде пренасочен към Судан, на фона на усилията на двете страни за изграждане на по-близки отношения, следвайки тенденцията Алжир да предоставя военна помощ на своите регионални партньори.

„Ако Алжир осигури Су-57 и Судан се сдобие с МиГ-29, военната и геополитическата динамика в региона ще се измести драматично“, обясни BulgarianMilitary.com, цитирайки военния експерт Александър Голц, според който Су-57 може да предостави на Алжир „значителни предимства във въздушните операции, укрепвайки статута му на преобладаваща сила в Северна Африка“.

Това може е сигнал за тревога в съседно Мароко на запад и Тунис на изток, а дори отвъд тях в целия регион и вероятно ще стимулира регионална надпревара във въоръжаването. Може би именно това е нещото, на което се надяват в Москва, тъй като от там са повече от склонни да предложат Су-57. Дали обаче ще успеят в действителност да доставят самолета, остава въпрос без отговор.

Разбира се, Франция, САЩ, Обединеното кралство и други страни също биха могли да предложат бойни самолети на страните в региона. Това могат да направят и някои нови участници на сцената на авиационната индустрия – Индия, Турция и Южна Корея. Ако Алжир в крайна сметка реши да подсили своя въздушен флот, редица африкански държави също могат да се озоват на пазара на бойни самолети.

Но предвид цената на Су-57 и неговите алтернативи, основният въпрос ще бъде как тези страни могат да си го позволят, без да съкращават разходите си в други ключови сектори като здравеопазване и образование.

Няма коментари:

Публикуване на коментар