петък, 19 септември 2025 г.

Русия замрази серийното производство на самолета за радиолокационно наблюдение А-50

🇷🇺 Опитите на Русия да модернизира своите самолети за ранно предупреждение и контрол А-50 срещат ново забавяне, след като Обединена авиостроителна корпорация (ОАК) отложи решението за започване на серийно производство.

Новината беше съобщена от главния конструктор и заместник генерален директор на ОАК Сергей Коротков в интервю за ТАСС, според когото компанията „все още не е готова“ да премине към масово производство. „На този етап няма решение за серийно производство на А-50“, посочи Коротков и добави, че окончателна позиция ще бъде взета едва след приключване на текущите разработки.

В момента продължават изпитанията на различни бордови системи и докато не достигнат нужните показатели, производството остава замразено.

А-50, съветски проект от 80-те години на ХХ век, обновяван неколкократно, изпълнява ролята на руски въздушен радар, аналогичен на американския E-3 Sentry. Системата обаче се сблъсква с два основни проблема.

Първият е технически – заради международните санкции и експортните ограничения Русия изпитва сериозни трудности при набавянето на ключови компоненти за радара и електрониката на самолета. Това ограничава модернизацията на бордовата апаратура.

Вторият проблем е концептуален – войната в Украйна показа уязвимостта на самолета в условия на оспорвано въздушно пространство. За разлика от западните си аналози, руският самолет притежава ограничени възможности за оцеляване и се превърна в приоритетна мишена за зенитните системи с голям обсег.

Русия започна войната с малък брой А-50 в експлоатация, а оттогава флотът понесе тежки загуби. През 2024 г. Украйна свали два с противовъздушната отбрана, докато още три бяха повредени при атаки с дронове срещу авиобаза Мачулищи в Беларус и авиобаза Северни в Иваново. Отделен удар засегна и завода на „Бериев“ в Таганрог, където се произвеждат и обслужват А-50.

Коротков подчерта, че платформите за ранно предупреждение остават незаменима част от военните операции. Неспособността на А-50 да се конкурира на международния пазар усложнява още повече положението – западните аналози значително превъзхождат руската система, а дори нови самолети от Китай и Индия вече предлагат по-модерни и по-атрактивни за износ решения.

От компанията заявиха, че продължават усилията за довеждане на бордовите системи до оперативна готовност, но не посочиха конкретен срок за завършване, което оставя съдбата на руския въздушен флот от AWACS самолети неясна.

Няма коментари:

Публикуване на коментар