🇪🇺 Европейският съюз представи новата си мащабна стратегия за сигурност в Черноморския регион – ключова геостратегическа зона, в която влиянието на Русия расте. Обявена в сряда, инициативата предвижда създаването на „Морски хъб за сигурност в Черно море“, който ще служи като център за ранно предупреждение и ще осигурява постоянен мониторинг в региона – от космоса до морското дъно.
Според стратегическия документ, центърът ще подпомага споделянето на информация, наблюдение в реално време и ранно откриване на потенциални заплахи или злонамерени действия. Сред неговите основни задачи ще бъде наблюдението на критична морска инфраструктура, включително подводни кабели, офшорни енергийни съоръжения, газови и вятърни инсталации край бреговете на ЕС в Черно море.
Темата за хибридните заплахи и саботажа на подводна инфраструктура стана водеща за западните лидери след редица съмнителни инциденти в Балтийско море с участието на плавателни съдове от Китай и Русия.
Новата стратегия посочва като приоритети и разминиране на морски зони, защита на търговските корабни маршрути, както и борба с т.нар. „сенчест флот“ на Русия – стари и прикрити танкери, използвани от Москва за заобикаляне на западните санкции. Подобна тактика се използва и от Северна Корея, посочват експерти.
По време на представянето върховният представител на ЕС по външната политика Кая Калас заяви, че бъдещият хъб би могъл да следи и евентуално примирие или мирно споразумение между Русия и Украйна.
Все още не е ясно къде точно ще бъде разположен новият хъб, нито как ще бъде реализиран на практика. Според документа, до края на лятото трябва да бъдат изяснени „конкретните нужди и оперативни опции“. Засега инициативата няма отделен бюджет, а ще използва средства от текущи програми на ЕС, сред които мащабната инициатива за отбранителни разходи SAFE на стойност 150 милиарда евро. Финалното ѝ одобрение от страните членки беше дадено ден преди представянето на черноморската стратегия.
Стратегията включва още и мащабна модернизация на регионалната инфраструктура с военна цел – пристанища, пътища, железопътни линии и летища около Черно море ще бъдат адаптирани за по-бързо придвижване на войски и техника.
„Тези подобрения ще гарантират, че нашите сили ще могат да се придвижват там, където и когато са нужни“, заяви Калас, като добави, че мерките ще засилят възпиращата способност на НАТО.
В същото време ЕС възнамерява да ограничи чуждото участие в стратегическа инфраструктура, особено пристанища. Експерти изразяват тревога от китайски инвестиции в ключови европейски пристанища, които формално се осъществяват в рамките на инициативата „Един пояс, един път“.
ЕС планира също така засилено сътрудничество с държавите от региона, които не са членки на съюза – Украйна, Молдова, Грузия, Турция, Армения и Азербайджан. Според Европейската комисия, това ще включва подобряване на регионалната свързаност и координация, както и съвместни инициативи в сферата на сигурността.
Въпреки фокуса върху отбраната, стратегията поставя акцент и върху икономическото развитие и екологичната устойчивост в Черноморския регион. ЕС подчертава, че стабилността и сигурността в региона не са възможни без дългосрочен икономически напредък и защита на околната среда.

Няма коментари:
Публикуване на коментар