неделя, 17 август 2025 г.

Сикорски започна финалното сглобяване на първия хеликоптер CH-53K King Stallion за Израел.

🇮🇱🤝🇺🇸 Сикорски започна финалното сглобяване на първия тежкотоварен хеликоптер CH-53K King Stallion за Военновъздушните сили на Израел, съобщи в четвъртък американската компания Lockheed Martin.

От там уточниха, че в нейното съоръжение в Кънектикът наскоро са били съединени кабината и фюзелажът на летателния апарат.

Това е първият от 12 поръчани машини по споразумение на стойност 2 млрд. долара, подписано от Министерството на отбраната на Израел през 2023 г. Първите два хеликоптера се очаква да бъдат доставени през 2028 г.

CH-53K, който Израел ще обозначи като „Пере“, ще замени остарялата флота CH-53D Yas’ur, която се използва от края на 60-те години. Новата платформа предлага тройно по-голям товарен капацитет от старите хеликоптери, по-високи крайцерски скорости, подобрена устойчивост в бойни условия и по-ниски изисквания за поддръжка.

След като производството приключи, всеки хеликоптер ще бъде преместен на отделна линия за интеграция в САЩ, където израелската отбранителна компания Elbit Systems ще инсталира навигационни, комуникационни системи и средства за електронна война. Тази интеграция, оценена на няколкостотин милиона долара, ще повиши общата цена на всяка машина до над 200 млн. долара, превръщайки го в един от най-скъпите хеликоптери, закупувани някога от Израел.

Въпреки че тези модификации ще забавят доставката, официални лица посочват, че схемата е предназначена да ускори достигането на оперативна готовност след пристигането на хеликоптерите.

Въпреки че първоначално Израел обмисляше придобиване на 18 вертолета, в настоящия бюджетен цикъл са финансирани само 12. Официални служители на отбраната казаха, че допълнителни шест единици могат да бъдат поръчани по-късно, в зависимост от текущите оперативни нужди и изводи от последните конфликти в Газа, Ливан и Иран.

Пълната доставка на 12-те хеликоптера се очаква до 2030 г. Дотогава Израел ще продължава да разчита на сегашния си флот, който ще достигне почти шест десетилетия служба. За да останат в експлоатация, той е преминал през две големи модернизации и програми за удължаване на жизнения цикъл.

Израел остава единственият чуждестранен клиент за CH-53K, разработен основно за Корпуса на морската пехота на САЩ. Германия и Япония също са извършвали оценка на платформата, но в крайна сметка Германия избра CH-47F Chinook на Boeing.

„Израелските ВВС ще получат CH-53K с безпрецедентни възможности, съобразени с оперативните им нужди. Това е стандартът за бъдещите оператори, които ще могат лесно да добавят различни цифрови приложения и технологии за мисии като доставки, транспорт на войски, тежко товарене и други“, отбеляза Дана Пиатоне, вицепрезидент по програмите за Корпуса на морската пехота в Сикорски.

За Израел придобиването гарантира, че ВВС ще запазят своя тежкотоварен капацитет и през следващите десетилетия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар