сряда, 18 декември 2024 г.

Saab подготвя наследник на изтребителите Gripen, включващ стелт и AI-задвижвани дронове.

📸 Снимка: NATO Air Command

🇸🇪 Шведската компания Saab отбелязва напредък в подготовката за боен самолет от следващо поколение, след като JAS 39 Gripen постепенно се доближава края на своя експлоатационен живот, а разполагането на неговия наследник е предвидено за около 2050 г.

Предложението на Saab се фокусира върху комбинация от пилотирани и безпилотни платформи, включително евтина дозвукова платформа без екипаж под един тон, свръхзвукова платформа без екипаж над пет тона, дозвукова платформа без екипаж под пет тона и нов пилотиран изтребител. Те ще включват технологии като изкуствен интелект, мрежови операции и способности за стелт, които се смята, че ще бъдат необходими в бъдещите изисквания за въздушна битка.

Според наличните изображения, бъдещият изтребител ще запази ключови елементи от Gripen, сред които неговия двигател и авиониката, като същевременно ще въведе по-невидим корпус, нов цифров гръбнак, усъвършенствани комуникационни системи и AI интеграции. Освен това бъдещият дизайн няма да има канардите, които имат при сегашните Gripen.

Ключовият подход на производителя включва „лоялно крило“ от безпилотни летателни апарати – безпилотни летателни системи, проектирани да работят заедно с пилотирани изтребители, които могат да служат като примамки за поглъщане на вражески огън или за провеждане на наблюдение и прецизни удари в среда с висок риск.

Питър Нилсон, ръководител на бизнес отдела за напреднали програми на Saab, заяви, че определени платформи може да са проектирани така, че да изпълняват тези роли. Saab също така включва стелт технологии като радар-поглъщащи материали и усъвършенстван аеродинамичен дизайн, за да се подобри слабата видимост. Стелт се превърна в една от най-ключовите характеристики във въздуха, като позволявайки на самолетите да намалят видимостта си за противниковите радари.

Предложенията са част от проучване на концепцията за бъдещи бойни самолети на Saab, стартирало в средата на 2023 г. Програмата дава приоритет на автономността, ниската видимост и средствата за електронна война. Усилията за валидиране на технологията включват провеждане на изпитания в аеродинамичен тунел и компютърни симулации.

Saab представи своята концепция за свръхзвуков стелт дрон на 33-ия Международен конгрес по аеронавтически науки през септември 2022 г., включваща вътрешни оръжейни отделения и аеродинамичен дизайн с ниско съпротивление. Програмата KFS с краен срок 2030 г. се фокусира върху демонстратори както за пилотирани, така и за безпилотни системи.

Програмата набра допълнителен тласък през март 2024 г., когато Försvarets materielverk (FMV), Администрацията за отбранителни материали на Швеция, възложи на Saab договор за концептуални проучвания. Тези проучвания обхващат пилотирани и безпилотни платформи, технологични демонстратори и разработки на системно ниво.

Шведската компания си сътрудничи с въоръжените сили на страната, Total Defense Research Institute и GKN Aerospace, като проучванията се очаква да приключат до края на 2025 г. Работата съвпада с текущите ъпгрейди на флота Gripen C/D и въвеждането на Gripen E , който догодина ще навлезе на въоръжение в Швеция и Бразилия през 2025 г. Saab заяви, че платформата Gripen E може да служи като тестов полигон за нововъзникващи технологии, като например изкуствен интелект.

От там опитаха интеграция с изкуствен интелект в рамките на „Project Beyond“, в партньорство с Helsing – немска софтуерна компания, специализирана в разработването на AI-базирани решения за отбраната. Проектът включва вграждане на AI агенти в бойни сценарии отвъд визуалния обхват директно в операционните системи.

Според Йохан Сегертофт, вицепрезидент на Saab и ръководител на бизнес звено Gripen, развитието на изкуствения интелект и системите без екипаж може да подобри също така и производителността на пилотираните изтребители. Saab проучва и други технологии, като радарни модули, интегрирани в композитни структури за подобряване на работата на радара, и се готви да проведе изпитания с новия си 3D-отпечатан дрон „Ruby“. Задвижван от двигател GE Aerospace J85 на лек тренировъчен самолет Saab 105, Ruby ще бъде тестван за отбранителни и граждански приложения, включително наблюдение на горски пожари, на полигона Видсел в северна Швеция.

Геополитическите развития като незаконната анексиране на Крим през 2014 г. и пълномащабното нахлуването в Украйна през 2022 г., увеличиха фокуса на Швеция към модернизация на системите за противовъздушна отбрана. Стратегията за отбрана на страната за периода 2025–2030 г. адресира тези опасения за сигурността, като същевременно се привежда в съответствие с изискванията на НАТО.

Стратегията увеличава разходите за отбрана до 2,6% от БВП до 2028 г., като отделя 170 милиарда шведски крони (14,9 милиарда евро) за военна и 35,7 милиарда шведски крони (3,1 милиарда евро) за гражданска отбрана. Швеция е предоставила на Украйна военна помощ в размер на 4,2 милиарда евро, подчертавайки ключовото значение на натрупването на ресурси и усъвършенстването на логистичната готовност в случай на продължителни конфликти. Уроците от руската инвазия срещу Украйна подчертават необходимостта от технологична адаптивност, многослойна противовъздушна отбрана и възможности за удари на далечни разстояния.

Швеция поддържа независим отбранителен подход, докато други северни страни като Финландия, Норвегия и Дания закупиха произведени в САЩ изтребители F-35. Стратегията за противовъздушна отбрана на Стокхолм запазва шест ескадрили на шведските военновъздушни сили, оборудвани със самолети JAS 39 Gripen, включително JAS 39E и по-стари варианти JAS 39C/D, за да отговарят на изискванията на НАТО за интегрирана въздушна и противоракетна отбрана (IAMD). Планирани са модернизации на инфраструктурата, за да се подобри разпределението на авиобазата, а програмите за обучение на пилоти ще се разширят с международни възможности. В периода от 2025 до 2030 г. изтребителните дивизии ще интегрират способности за удари на далечни разстояния и безпилотни летателни системи за разузнаване и сигурност.

През декември 2022 г. Швеция излезе от ръководената от Обединеното кралство програма Tempest, която сега е част от Глобалната бойна въздушна програма (GCAP), поради разминавания с нейните приоритети и график. Междувременно други европейски страни, включително Франция, Германия и Испания, напредват в програмата за изтребители от шесто поколение FCAS. Анализатори като Ларс Педер Хага от Норвежката академия по отбрана посочват финансовите и технологични трудности в разработването на независими изтребители. Въпреки това, Швеция по-рано е разработвала модерни самолети, като Viggen и Gripen.

Петер Хултквист, говорител на отбраната от партията на социалдемократите, подчерта значението на запазването на капацитета на Швеция за разработване на свои изтребители поради тяхната индустриална и стратегическа стойност. Отговаряйки на опасенията относно високите разходи за разработка, Питър Нилсон спомена успешната програма JAS 39 Gripen от 80-те години на миналия век, която беше изправена пред подобен финансов скептицизъм. Гъвкавият подход на Saab включва снабдяване на приблизително 85% от компонентите в международен план, същевременно запазвайки контрола върху дизайна и системната интеграция като рентабилно решение.

Очакваното до 2030 г. решение за бъдещето на шведските бойни самолети ще определи въздушните способности на страната и отбранителната индустриална стратегия. Предложенията на Saab имат за цел да интегрират пилотирани и безпилотни системи, стелт и AI технологии, с доказани платформи като Gripen E. Вариантите на Швеция включват вътрешно развитие, международно сътрудничество или закупуване на произведени в чужбина системи, с потенциални последствия за работната ръка на Saab, включваща 6000 инженери в Линкьопинг. Резултатът ще повлияе на индустриалния пейзаж и отбранителната готовност на Швеция в дългосрочен план.

Няма коментари:

Публикуване на коментар