събота, 18 януари 2025 г.

Патрулен самолет на френския флот е бил осветен от С-400 над Балтийско море.

Морски патрулен самолет Atlantique 2 по време на полет.
📸 Снимка: Dassault Aviation/Cyrille Cosmao

🇫🇷⚔️🇷🇺 Морски патрулен самолет Atlantique 2 на френския флот е бил осветен от радара за управление на огъня на руска система за противовъздушна отбрана с голям обсег, докато е летял над Балтийско море по-рано тази седмица, според министъра на въоръжените сили на Франция Себастиен Лекорню.

Инцидентът е поредния, случил се в изключително стратегически регион, където силите на НАТО и Русия се наблюдават отблизо и който наскоро беше свидетел на поредица от саботажи на подводна инфраструктура. Всичко това се случва на фона на все по-чести предупреждения от служители на НАТО за руската тактика за „хибридна война“ тук и другаде в Европа.

„В сряда вечерта френски морски патрулен самолет Atlantique 2 беше обект на руски заплаха“, отбеляза Лекорню в изявление, публикувано днес на X. „Докато патрулира в международното въздушно пространство над Балтийско море като част от операция на НАТО, той беше осветен от радара за управление на огъня на наземната система за противовъздушна отбрана С-400. Това агресивно руско действие е недопустимо. Нашите въоръжени сили ще продължат да действат, за да защитават свободата на корабоплаването в международните въздушни и морски пространства.“

„Осветяването на нашите самолети в международни води с радар е агресивно действие“, посочи полк. Гийом Верне, говорител на френските въоръжени сили. „Професионалното отношение на екипажа предотврати всякаква ескалация.“

Допълнителни доклади предполагат, че освен че е бил прехванат от радара за управление на огъня, Atlantique 2 е бил подложен на мощно заглушаване от руските въоръжени сили.

Atlantique 2 е летял от основната си база край град Лориен в Бретан, Северна Франция, и според съобщенията е летял по маршрут, който го е отвел край бреговете на Швеция и други страни в Балтийско море.

Докато той започна експлоатационния си живот предимно като платформа за борба с подводници, спектърът на неговите мисии се увеличи значително през последните години, както можете да прочетете тук.

Като актив за наблюдение, независимо дали работи над вода или суша, той е добре оборудван със сензори, особено след надграждането на Standard 6, 18 от които са в процес на завършване.

В сегашната си конфигурация, двумоторният турбовитлов двигател може да се похвали с радар с активна електронно сканирана решетка (AESA) Searchmaster на Thales, инфрачервена (FLIR) камера под носа, сензорна кула MX-20 с електрооптични и инфрачервени камери под задната част на фюзелажа, магнитен детектор за аномалия (MAD) в опашката за придобиване на потопени подводници и капсули за електронни поддържащи мерки (ESM) за прихващане на радио сигнали. Самолетът има екипаж от 10 сензорни оператора, плюс още четирима в пилотската кабина.

С обхват от 4300 морски мили и издръжливост от 14 часа, Atlantique 2 е идеално средство за наблюдение и дори може да извършва ударни мисии по суша.

„Ние сме единственият френски самолет, оборудван с толкова много изображения и комплект за електромагнитно наблюдение и способен да остане в района толкова дълго – до 14 часа на мисия“, отбеляза командващият офицер на една от двете ескадрили Atlantique 2 пред списание AirForces Monthly през 2019. „Това ни позволява да оценим информацията, да я подсилим, да се уверим, че това е цел, с която трябва да се борим, и да пуснем оръжия.“

Член на екипажа на Atlantique 2 наблюдава от борда по време на полет над Черно море на 21 юли 2022 г. „Mark One Eyeball“ остава жизненоважен инструмент за наблюдение, а стъкленият нос осигурява отлична видимост.
📸 Снимка: Louisa Gouliamaki/AFP via Getty Images

Не е ясно къде точно са се случили инцидентите, но изглежда почти сигурно, че самолетът е бил в международното въздушно пространство близо до руския ексклав Калининград. Балтийско море е рутинна оперативна зона за Atlantique 2 и други морски патрулни и наблюдателни самолети на НАТО, откъдето те гарантират безопасността на навигацията, както и следят руските движения във въздуха и водата и дейностите им на сушата в Калининград, който е притиснат между Полша и Литва – две страни-членки на НАТО.

Силно милитаризираният ексклав е ключова зона от интерес за НАТО. Освен че приютява щаба на Балтийския флот на Военноморските сили на Руската федерацуя, той има и важни авиобази и играе ролята на ракетен бастион за Москва. Той е дом на балистични ракети с малък обсег на действие „Искандер“ и временно разполага с аеробалистични ракети „Кинжал“, изстрелвани от изтребители-прехващачи МиГ-31 „Фоксхаунд“. В миналото също имаше спекулации, че Русия може да разположи там крилатата ракета с наземно изстрелване 9М729, противоречиво оръжие, което нарушаваше условията на вече несъществуващия Договор за ликвидиране на ядрените сили със среден обсег, според официални лица в Съединените щати, довеждайки до оттеглянето на САЩ от този договор.

Що се отнася до С-400, тази система за противовъздушна отбрана с голям обсег е разположена в Калининград от години, въпреки че в края на 2023 г. беше съобщено, че поне някои от системите или компонентите от тях са били преместени от ексклава, вероятно за използване във войната в Украйна. Въпреки това, системата, която е участвала в инцидента тази седмица, не би трябвало непременно да е в Калининград, за да освети самолета на френския флот. С заявения обхват от над 320 километра, радарът за управление на огъня може също да е бил разположен в Беларус и да осветява самолета край бреговете на Калининград, а също е възможно да е бил в околностите на Санкт Петербург, при условие че Atlantique 2 е оперирал в източния край на Балтийско море, летейки край бреговете на Финландия или Естония.

Така или иначе, фактът, че радар на С-400, прехванал Atlantique 2, вероятно ще предостави много полезна разузнавателна информация за френския флот. Използвайки своето ESM оборудване, самолетът вероятно е успял да чуе комуникациите между руските оператори за противовъздушна отбрана, както и да придобие по-ясна представа за С-400 и как точно се използва системата. Най-малкото екипажът на мисията на борда на френския самолет трябваше да е локализирал откъде идва заплашителната радиочестотна емисия, установявайки местоположението на С-400 и вида на използвания радар.

Сензорен купол MX-20 под задната част на фюзелажа на Atlantique 2.
📸 Снимка: Dassault Aviation

Освен рутинните полети за събиране на разузнавателна информация в региона, морският патрул и наблюдението на региона бяха засилени след докладваните саботажни инциденти, насочени към подводни кабели в Балтийско море. Най-забележителното е, че през декември подводните кабели между Естония и Финландия бяха повредени, като заподозреният виновник Eagle S е бил широко оборудван с техника за шпиониране.

Както съобщихме наскоро, новосъздадената мисия Baltic Sentry, започнала тази седмица,  има за цел да защити критичната подводна инфраструктура в този регион.

Говорейки пред TWZ по-рано този месец, военноморски говорител на НАТО отбеляза: „Имахме постоянно военно присъствие в Балтийско море и това е нещо, което ще продължи в пълна сила за подкрепа на нашите балтийски съюзници. Ще продължим да работим със съюзниците си, за да определим варианти и средства за поддържане на трайно военно присъствие.

Освен това Русия от известно време е обвинена в извършването на мащабно заглушаване на GPS навигацията в Балтийския регион. Съобщава се за руски GPS заглушавания в Балтийско море поне от 2017 г., а миналата година властите на Обединеното кралство съобщиха, че бизнес полет на самолет Dassault 900LX на Кралските военновъздушни сили, превозващ британския министър на отбраната, е бил със заглушен GPS сигнал, докато е летял в близост до Калининград. Русия беше обвинена, че използва подобна тактика срещу военни самолети и на други места в Европа.

GPS системите се използват широко за точна навигация на самолети, повишавайки безопасността и ефективността, като повечето самолети имат резервни системи, ако GPS сигналът се изгуби.

Изглед от пилотската кабина на Atlantique 2 на френския флот, по изгрев слънце във военновъздушната база Льон-Биуе, 16 юни 2022 г.
📸 Снимка: Fred Tanneau/AFP via Getty Images

От своя страна, Русия разполага с широк набор от преносими и монтирани на превозни средства системи за електронна война, за които се съобщава, че са способни да заглушават предаванията и дори да подават невярна информация в мрежите, включително „фалшифициране“ на GPS сигнали и изпращането на превозни средства в грешна посока.

Докато балтийският регион отдавна е арена на напрегнати взаимодействия между военни активи на НАТО и Русия, войната в Украйна и зачестилките инциденти с очевиден саботаж на морското дъно увеличиха фокуса върху тази област и официалните лица сега говорят по-често и открито за гнусните намерения на Кремъл.

Вчера генерал Кристофър Г. Каволи, командир на Европейското командване на САЩ и върховен главнокомандващ на съюзническите сили в Европа (SACEUR), отбеляза, че руската намеса на самолети „е широко разпространена“, простира се „далеч отвъд“ европейските граници и „е нещо, което е доста сериозно” и засяга всички видове самолети, както военни, така и граждански.

Изгледи този вид намеса да намалее са малко, особено в Балтийския регион. Въпреки употребата на радар за противовъздушна отбрана за осветяване на самолет на НАТО в международни води, която е провокативно действие, това не е първият път, когато Русия прибягва до подобни тактики над тези води и почти сигурно няма да е последният.

Няма коментари:

Публикуване на коментар