сряда, 5 март 2025 г.

Северна Корея изглежда близо до завършването на първия си самолет за ранно предупреждение във въздуха (AWACS)

Сателитни изображения, заснети на 3 март 2025 г. свидетелстват, че на върха на фюзелажа на военно-транспортния самолет Ил-76 е монтиран обтекател.
🛰️ Снимка: Pleiades NEO © Airbus DS 2025

🇰🇵✈️🇷🇺 Северна Корея изглежда съвсем близо до завършването на първия си самолет за ранно предупреждение във въздуха (AWACS), свидетелстват сателитни изображения от последните дни – актив, който ако бъде въведен в експлоатация, ще засили съществено способностите на военновъздушните сили на страната.

Ядрените и ракетните програми на Северна Корея представляват значителна заплаха за сигурността на Южна Корея, Съединените щати и други страни. Но способността ѝ за въздушно наблюдение е далеч зад тези на нейните съперници, докато повечето от изтребителите и другите военни самолети на Пхенян са антични.

38 North, специализиран уебсайт в проучванията за Северна Корея, съобщи, че скорошни сателитни снимки показват самолет Илюшин Ил-76, паркиран на летище в Пхенян, с голям обтекател върху горната част на фюзелажа. Обтекателят се отнася до структура, която обгражда радарна система.

Изданието описа почти пълното завършване на самолета като „значително подобрение за бойната авиация на страната, която не е виждали нови въздушни способности от години“.

От там посочват, че обтекателят има отличителен триъгълен дизайн отгоре, подобно на това, което се вижда на множество китайски самолети за ранно предупреждение във въздуха, но не се използва на американски или руски самолети. „Това може да свидетелства за подкрепа или влияние от страна на Китай, въпреки че триъгълникът сам по себе си не е убедително доказателство“, обясни още той.

Самолетът, който беше един от трите Ил-76, използвани преди това от националната авиокомпания на Северна Корея, Air Koryo, беше преместен в съоръжението за поддръжка на летището в Пхенян през октомври 2023 г., преди да започне работата по секция в горната част на фюзелажа, се казва в уебсайта.

Миналия ноември самолетът, тогава без обтекател, беше преместен в съседния хангар, където беше оставен до края на февруари, когато се появи извън хангара с монтиран обтекател.

Джунг Чанг Уук, директор на мозъчния тръст на Корейския форум за отбранителни изследвания в Сеул, сподели, че самолетът ще открива и проследява движенията на вражески самолети и редица други военни активи и ще предава информация на наземни центрове. Ако разполага с технология за разпространение на такава информация в своите въздушни и други активи и командване на техните операции, това ще помогне на Северна Корея да провежда военни операции по много по-бърз начин.

„Сякаш севернокорейските военновъздушни сили отварят очите си“, каза Юнг.

Той подчерта, че Пхенян ще се нуждае от най-малко четири самолета за ранно предупреждение във въздуха, за да наблюдава Южна Корея денонощно, тъй като те могат да се редуват, за да изпълняват мисии за наблюдение, да преминат поддръжка и да провеждат обучение. Той заяви, че Южна Корея разполага с точно четири самолета за ранно предупреждение и контрол, произведени в Съединените щати, като планира да закупи още четири.

В края на 2023 г. Пхенян постави първия си шпионски сателит в орбита, но чуждестранни експерти поставят под съмнение неговата способност.

Няма коментари:

Публикуване на коментар