неделя, 17 август 2025 г.

„Малко по малко отдалечаване от Китай“ — новото масово производство на части за дронове в Украйна

🇺🇦 До преди година производителите на дронове в Украйна купуваха почти всички части за сглобяване от китайски фирми. Днес обаче украински компании започнаха да произвеждат масово електроника, контролери, камери и дори мотори за безпилотни апарати на собствена територия.

Китайската държавна DJI държи около 75% от световния пазар на дронове. Дори производители със собствени разработки зависят от китайски компоненти – тенденция, предизвикваща опасения за зависимост от Пекин във веригите за военно снабдяване.

Притисната от войната, днес Украйна произвежда много повече дронове в страната от всяка друга страна освен Китай и вероятно Русия. Масовото производство на отделни компоненти обаче е нов етап.

„Преди нямаше местни производители, никой не мислеше за това“, заяви пред Kyiv Independent Олексий Гребин, изпълнителен директор на Motor-G – най-големия украински производител на електромотори за дронове. Заводът на компанията, чието място е тайно заради руските атаки, започва масово производство през декември 2024 г.

Motor-G вече произвежда близо 100 000 мотора месечно – главно за FPV дронове и по-големи модели с рамки до 15 инча. По думите на Гребин в ЕС реално няма подобно производство: „Има марки, но всичко се прави в Китай.“

Въпреки напредъка, зависимостта от китайски суровини остава. Motor-G все още внася магнити и специализирани устройства като тестери за напрежение. „Никой в Украйна няма скоро да започне да ги прави“, признава Гребин.

По-малки работилници също играят ключова роля. Компанията Hasta произвежда FPV дронове с оптични влакна, достигащи до 50 км. „Малко по малко се отдалечаваме от Китай“, заяви Андрий, основател на компанията. Китай вече е ограничил износа на дронове за Украйна и води правни битки срещу вноса на оптично влакно.

Данни на Съвета на отбранителната индустрия в Украйна показват, че само 5% от компаниите членове не използват китайски компоненти. За сравнение – 28% не използват тайвански, а 40% – американски части. „Зависимостта от китайските доставки застрашава стабилността на нашата верига за снабдяване“, заяви изпълнителният директор Иван Федирко.

Проблемът не е само украински. Американски производители като Skydio и Anduril също страдат от новите китайски ограничения. „Китай може да спре глобално индустрията за дронове за една година“, предупреди пред Forbes Трент Еменекер от Пентагона.

Русия също е силно зависима от китайски части, макар че разполага с фабрика за производство на оптични влакна. В същото време руските балистични ракети и иранските дронове „Шахед“ нанасят тежки щети на украинските заводи, принуждавайки много производители да работят в малки скрити работилници.

Зависимостта от внос остава чувствителна тема. Гребин разкритикува два закона от юни, които освобождават от ДДС и мита вноса на чуждестранни компоненти за дронове, което според него привилегирова китайските доставчици.

Въпреки това индустриализацията на компании като Motor-G е от ключово значение за Украйна и съюзниците ѝ. „Мисля, че европейците ще купуват повече, всички ще имат нужда от поне някакво количество, дори след евентуална мирна сделка“, казва Гребин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар