🇪🇺 Европейската комисия ще представи в средата на ноември пакет от мерки за военна мобилност, с който да се опростят процедурите и да се улесни придвижването на военни сили в рамките на Европейския съюз. Френските власти настояват ЕС бързо да определи коридори за военна мобилност и да създаде координиращ орган, който да гарантира бързо придвижване на войски и техника на изток в случай на по-мащабен конфликт.
„Агресивната война, която Русия води на европейска територия в Украйна прави вероятно, бих казал, нашите сили да са силно ангажирани на европейския континент“, заяви бригаден генерал от ВВС Фабрис Феола, командир на френския Център за поддръжка на операции и транспорт, пред репортери в четвъртък сутринта.
В момента на Франция понякога са нужни над 10 дни, за да получи разрешителни от други страни членки за преместване на военен персонал или техника, въпреки че европейската цел е максимум пет дни, отбеляза генералът.
Франция ръководи многонационален батальон на НАТО в Румъния, обучава украински войници в Полша в рамките на мисията EUMAM на ЕС и дарява военна техника на Киев.
Двустранните споразумения с други държави членки, които намаляват времето за получаване на разрешителни, обхващат единствено стандартен вид конвои с ограничения за броя на войските, превозните средства и вида на оборудването.
За Феола ускоряването на процеса за получаване на разрешителни за преминаване на граници и дигитализацията на редица митнически документи са „постижими и на една ръка разстояние“.
ЕС обаче трябва спешно да определи коридори за мобилност, чиито жп линии, пътища, тунели и мостове да издържат на ограниченията по височина, ширина и тегло на военната техника. През лятото бяха проведени дискусии с държавите членки, представители на НАТО и европейските комисари по отбрана и космос Андриус Кубилиус и по транспорт Апостолос Тзитзикостас във връзка тези коридори.
Вече са установени 4 такива коридора с 500 приоритетни проекта, които включват укрепване на мостове, разширяване на тунели и изграждане на железопътни отклонения.
Кубилиус заяви пред Euronews, че ЕС ще се нуждае от първоначална инвестиция от 70 млрд евро, за да адаптира спешно своите жп, пътни, морски и въздушни коридори, за да улесни придвижване на войски и техника в случай на конфликт.
Феола подчерта, че „е изключително важно да има обединяващ орган, който координира всички усилия, за да се гарантира, че всичко е свързано между отделните държави“.
„Не бива да има прекъсвания между коридорите или маршрутите. Усилията трябва да бъдат оптимизирани, за да се осигури непрекъснатост“, добави той.
Правителствата на ЕС също трябва да положат основите за сътрудничество и комуникация на министерствата, за да се избегне „вътрешна конкуренция“ при преместване на стоки в случай на въоръжен конфликт. Той заяви, че тази цел Франция е възстановила междуведомствена единица за координация на логистиката.
„Мисля по-специално за нашия американски съюзник, който при активиране на плановете на НАТО би пристигнал масово на атлантическото крайбрежие и би трябвало да прекоси нашата страна, за да достигне позиции на изток. Тази идея за конкуренция неизбежно ни води до нуждата от координация на национално ниво, за да използваме по най-добрия начин наличните ресурси“, каза той.
През април Европейската комисия прие ново законодателство, което улеснява разрешаването на превози на персонал, които могат да бъдат интегрирани в товарни влакове.
Феола смята, че влаковете са особено подходящи в европейския контекст. През 2024 г. френската армия е организирала 150 международни железопътни превоза, което е огромен скок спрямо „шепа – по-малко от пет годишно“, които са били организирани преди Русия да започне пълномащабната си инвазия в Украйна през 2022 г.
Освен нуждата от определяне на транспортни коридори, основно предизвикателство за въоръжените сили по отношение на международната мобилност е, че по-голямата част от транзита на оборудване се осъществява с ресурси от частния сектор.
Във Франция през миналата година 90% от товарните превози на въоръжените сили са извършени с външни ресурси. В случая с влаковете армията вече работи в тясно сътрудничество с националната железопътна компания SNCF.
Няма коментари:
Публикуване на коментар