🇷🇺 Стратегически бомбардировач Ту-22М3 се е разбил в Иркутска област в сряда, убивайки един от членовете на екипажа, докато останалите трима са катапултирали, един от които е получил леки наранявания.
Инцидентът, който беше потвърден от руското министерство на отбраната, е станал в отдалечен район на югоизточен Сибир, на хиляди километри от зони на активен конфликт. Снимки и видео от мястото на катастрофата показват останки от свръхзвуковия самолет, който играе ключова роля за стратегическия флот на руските въздушно-космически сили още от годините на Студената война. По предварителна информация вероятната причина за катастрофата е техническа неизправност.
Ту-22М3, известен в докладите на НАТО като Backfire, е свръхзвуков бомбардировач-ракетоносец с променлива стреловидност на крилото, предназначен за удари на далечни разстояния срещу морски и наземни цели. Представен за първи път в края на 70-те години на миналия век, той остава един от най-мощните руски стратегически бомбардировачи, способен да достигне скорост над Мах 2 (около 2300 км/ч) и да носи до 24 000 кг боеприпаси. Оборудван е с два броя турбовентилаторни двигатели Кузнецов НК-25 с допълнително изгаряне, всеки от които произвежда 245 kN тяга, което позволява както високоскоростен полет, така и операции с разширен обхват. С боен радиус от около 2400 км и максимален обсег от 6800 км със зареждане във въздуха, той е способен да нанася удари дълбоко във вражеска територия.
Въоръжението му включва крилати ракети Х-22 и Х-32, като и двете могат да бъдат оборудвани с конвенционални или ядрени бойни глави. Х-32, модернизирана версия на Х-22, има разширен обхват до 1000 км и следва траектория на голяма надморска височина, преди да се гмурне към своята цел с хиперзвукова скорост. Освен това Ту-22М3 може да носи свободнопадащи бомби ФАБ-250/500 и управляеми боеприпаси за прецизни удари.
В исторически план серията Ту-22М възниква през 60-те години на миналия век в отговор на B-58 Hustler, разработения десетилетие по-рано първи оперативен бомбардировач към стратегическото командване на ВВС на САЩ, способен да развие скорост от Мах 2. По-късно Ту-22М еволюира в Ту-22М3, за да отговори на нуждите на съветската авиация от бърза въздушна платформа с голям обсег. Бойното му кръщение е в Афганистан през 80-те години, последвано от войните в Чечения през 90-те години и Грузия през 2008 г. В Сирия той доказа своята стойност като ракетоносец, но инвазията в Украйна разкри значителните му уязвимости.
Ту-22М3 заема ключова роля в руската агресия срещу Украйна, където продължава да се използва за нанасяне на удари с крилати ракети. Въпреки това през последните две години той понесе някои загуби. През април 2024 г. Украйна разкри, че е свалила Ту-22М за първи път, докато втори такъв самолет беше унищожен от украински дронове в авиобаза Солци-2 през август 2023 г. Изброените инциденти подчертават уязвимостта на руската стратегическа авиация от съвременните заплахи на бойното поле, както на земята, така и във въздуха.
Катастрофата в Иркутск се случва на хиляди километри от фронтовата линия, което предполага, че вероятно става дума за тренировъчен полет или рутинна мисия, която е претърпяла провал. Подобен инцидент през август миналата година доведе до катастрофа на друг Ту-22М3 в същия руски регион, предизвикана отново от техническа неизправност и отнела живота на един от членовете на екипажа. Възрастта на самолета и трудностите в поддръжката от ден на ден стават все по-очевидни, особено откакто западните санкции ограничиха достъпа до ключови компоненти за авиационната индустрия. Русия се опита да модернизира стратегическия си флот с варианта на Ту-22М3М с модернизация на авиониката, нови цифрови контроли на полета и съвместимост с някои съвременни оръжия, но само ограничена бройка бяха въведени в експлоатация.
От стратегическа гледна точка всяка една загуба на Ту-22М3 отслабва способностите за нанасяне на прецизни удари на големи разстояния от страна на Руската федерация, тъй като играе ключова роля в доставянето както на конвенционални, така и на ядрени полезни товари, което прави все по-малкия му брой в повод за притеснение на руските военни плановици. За разлика от американския си колега B-1B Lancer, който все още се поддържа и модернизира активно, остарелият корпус на Ту-22M носи висок риск и непрекъснати предизвикателства за четиричленния си екипаж.
Докато разследването на инцидента в Иркутск продължава, той подчертава растящото напрежение върху руските въздушно-космически сили. Независимо дали се дължи на остарялата технология, грешки в поддръжката или проблеми с обучението на пилоти, загубата на поредния стратегически бомбардировач повдига въпроси относно възможността на Русия да поддържа своите способности за нанасяне на удари на далечни разстояния в условията на продължаващи санкции.
Няма коментари:
Публикуване на коментар