неделя, 11 май 2025 г.

Египет се насочва към южнокорейските изтребители FA-50 за сметка на китайските J-10C.

Китайски изтребители J-10 са изложени по време на първото издание на Международното авиошоу в Египет на международно летище Ел-Аламейн в Ел-Дабаа, 3 септември 2024 г.

🇪🇬🤝🇰🇷 Египет извършва внимателна оценка на различни варианти за придобиване на изтребители, след като китайските J-10C пристигнаха за учението Eagles of Civilization 2025, като според съобщенията Кайро вече предпочита южнокорейския FA-50.

Египетският посланик в Сеул Халед Абделрахман разкри, че се водят преговори за закупуване на 100 изтребителя FA-50 с включването на възможен трансфер на технологии. Разговорите между Египет и корейски компании напредват положително, а официални лица изразиха оптимизъм, че техническите дискусии ще доведат до благоприятно споразумение в близко бъдеще.

Очаква се Египет да направи първоначална поръчка на 36 от общо 100 изтребителя, а останалите да бъдат сглобявани в Хелуан. Подписаното през 2023 г. споразумение между Korean Aerospace Industries (KAI) и Арабската организация за индустриализация (AOI) позволява производството на местна почва в Египет. Представител на KAI подчерта значението на сделката за развитието на авиационния сектор в страната и регионалното сътрудничество като цяло.

Ако бъде потвърдено, това представлява сериозен напредък за партньорството между Египет и Южна Корея в сферата на отбраната. Преди придобиването на FA-50 Кайро направи поръчка на 216 самоходни гаубици K9 Thunder на Hanwha, няколко машини за презареждане с боеприпаси K10 и 51 командно-контролни единици K11. Общата стойност на поръчката възлиза на около 1.7 милиарда долара.

Египетските военновъздушни сили разполагат с флот от американски, руски и френски самолети. През 2015 г. страната закупи 24 изтребителя Dassault Rafale от Франция и 46 единици МиГ-29M2 от Русия. Макар доставките на МиГ да започнаха през 2017 г., войната между Русия и Украйна прекъсна поддръжката и доставката на резервни части. Освен това Кайро придоби приблизителн две дузини Су-35 от Русия, но сделката впоследствие бе анулирана, като според съобщенията това е станало под натиск от страна на САЩ.

В резултат на това египетските ВВС търсят съвременен боен самолет да запълни тази празнина. Освен това страната трябва да модернизира съществуващия си флот от F-16 или да инвестира в модерни изтребители, за да засили оперативната си готовност. В същото време обаче стриктните американски разпоредби, свързани с резервните части и експлоатацията, създават пречки за тези модернизации, което допълнително засилва нуждата от нов самолет.

Решението на Египет да избере FA-50 може да се разглежда като удар върху амбициите на Китай, тъй като Пекин рекламираше активно J-10C Vigorous Dragon на Кайро в продължение на месеци. Спекулациите за възможна покупка на J-10C от Египет се засилиха след показването на самолета на авиошоуто Egypt International Air Show през септември 2024 г.

Въпреки тези очаквания, преориентирането на страната към FA-50 показва предпочитание към отбранително партньорство с Южна Корея. Въпреки това Китай остава ангажиран с разширяване на влиянието си на оръжейния пазар в Близкия изток и най-вероятно ще опита да потърси други пътища за сътрудничество с Египет.

От пристигането на J-10C в Египет за първите съвместни въздушни учения насам, се спекулира, че Пекин продължава да ухажва египетските ВВС за сделка. До момента Китай е изнасял този самолет единствено за Пакистан и търси усилено нови клиенти за изтребителя от 4.5 поколение. Ако Египет избере FA-50, това ще е вторият случай, в който Южна Корея надделява над Китай в сделка за изтребители, след като Малайзия предпочете FA-50 пред JF-17 Thunder, който е продукт на съвместното партньорство между Китай и Пакистан.

По време на промоцията на FA-50 в Тайланд миналата година изпълнителният директор на KAI, Канг Гу-йонг, заяви, че самолетът може да се конкурира с американския F-16 по възможности във въздуха, но струва наполовина и изисква по-малко поддръжка. KAI редовно използва този аргумент, за да привлече потенциални купувачи.

FA-50 идва от T-50 – свръхзвуков учебен самолет, базиран на F-16, предназначен за подготовка на пилоти за KF-16 и F-15K. Преди това Полша избра FA-50 пред американския F-16, а Малайзия – пред JF-17 Block III.

Ключов фактор за нарастващата привлекателност на FA-50 е краткият срок за доставка. Полша например получи първите два самолета само 10 месеца след подписване на договора с компанията-производител KAI. Съобщава се, че Полша е предпочела FA-50 пред F-16 Viper именно заради по-бързата доставка. FA-50 е предназначен за въздушна отбрана, удари по земни цели и обучение на пилоти.

Според KAI, самолетът разполага с удължен обтекател, тактическа връзка за данни, подобрена авионика, увеличен капацитет за гориво, прецизно насочвани оръжия и системи за самозащита. Освен това включва израелския радар EL/M-2032 с импулсно-доплеров режим. Проектиран като лек изтребител, радарните му възможности са сравними с тези на KF-16 – лицензирана версия на американския F-16.

Южна Корея развива отбранителната си индустрия, разработвайки едноместна версия на FA-50. Инициативата, обявена миналата година от индустриалното министерство на страната, включва стратегическа инвестиция в сътрудничество с KAI и е насочена към повишаване на оперативната ефективност на модела.

Основните промени включват замяна на задната седалка с резервоар за гориво и премахване на определени системи за оптимизиране на разходите и евентуално увеличение на въоръжението. Все още обаче не е ясно дали Южна Корея ще предложи тази подобрена версия на Египет като част от по-широката си експортна стратегия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар