|
|
Изтребители F-16 A/B на военновъздушните сили на Тайван в неразкрита авиобаза по време на военни учения. 📸 Снимка: Taiwan Military News Agency |
🇹🇼🤝🇺🇸 Както беше съобщено от Liberty Times на 12 септември 2024 г., Тайван трябва да получи първия от своите 66 изтребителя F-16 Block 70 до края на септември, отбелязвайки началото на значителна доставка за отбранителните сили на острова. Планираното за миналата година предаване, забавено от първоначалния график, ще бъде наблюдавано от високопоставени служители на военновъздушните сили, делегация от американската армия, американски инструктори и екипа за приемане на САЩ.
Вариантът F-16 Block 70, известен още като F-16V, е закупен от няколко страни. Производителят на изтребителите Lockheed Martin, вече достави тази нова конфигурация на Бахрейн и Словакия. След пристигането на първата партида до края на този месец, Тайван ще се превърне в третата страна, получила изтребителите F-16 Block 70. Поръчката беше направена чрез специално разпределение в бюджета от над 247,2 милиарда тайвански долара (около 7,6 милиарда щатски долара), което включва не само самолетите, но и широк набор от модерни боеприпаси и помощно оборудване.
През 2023 г. Тайван осигури цялостен военен пакет за придобиване от Съединените щати, който включва модерни оръжейни системи като и ракети въздух-въздух AIM-9X и AIM-120C, противорадиационни ракети AGM-88, съвместни боеприпаси за директна атака (JDAM) и съвместни оръжия за противопоставяне AGM-154 (JSOW). Тази сделка за 1,4 милиарда долара има за цел да подобри отбранителните способности на Тайван, по-специално способността му да извършва прецизни удари със своя въздушен флот от изтребители F-16. Съществуват спекулации и относно потенциалното включване на съвместните ракети въздух-земя AGM-158 (JASSM) за допълнително укрепване на способностите на Тайван за нанасяне на удари на далечни разстояния.
Освен това, през юли 2024 г. Тайван подписа договори със Съединените щати за придобиване на мултиспектрални въздушни разузнавателни капсули MS-110 и инфрачервени капсули за търсене и проследяване (IRST), за да подобри възможностите на своите изтребители F-16. Капсулите MS-110 на стойност 343 милиона долара позволяват усъвършенствани възможности за наблюдение и откриване на цели. Междувременно капсулите IRST, част от сделка на стойност 344,35 милиона долара, ще помогнат на самолетите F-16V Block 70/72 да откриват стелт самолети чрез откриване на топлинни сигнали на разстояние до 150 километра, подобрявайки противовъздушната отбрана на Тайван срещу съвременните заплахи.
Паралелно с тези нови придобивания, тайванските военновъздушни сили напредват в обучението на своя персонал. Според публично оповестения бюджет на Министерството на националната отбрана за следващата фискална година, военновъздушните сили планират да изпратят 65 пилоти в Съединените щати през цялата година за по-нататъшно обучение на F-16. Тази програма на стойност 36,649 милиона тайвански долара, се очаква да осигури тактическо обучение за пилоти на тайванските военновъздушни сили и да разшири набора от квалифицирани инструктори.
Доставката на тези самолети се натъкна на няколко забавяния поради различни фактори. Въпреки многократните искания на Тайван към Lockheed Martin да се придържа към договорните условия и графика за доставка, предаването беше многократно отлагано. Комитетът по външна и национална отбрана на законодателния юан на Тайван продължи да наблюдава внимателно тези забавяния. По време на законодателно разследване генерал Лий Ши-Чианг, наскоро назначен за ръководител на Националния институт за наука и технологии Чун-Шан, заяви, че двама ръководители на проекти от Lockheed Martin са били сменени. Освен това бившият началник на щаба на военновъздушните сили генерал Цао Чин-Пинг отбеляза, че тайванският персонал, разположен в производственото съоръжение, е бил изтеглен.
F-16 Block 70/72, наричан още F-16 Viper, е актуализирана версия на многоцелевия изтребител, разработен от Lockheed Martin, включваща различни технологични подобрения и модификации, натрупани през последните 25 години. Block 70/72 беше предложен за първи път от Lockheed Martin през 2012 г., като Тайван беше първоначалният клиент, който поръча пакет за надграждане за своите съществуващи самолети Block 20. Новите производствени поръчки за този вариант започнаха през 2017 г., когато Бахрейн стана първият клиент, който поръча новопостроени самолети Block 70. Други страни, включително Гърция, Южна Корея, Словакия, България, Мароко, Йордания и Турция, оттогава направиха поръчки или за новопостроени самолети, или за надграждане на по-стари модели до този нов стандарт.
Block 70/72 интегрира усъвършенствана авионика и системи, предназначени да подобрят ефективността си в съвременни бойни сценарии. Те включват радар Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Active Electronically Scanned Array (AESA), който осигурява подобрена осведоменост за ситуацията, по-бързо насочване и подобрен обхват на откриване и проследяване при всякакви метеорологични условия. Радарът включва картографиране на радар със синтетична апертура (SAR) с висока разделителна способност и може да управлява множество следи на цели едновременно. Самолетът също така е оборудван с централен пиедестален дисплей, предоставящ тактически изображения на екран с висока разделителна способност, което позволява пълно използване на радара AESA и данните от капсулата за насочване. Допълнителните компоненти включват модернизиран компютър, автоматична система за избягване на сблъсък със земята, система за инфрачервено търсене и проследяване и катапултираща седалка Martin-Baker US18E.
Доставките на F-16 Block 70/72 започнаха през 2019 г., като първите комплекти за надграждане бяха предоставени на Тайван. Първият новопостроен самолет Block 70 излетя през януари 2023 г., предназначен за Бахрейн. По-късно, през юли 2024 г., Словакия получи първия си Block 70, като стана вторият оператор на този вариант на F-16. До края на 2023 г. повече от 450 комплекта за модернизация бяха поръчани от страни, включително Бахрейн, Тайван, Мароко, Гърция, Турция и Южна Корея, заедно с поръчки за 153 новопостроени самолета от Бахрейн, Словакия, България, Тайван и Йордания.
F-16 Block 70/72 се задвижва турбовентилаторен двигател Pratt & Whitney F100-PW-229EEP или General Electric F110-GE-129, като и двата осигуряват около 13 154 kg тяга с допълнително изгаряне. Максималната краткотрайна скорост на самолета е 2,05 Маха (2177 км/ч) на 12 192 метра, а максималната му постоянна скорост е 1,89 Маха (2006 км/ч) на същата височина. Има тактически радиус от 579 km за мисия за блокиране на hi-lo-hi с вътрешно гориво с шест 500-kg бомби и максимален обсег на ферибота от 3940 km с максимално външно гориво. Размерите на самолета са размах на крилата 9,45 метра, дължина 15,01 метра и височина 5,05 метра, с площ на крилото 27,87 квадратни метра. Масата на празен самолет е 9 207 кг, при максимално тегло при излитане 21 772 кг.
Няма коментари:
Публикуване на коментар