четвъртък, 4 септември 2025 г.

Венецуелски F-16 прелетяха над разрушител от ВМС на САЩ в „демонстрация на сила“

🇻🇪⚔️🇺🇸 Два изтребителя F-16 от Националната боливарска военна авиация на Венецуела са прелетяли над разрушител с управляеми ракети USS Jason Dunham от ВМС на САЩ в действие, описано от служители на Пентагона като "демонстрация на сила".

USS Jason Dunham (DDG-109) е разрушител от клас Arleigh Burke с управляеми ракети Aegis и стана част от флотилия на ВМС на САЩ, изпратена в южните Кариби за борба с наркотероризма.

Плавателните съдове бяха изпратени във водите край Венецуела, на фона на закани от президента Тръмп, че повежда битка с картелите, а напрежението с венецуелския президент Николас Мадуро се намира в най-високата точка досега. Белият дом обвини режима в сътрудничество с картели за трафик на наркотици към Съединените щати и наскоро удвои наградата, предлагана за главата му до 50 милиона долара.

Режимът в Каракас отрече обвиненията, а Мадуро описа разполагането като "криминална и кървава заплаха", в отговор на която разположи патрулни лодки и дронове по крайбрежната ивица в отговор.

Във вторник американските военни заявиха, че са ударили кораб от Венецуела с наркотици, убивайки всички 11 души на борба, описани като оперативни лица на картела Трен де Арагуа, според изявления на президента Тръмп и държавния секретар Марко Рубио.

Венецуела – първата страна с F-16 в Латинска Америка

Венецуела е първата страна в Латинска Америка, която получи разрешение от САЩ да придобие изтребителите F-16 и остана единственият им оператор в региона чак докато Чили получи своите през 2005 г.

През май 1982 г. тя сключи договор за покупка на 18 × F-16A и 6 × F-16B от Block 15, с които да замени стария флот прехващачи Mirage III и щурмови самолети Mirage 5, използвани по това време от бойната авиация. Придобиването беше постигнато благодарение на програмата за чуждестранни военни продажби Peace Delta. Количеството, предвидено първоначално да бъде 72 бройки, беше сведено до 24 заради бюджетни ограничения.

САЩ не одобриха поръчката веднага, настоявайки Венецуела да закупи F-16/79 – модифицирана експортна версия на изтребителя. През 1983 г. все пак те се отказаха от идеята и най-накрая одобриха продажбата на F-16 с двигатели F100 за Венецуела. Първите самолети бяха приети през септември същата година. Венецуелските F-16 имат приветлив зелено-кафяв цвят с емблемата на бойната авиация на опашката и кръгли знаци по крилата. 4-цифрен сериен номер е изписан върху корпуса под опашното перо.

От първоначалните 24 закупени единици, три катастрофираха: първите две в резултат на повреда в двигателя, а третият се разби на авиошоу в базата Ел Либертадор в катастрофа, при която загинаха първият и вторият командир на ескадрилата. Венецуелските ВВС търсеха одобрение от САЩ за замяна на загубените самолети и планираха модернизация на останалите 22 броя, като в края на октомври 1997 г. одобриха продажбата на два нови F-16, както и пакет за модернизация с включени двигатели F-100-PW-220E. Въпреки това сделката беше прекратена до ново известие.

Венецуелските F-16 са модернизирани за работа с ракетите въздух-въздух с малък обсег AIM-9L Sidewinder. Стандартното въоръжение по време на мисии по въздушна поддръжка е съставено от 6 × Mk.82 или 2 × Mk.84 бомби, 4 × AIM-9L Sidewinder и централен резервоар за гориво. В инвентара на FAV са включени също касетъчни бомби (CBU) и ракети.

През 1997 г. на авиошоуто в Ел Либертадор беше представен F-16A, оборудван с израелския под Litening, а един от пилотите сподели, че скоро ще доставят и останалите поръчани подове и неизвестно количество боеприпаси с прецизно насочване (PGM)от израелски произход.

По време на ученията Миранда 98, проведени във Венецуела от 8 февруари с френски самолети на път за Red Flag 98-2, венецуелските Mirage 50V и F-16 тренираха доставки на PGM с подове Litening (използвани само от F-16). Това предполага, че до тази дата поне част от PGM са били доставени. Също така се посочва, че венецуелските F-16 ще бъдат интегрирани с израелските ракети Python IV, от които вече са били доставени около 180 бройки.

В началото на 1998 г. се появиха спекулации, че Венецуела иска да модернизира своите F-16A/B до стандарта F-16C/D, но повече детайли така и не се появиха. През 2003 г. изплуваха слухове, че страната е сключила договор с белгийския завод SABCA за модернизация на флота от F-16 по програмата Falcon-Up за удължаване на експлоатационния живот, но това така и не беше потвърдено.

F-16 на FAV са използвани в реални бойни действия само веднъж – по време на военния преврат на 27 ноември 1992 г. срещу тогавашния президент Карлос Андрес Перес.

Няма коментари:

Публикуване на коментар