🇺🇸 Третият китайски самолетоносач Fujian (18) напусна Шанхай в сряда сутринта, за да проведе първото си морско изпитание, съобщава онлайн изданието People's Liberation Army News. Междувременно, първата група от военноморски авиатори жени на Народната освободителна армия на Китай (PLAN) извърши първия си самостоятелен полет на 25 април.
Fujian напусна корабостроителницата Цзяннан в 8 часа сутринта в сряда, според PLA News, като морското изпитание се проведе, за да се тества и провери надеждността и стабилността на силовите, електрическите и други системи на самолетоносача. Не бяха дадени повече подробности относно местоположението или продължителността на морските изпитания, но Китайската администрация за морска безопасност издаде известие за безопасност на навигационната опасност за зона на 130 мили от Шанхай, започвайки от 1 май (сряда) и завършвайки на 9 май. Репортажът на PLA News гласи, че откакто самолетоносачът е пуснат на вода през 2022 г., строителството му е завършило по график, преминал е изпитания за акостиране и настройки на оборудването и е изпълнил всички технически изисквания за плаване.
80 000-тонният самолетоносач е първият в Китай, който е базиран на системата за излитане CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off Barrier Arrested Recovery), за разлика от CNS Liaoning (16) и CNS Shandong (17), които използват ски скокове за подпомагане на изстрелването на самолети.
Fujian също използва системата EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) за изстрелване на своите самолети. В момента само американските самолетоносачи от клас Gerald R. Ford разполагат с EMALS, въпреки че френският самолетоносач от ново поколение PANG (porte-avions de nouvelle génération), който ще влезе в експлоатация през 2038 г., също ще използва въпросната система.
Shandong проведе девет морски изпитания от май 2018 г. до ноември 2019 г., преди да бъде пуснат в експлоатация през декември 2019 г., въпреки че остава да се види дали Fujian ще проведе същия брой изпитания за същата продължителност от време.
Очаква се Fujian да влезе в експлоатация до края на следващата година или през 2026 г., което ще позволи на авионосните ударни групи (CSG) на Китай да поддържат по-висок темп на разгръщане. Нито Liaoning, нито Shandong са провели разгръщане от началото на тази година. Liaoning си проправя път към оперативна готовност, след като излезе от едногодишно преустройство, което започна през февруари 2023 г. Shandong остана в основната си база в Саня за провеждането на пристанищни тренировки и обучение на екипажа от декември миналата година, когато се завърна от Северен Китай, където беше дислоциран за провеждане на едномесечно обучение на пилоти на самолетната авиация.
През март Юан Хуаджи, политически комисар на PLAN, каза пред китайските медии, че съвсем скоро Китай ще обяви четвърти самолетоносач и също така ще разкрие дали ще бъде с ядрено или конвенционално захранване като съществуващите три самолетоносача. До този момент няма официално съобщение по темата.
С трети и потенциално четвърти самолетоносач, авиационните сили на PLAN ще трябва да се разширят, което доведе до откриването на пилотен набор за жени за първи път, която изпълни първите си самостоятелни полети на 25 април в Университета за военноморска авиация в Янтай, според съобщения на PLA Daily.
Първоначалният репортаж не разкрива колко обучаеми са извършили полетите, въпреки че друг репортаж на PLA Daily посочва, че всички обучаеми са завършили успешно своите едночасови соло полети, по време на които не се е наложило издаване на корекции от инструкторите на земята. Всички обучаеми пилоти са родени след 2000 г.
PLA Daily съобщи също, че през лятото жените стажант-пилоти ще проведат усъвършенствано летателно обучение, което ще включва летене по прибори, навигация, летене във формация и нощно летене. В съобщението си за набиране на персонал за 2023 г. PLAN заяви, че след два месеца основно обучение пилотите-кадети ще преминат 3-4 години летателно обучение във Военноморския авиационен университет на PLA, преди да се дипломират за назначение, като по този начин Китай ще има първата си група на жените военноморски авиатори най-рано в края на 2026 г.

Няма коментари:
Публикуване на коментар