петък, 3 януари 2025 г.

Как руски зенитно-ракетен комплекс “Панцир-С1” свали пътнически самолет?

🇷🇺💥🇦🇿 ВЧК-ОГПУ, популярен рускоезичен канал в платформата Telegram, който често разкрива вътрешна информация от службите за сигурност на Москва, разкри нови подробности за хода на криминалното разследване на инцидента с пътнически полет 8432 на Азербайджанските авиолинии от Баку до Грозни, който се разби при опит за аварийно кацане в близост до град Актау в Казахстан.

От написаното става ясно, че две ракети земя-въздух са били изстреляни от зенитно-ракетен комплекс “Панцир-С1”. Един екипаж на противовъздушната отбрана е установил, че става дума за граждаски полет и не е стрелял, но поради изключително силните смущения, причинени от средства за радиоелектронна борба, не е успял да предупреди втория екипаж, който е изстрелял две ракети по самолета. Към момента на писане на публикацията все още не е установено кой е включил толкова силно заглушаване, че не само цивилните самолети са ослепени, но и самите комплекси от ПВО.

Както беше съобщено по-рано, представители на Следствения комитет на Руската федерация са разпитали диспечера и ръководителя на полет, като на този етап и двамата са били освободени след разпита и са се прибрали като свидетели.

Очевидно системите за противовъздушна отбрана по погрешка са стреляли по самия самолет, а не по украинския безпилотен летателен апарат. Военните обаче се опитват да прокарат далеч по-удобната за тях версия, че ракетите земя-въздух били изстреляни по дрона, но са пропуснали целта и са се самоунищожили до пътническия самолет.

По време на инцидента в Грозни са били разгърнати следните системи за противовъздушна отбрана: 2 × Панцир–С1; 1 × С-300 (наскоро доставен от Сирия); 1 × Бук-М1, като пусковете на ракети земя-въздух са извършени от един екипаж – този, разположен във Висайтовски район (до декември 2020 г. - Старопромисловски), след като украинският дрон се е разбил във покрива на казармите на специалните части “Ахмат”.

Разпитани са и тримата военнослужещи от смяната (командир, оператор и шофьор). Командирът твърди, че са изстреляли две ракети: в 08:13:30 и 08:13:40 часа местно време. В същото време те са избухнали в 08:13:50 и в 08:14:30 часа местно време. Според сведенията, последната експлозия е засегнала самолета.

В същото време, според военнослужещия, заповедите за извършване на двата пуска са дадени от Ростов от командир на име Борисов. На въпрос за целите командирът на бойната машина е обяснил, че действа толкова мощна радиоелектронна борба, че “заглушава” не само цивилната, но и военната техника, а това се отразява и в работата на системите за противовъздушна отбрана, поради което по някаква причина самолетът не се е показал в “зелен” цвят на локатора в командния пункт.

На въпрос дали е разбирал, че в засегнатата зона е имало граждански самолет, тъй като е летял на нетипична височина с различни параметри от тези на дрон, командирът не е успял да даде смислен отговор, а единствено е обяснил, че за всяко „изстрелване“ се дава заповед от по-висшестоящ пост нагоре по веригата, а самолетът не е изглеждал като граждански полет.

Версията, че самолетът е ударен от една от ракетите, изстреляни от “Панцир-С1”, се потвърждава и от „новия“ тайминг. По актуализирани данни ударът в борда е станал още по-рано – в около 08:14, а не в 08.16 часа.

До този извод са стигнали следователите след внимателно изслушване на аудиофайла от разговори между диспечера и екипажа на самолета.

Ако в стенограмата този момент е отбелязан като „нечуваем“ (най-вероятно нарочно, за да няма временна връзка между взривовете на ракетите и „удара“ по самолета), тогава на аудиото можете да чуете: „птица ме удари“. Две минути по-късно екипажът повтори това по-ясно.

Според нови данни наземните служби записват, че в 08:14 часа самолетът се е намирал на 16 км от летището, но все още над същия квартал Наурски. Връщайки се към показанията на командира на бойната машина, се оказа, че екипажите на зенитно-ракетните системи изобщо не са разполагали с разписанието на гражданските полети.

За да изстреля ракетите, командирът се обажда на Ростов два пъти по стационарния телефон.

В същото време се твърди, че екипажът на “Панцир-С1” не е могъл да наблюдава визуално целта поради гъстата мъгла, според показанията, дадени от командира на смяна, обслужващ системата за противовъздушна отбрана.

Но командирът на втория Панцир, който е базиран на летището, е наблюдавал гражданския самолет с очите си и не е стрелял по него. Това стана известно след прослушан фонов запис от контролната зала. Командирът на системата за противовъздушна отбрана съобщава по радиото на диспечера, че наблюдава самолета в обсег на видимост.

Разследващите питат командира на екипажа защо не се е свързал с командира на другата бойна машина. И той отговори, че имат „проблеми“ със стационарните комуникации, а клетъчните мрежи не са работели поради работата на средствата за радиоелектронна борба.

Командването на противовъздушната отбрана е предложило по-удобна за тях версия, според която “Панцир-С1” е опитал неуспешно да прехване украинския дрон, след което ракетите са тръгнали по „безопасна“ възходяща траектория и са избухнали, а гражданският самолет просто се е озовал на грешното място в грешното време.

Именно тази по-удобна версия е посочил като приоритет ръководителят на Следствения комитет Александър Бастрикин, давайки указания да се намерят останки от дрон, по който уж е стреляла противовъздушната отбрана, но задачата се е оказала по-трудна от очакваното.

В продължение на два дни гвардейците са претърсвали район с обща площ от около 40 кв. км. в търсене на части от дрона, каквито така и не са били намерени.

Между другото, “специалистите” все още не могат да установят на кое подразделение принадлежат средствата за електронна война, които са заглушили ефира до такава степен, че нищо да не работи както в самолетите, така и в системите за противовъздушна отбрана.

Няма коментари:

Публикуване на коментар