|
| Първия прототип на турския изтребител от пето поколение TAI Kaan, показващ поразителна прилика с други модерни американски самолети като F-22 или F-35. 📸 Снимка: Dimir/Wikimedia Commons |
🇹🇷🤝🇸🇦 Според непотвърдени турски доклади Саудитска Арабия е обсъдила евентуална покупка на над 100 многоцелеви изтребителя Kaan като част от усилията на страната от Близкия изток за засилване на военния ѝ си капацитет.
Турски медии съобщават, че Саудитска Арабия може да се интересува от придобиването на над 100 изтребителя Kaan – модерните изтребители, разработени от TAI (Turkish Aerospace Industries) по програмата TFX (Turkish Fighter-X).
Смята се, че потенциалното придобиване е обсъдено по време на скорошното посещение в Турция на делегация, водена от саудитския заместник-министър на отбраната Халед бин Хюсеин Ал-Бияри и командващия Кралските саудитски военновъздушни сили Турки бин Бандар Ал Сауд, които се срещнаха с представители на Roketsan, Turkish Aerospace Industries и Аселсан.
Въпреки това няма официално потвърждение от нито една от участващите страни за евентуалната покупка. В коментар след първите доклади в LinkedIn, Стив Тримбъл от Aviation Week написа, че „Саудитска Арабия не е казала нито дума“ за тази сделка и че той „силно се съмнява, че е толкова близо до сключена сделка“.
В интерес на истината Kaan все още е във фаза на прототип и все още не е започнало серийно производство.
Новите изтребители Kaan биха консолидирали и допълнили вече силния изтребителен флот на саудитското кралство. Новата сделка също би сигнализирала за отдалечаване от традиционната зависимост на Рияд от американско и европейско военно оборудване.
Освен това понастоящем Саудитска Арабия се опитва да укрепи собствения си отбранителен производствен капацитет за отбрана, като в същото време формира силни партньорства в рамките на своята стратегия „Визия 2030“. Придобиването на 100 самолета Kaan ще бъде в съответствие с поставената цел.
Тук е мястото да отбележим, че Саудитска Арабия поръча турски дронове Bayraktar Akinci MALE (Medium Altitude Long Endurance) през 2023 г., като компанията производител Baykar отбеляза, че сделката е „най-големият договор за износ на отбрана и авиация в историята на Република Турция“. Евентуално придобиване на Kaan ще консолидира допълнително военното сътрудничество между двете нации.
Kaan, който има за цел да замени турския флот F-16 от 240 самолета до 2030 г., е усъвършенствана платформа със значителни прилики с изтребители от пето поколение на други нации като F-22, F-35, J-35 или Су-57. Самолетът, представен през 2019 г., беше въведен през март 2023 г. и полетя за първи път през февруари 2024 г., но все още е в процес на разработка.
Подробностите за спецификациите на Kaan са ограничени, но се очаква, че ще може да постигне максимална скорост от Мах 1,8 и работен таван от 17 км. Други параметри на ефективността не са разкрити досега, но се знае, че самолетът има максимално тегло при излитане (MTOW) от 27 тона.
Първите 20 самолета KAAN Block 10 са планирани за доставка на турските военновъздушни сили до 2028 г. Първоначално ще се задвижват от два двигателя General Electric F-110-GE129, които задвижват и турските F-16Cs Block 50, като е планирано да бъдат заменени с местни двигатели в бъдеще.
Турските медии твърдят, че без новите двигатели Kaan не може да се счита за изтребител от пето поколение, а само като „поколение 4.75“, което го поставя една стъпка по-висока от Eurofighter Typhoon и Dassault Rafale, но все пак една стъпка зад F-35. Същите доклади също така добавят, че без новия двигател Kaan може да се счита за същата категория като KF-21 на Южна Корея.
Също така е вярно обаче, че днешното определение за „генерация“ вече е загубило първоначалното си значение и не отразява реалните възможности на самолета, с риск от злоупотреба с термина. Така или иначе, Kaan е проектиран да се интегрира безпроблемно със съществуващите активи на турските военновъздушни сили, както и с модерни активи като F-35, ако страната бъде повторно приета в програмата JSF.
Развитието на Kaan представлява една от най-амбициозните програми на Турция през последните години. Докато индустрията на страната е демонстрирала експертен опит в различни области, като успешен дизайн и производство на дронове и лицензирано производство на различни видове самолети, създаването на напълно местен боен самолет от пето поколение е предизвикателство.
Kaan изглежда е добре квалифициран за изискванията на Саудитска Арабия като бъдещ актив, още повече, ако страната осигури трансфер на технологии и други ползи от Турция, което би позволило да разшири местната си оръжейна индустрия. Рияд също отдавна се интересува от придобиването на F-35, но досега никога не е получил разрешение от САЩ.
Изразявайки желание да закупи Kaan, Саудитска Арабия може също така да сигнализира на САЩ, че има алтернативи на програмата F-35. Същите мотиви могат да се считат зад възможния интерес на Обединените арабски емирства към китайския J-20, който беше съобщен по-рано тази година.
Няма коментари:
Публикуване на коментар