![]() |
Войници на литовската армия участват в съвместното литовско-полско военно учение Brave Griffin 24/II в село Дирмискес, разположено близо до коридора Сувалки. 📸 Снимка: AP Photo/Mindaugas Kulbis |
🇪🇺 Бюджетът на ЕС за военна мобилност финансира общо 95 проекта в 21 държави-членки, но продължава да бъде сравнително скромен спрямо реалните нужди, заяви Тони Мърфи, президент на ECA, пред репортери в сряда.
Държавите-членки все още не се придвижват достатъчно бързо, за да разположат гладко военния си персонал, оборудване и активи поради затруднения, бюрокрация и недостатъци в плана за действие за военна мобилност, според нов доклад на Европейската сметна палата (ECП).
„Сега повече от всякога ЕС се стреми да се защити ефективно срещу агресия в бъдеще и очевидно има нужда от бързина. Въпреки това открихме, че има някои пречки по пътя“, заяви Тони Мърфи, президент на ECA, пред репортери в сряда.
Преместването на войски и въоръжение в ЕС може да се сблъска със забавяния по редица причини, сред които бюрокрация и ограничена координация, посочи агенцията за финансов надзор на ЕС със седалище в Люксембург.
Например, една страна-членка на ЕС понастоящем изисква 45-дневно предизвестие, за да позволи трансгранично движение, освен ако не съществува извънредна ситуация, като войната в Украйна. В друг случай, на танкове от една държава-членка беше отказан пропуск през друга заради превишено ограничение за тегло, определено от местните правила за движение по пътищата.
Проектът на ЕС за военна мобилност разполага с бюджет от 1,7 милиарда евро за периода 2021-27 г., за да помогне на страните да реагират по-бързо и ефективно на кризи, възникнали по външните граници на блока или извън него, дори това да изисква кратки срокове и сериозни мащаби.
От началото на руската агресия срещу Украйна ЕС разпредели целия бюджет от 1,7 милиарда евро до края на 2023 г. като политически сигнал, с което създаде потенциален недостиг на финансиране от повече от четири години до следващия бюджетен период.
„Такъв дълъг вакуум може да предизвика забавяне на допълнителни инвестиции и загуба на опит в заинтересованите страни относно финансирането от ЕС“, посочи президентът на ЕСП.
Евросъюзът спонсорира 95 проекта в 21 държави-членки, но бюджетът за военна мобилност остава сравнително скромен в сравнение с действителните нужди, твърди той отбелязвайки, че не се отделя нужното внимание на геополитическите фактори при избора на инфраструктурни проекти с двойна употреба за финансиране от ЕС.
„Има ясна концентрация на проекти, финансирани от ЕС, в източната му част, в Германия, Полша, Литва и Латвия“, подчерта Мърфи. За разлика от това, по южния маршрут към Украйна никакви проекти не се спонсорират в Гърция.
„Военната мобилност ще е приоритет в мандата на Комисията“, заяви говорител на изпълнителната власт в отговор на доклада на ECA. Комисията с държавите-членки на ЕС и Службата за външна дейност идентифицираха четири коридора за военна мобилност и в момента извършват оценка на нуждите от инвестиции, за да ръководят изпълнението на проекти за военна мобилност.
„Работата по инвестиционните нужди за активи за военна мобилност също е в ход“, подчерта говорителят.
Одиторите на ЕС също препоръчаха на Комисията да се възползва от съществуващите европейски фондове за транспорт, за да се справи със затрудненията във военната мобилност. Комисията прие всички препоръки и подчерта, че работи върху предложения за справяне с липсата на координация, с акцент върху опростяването, инвестициите в инфраструктура, активите за военна мобилност, като защита на инфраструктурата и специално оборудване, и по-тясното сътрудничество с НАТО.
Няма коментари:
Публикуване на коментар