|
| Първия прототип на турския изтребител от пето поколение TAI Kaan, показващ поразителна прилика с други модерни американски самолети като F-22 или F-35. 📸 Снимка: Dimir/Wikimedia Commons |
🇹🇷 Президентството на отбранителната промишленост (SSB), турският орган за обществени поръчки в сферата на отбраната, обяви поръчката на шестия прототип на своя изтребител KAAN.
Последната поръчка ще даде възможност на Turkish Aerospace Industries (TAI) да извърши редица критични тестови фази паралелно. Те включват експерименти в аеродинамичен тунел, стрес тест на околната среда, валидиране на авиониката, високоскоростни наземни тестове и изпитания на писта. Тези дейности се считат за ключови за подготовката на KAAN за евентуално производство и интеграция във Военновъздушните сили на Турция.
SSB заяви, че доставките на изтребителя от пето поколение KAAN на турските военновъздушни сили ще започнат поетапно след първоначалните прототипи, като всеки производствен блок ще включва постепенно по-напреднали възможности.
Един от най-критичните етапи на програмата включва интеграция на изцяло собствено разработен двигател. Процесът на интеграция, според турски отбранителни служители, напредва по график. Бъдещите итерации, Block 30 и Block 40, са предвидени да използват този местен двигател, като тестови полети и валидиране са планирани с развитието на технологията.
Първоначално стартиран през 2010 г., проектът KAAN се превърна в основен стълб на турските стремежи за самодостатъчност в отбранителната сфера и намаляване на зависимостта от чужди системи. Самолетът е проектиран като стелт изтребител, способен на свръхзвукови скорости и усъвършенствана бойна маневреност.
В световен мащаб само шепа нации разполагат с изтребители от пето поколение. САЩ са водещи със своите F-22 Raptor и нарастващ флот от самолети F-35 Lightning II. Китай и Русия ги следват със своите програми J-20, J-35 и Су-57. Според наблюдатели, турският KAAN е достоверен опит от страна на член на НАТО да разработи сравнима платформа.
Платформата разполага със стелт фюзелаж с вътрешен отсек за оръжия, модерна авионика и прогнозна максимална скорост, приближаваща Мах 2. Очаква се бойният му обхват да надхвърли 1000 км, позволявайки му да изпълнява както мисии за въздушно превъзходство, така и ударни мисии.
Ускореното развитие на KAAN беше предшествано от отстраняването на Турция от програмата F-35 през 2019 г. заради покупката на руската система за противовъздушна отбрана С-400, което принуди Анкара да удвои усилията за разработване на собствен изтребител, който първоначално беше замислен като допълнителна възможност към F-35.
През 2024 г. първият прототип на KAAN извърши успешен полет две години предсрочно, летейки 13 минути над столицата Анкара. Турските власти приветстваха постижението, описвайки го като пробив в аерокосмическите амбиции на страната.
Очаква се бъдещите производствени блокове на самолета да преминат от американски двигатели General Electric F110 към местно разработени силови агрегати. Turkish Aerospace Industries също си партнира с BAE Systems за осигуряване на инженерна подкрепа по време на ранната фаза на проектиране, въпреки че програмата остава предимно местна.
Анкара се надява да позиционира KAAN като потенциална платформа за износ към страни, които търсят напреднали бойни технологии извън сферата на влияние на САЩ. Доклади предполагат, че държави като Азербайджан, Индонезия и дори Украйна проявяват интерес към самолета в своите стремежи за модернизация на военновъздушните си сили.
За Турция платформата символизира нещо повече от технологична мощ. KAAN е съответствие с по-широката геополитическа стратегия на Анкара за разширяване на влиянието в Близкия изток, Централна Азия и Африка, паралелно със запазването на ролята си на ключов член на НАТО.
Поетапното развитие и интеграция на KAAN във Военновъздушните сили на Република Турция се очаква да продължи до началото на 2030-те години, а пълната оперативна готовност се предвижда до 2035 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар