🇯🇵 Кабинетът на Япония тази седмица реши да разшири правилата си за износ на оръжия, за да позволи продажбите на изтребител от шесто поколение на Глобалната бойна въздушна програма - Global Combat Air Program (GCAP) - на всяка от 15 държави.
Самолетът, разработен съвместно с Обединеното кралство и Италия, ще може да се продава само на страни, които са подписали споразумения с Япония за трансфер на отбранителни технологии. Промяната се обсъжда от месеци в политическите среди в Япония.
„За да се постигне боен самолет, който отговаря на необходимите характеристики, и за да се избегне застрашаването на отбраната на Япония, е необходимо да се прехвърлят готови продукти от Япония в страни, различни от страните партньори“, цитира Асошиейтед прес главния секретар на кабинета Йошимаса Хаяши. „Ясно демонстрирахме, че ще продължим да се придържаме към основната си философия на мирна нация.“ Секретарят на кабинета изпълнява уникална роля в Япония, като координира политиките и действията между министерствата и понякога говори от името на правителството.
Решението, ясно взето, за да се гарантира, че Япония остава подходящ партньор в GCAP, може също така да помогне за покриване на огромните разходи за разработване на подобно усъвършенствано оръжие, което може да натовари капацитета дори и на най-напредналите в икономическо и технологично отношение нации.
Следващото поколение изтребител трябва да замени японските самолети Mitsubishi F-2, заедно с британските и италианските многоцелеви типове Eurofighter Typhoon.
Възпирането на Китай очевидно е част от намерението на Япония, но ще бъде трудно да се противопостави на големия брой очевидно модерни самолети като Chengdu J-20, от които Китай може да е произвел повече от 200. Като цяло бялата книга за отбраната на Япония от 2023 г. изчислява, че Китай разполага с 1500 изтребители от четвърто и пето поколение, което значително надвишава японските 324.
Но дали реактивният самолет GCAP, който трябва да бъде разгърнат до 2035 г., ще бъде закупен от регионални партньори, за да се увеличи това възпиране? Малкълм Дейвис от Австралийския институт за стратегическа политика (ASPI) казва, че продажбите ще се свеждат „до разходите и възможностите – колко струва GCAP по отношение както на единичната цена, така и на поддръжката през живота на типа“.
GCAP ще се конкурира с други модерни изтребители, като US Next Generation Air Dominance (NGAD). „Не е сигурно“, обясни Дейвис, „дали САЩ ще изнасят NGAD, така че отваряйки опциите си за износ Япония (и партньорите й в програмата) може да успеят да се докоснат до пазар, в който САЩ не желаят да навлязат."
На кого Япония би могла да продаде GCAP? „Южна Корея е малко вероятно да го купи, защото KAI KF-21 Boramae води до бъдеща система от шесто поколение ROK“, твърди Дейвис. „За Австралия, ако не можем да накараме NGAD да замени F-35, тогава може ли да разгледаме GCAP? Евентуално? Но ключовият въпрос за Австралия е как ще се развие комбинацията между екипаж и автономия с F-35 и MQ-28 през следващото десетилетие.
И GCAP, и NGAD са System of systems (SoS) програми, включващи в себе си силно усъвършенстван пилотиран самолет, който се бие заедно с флота от автономни дронове, какъвто е австралийският MQ-28 Ghost Bat.
„В идеалния случай GCAP или NGAD биха могли да работят заедно с F-35A и MQ-28 през 2030-те и 40-те години“, каза Дейвис. „Въздушните сили на страните от АСЕАН? Съмнявам се или по-точно е смятам, че биха могли да си позволят значителен брой GCAP платформи.“
АСЕАН включва малко държави, които биха похарчили големите суми, необходими за закупуване на изтребители от пето поколение, да не говорим за такива от шесто поколение. Най-вероятната държава, която ще направи това, Сингапур, се ангажира да купи осем F-35A тази година и вече е купила 12 F-35B. Освен това лети с F-15 и F-16. Преминаването към самолет със значително количество британска, италианска и японска технология би било трудно решение за поддръжка на страна с изцяло американски флот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар