понеделник, 29 септември 2025 г.

Китайски контейнеровоз засечен в Крим за първи път от 2014 г. насам

🇨🇳⚓️🇷🇺 Китайски търговски кораб беше забелязан за първи път в Крим от незаконното анексиране на полуострова през 2014 г. Контейнеровозът Heng Yang 9 беше засечен в района със сателитни изображения и данни от транспондери, след като опита безуспешно да прикрие своите визити в санкционирани пристанища.

Според Financial Times, корабът е бил в Крим поне три пъти в последните месеци – през юни и август, както и в продължение на две седмици през септември. В Черно море той е предавал фалшиви координати, които сочат към руското пристанище „Кавказ“, но реално е акостирал в Севастопол.

Telegram каналът „Крымский ветер“ публикува снимки на кораба в бухтата на пристанището на Севастопол, където името му беше прикрито с бял плат – практика, използвана от руски кораби, за да избегнат документиране при визитите си в пристанищата на окупирания полуостров.

По данни на украинските власти, след престоя си в Крим, корабът е плавал до Турция и Египет. Според MarineTraffic, на 24 септември той отново е бил край турското крайбрежие.

Heng Yang 9 плава под флага на Панама и принадлежи на китайската компания Guangxi Changhai Shipping Company, базирана в автономния район Гуанси-Чжуан. Корабът е построен през 2012 г. във верфите на Ningbo Donghe Shipyard, провинция Джъдзян. Публична позиция на собственика засега няма.

Още през май месец разследващият проект SeaKrime на украинския център „Миротворец“ е видял Heng Yang 9 в Севастопол. Според журналистката Катерина Яреско това е бил първият превоз на контейнери от години насам:

„Обикновено в контейнерите се превозват техника, оръжия или други чувствителни товари. Наблюдавахме натрупване на контейнери край пристанището в Севастопол, а след това корабът ги натовари и отплава“, обясни тя.

Според Яреско Heng Yang 9 пристига в Крим от пристанище Александрия в Египет, минава през Турция, след което разтоварва в Новоросийск и се връща обратно в Севастопол за нов товар. По този начин функционира „пълноценна контейнерна линия“.

Изданието Lloyd’s List твърди, че чрез този маршрут за износ е изпращана продукция от временно окупирания Донбас, доставяна по жп линии към пристанищата – в противоречие с резолюция на Международната морска организация от 2023 г. Информацията не може да бъде независимо потвърдена.

Появата на китайски кораб в Крим съвпада със стартирането на новата жп линия на сухопътния коридор през окупираните украински територии, която позволява превоз на товари от Донбас и Херсонска област към Русия.

Дали действията на Heng Yang 9 отразяват официална китайска политика остава неясно. „По един случай не може да се съди за държавна линия. Ще стане ясно, когато видим реакцията на Пекин“, коментира Яреско.

Съветникът на украинския президент по санкционната политика Владислав Власюк отбеляза, че украинското посолство в Пекин вече е изразило категорично несъгласие пред министерството на външните работи на Китай. Според него китайската страна е уверила, че на граждани и компании се препоръчва да избягват контакти с окупираните територии.

В края на август заместник-министърът на външните работи Ма Чжаосюй описа отношенията с Руската федерация като „най-стабилни и стратегически важни“ за Пекин.

По-рано украинският президент Володимир Зеленски заяви, че Китай доставя барут и артилерия на Русия, а разследване на Reuters твърди, че през 2023 г. Пекин е изпращал двигатели за дронове под прикритието на „промишлени хладилни агрегати“. Пекин отрече обвиненията, настоявайки че контролира стриктно износа на стоки с двойна употреба.

Няма коментари:

Публикуване на коментар