|
| 🔍 Източник: DARPA |
🇺🇸 Агенцията за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната (DARPA) обяви своята нова, иновативна програма за стелт дрон, оборудван с хибридно-електрическа задвижваща система и конструиран по схемата „летящо крило“, обозначен като XRQ-73 Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration (SHEPARD).
SHEPARD се счита за „X-prime“ програма, използваща серийната хибридна електрическа архитектура и някои от компонентните технологии от по-ранния проект „Great Horned Owl“ на Изследователската лаборатория на военновъздушните сили (AFRL/IARPA), довел до XRQ-72.
„Идеята зад програмата X-prime на DARPA е да се вземат нововъзникващи технологии и да се изгорят рисковете за интеграция на системно ниво, за да се развие бързо нов дизайн на самолет с дълга издръжливост, който може да бъде пуснат бързо“, обясни Стив Комадина, програмен мениджър на SHEPARD. „Програмата SHEPARD разработва специфична архитектура на задвижване и клас на мощност като пример за потенциални ползи за Министерството на отбраната.“
В своето прессъобщение DARPA посочва Northrop Grumman като основен изпълнител на програмата, като Scaled Composites е основен доставчик, наред с Cornerstone Research Group, Brayton Energy, PC Krause and Associates и EaglePicher Technologies.
Изследователската лаборатория на ВВС (AFRL) и Службата за военноморски изследвания (ONR) също дават своя принос за програмата.
В страницата, посветена на SHEPARD, програмата е описана като опция от договора с GHO, която се очаква да поеме нововъзникващите технологии и да намали рисковете за интеграция на системно ниво, за да осигури минимален жизнеспособен продукт за посрещане на спешна оперативна нужда. Всъщност заявената цел е бързо да се развие нов дизайн на фокусиран върху мисията самолет, който може да бъде пуснат с цел първи полет след 20 месеца.
DARPA не публикува много подробности, освен споменаването, че самолетът XRQ-73 ще бъде безпилотна летателна система (UAS) от група 3 с тегло приблизително 567 кг, като първият му полет се очаква да бъде реалност до края на годината. Публикуваното изображение показва вече обичайния „стелт“ дизайн, със заострени и подрязани краища на крилата и два въздушни входа от горната страна на фюзелажа, както и обтекател между входовете, вероятно свързан с полезен товар.
Въпреки че не са налични подробности относно спецификацията на ефективността, приетата от Министерството на отбраната UAS класификация позволява да се получи поне бегла представа за диапазона, в който те биха могли да попаднат. Всъщност UAS от група 3 имат максимално излетно тегло между 25 и 600 кг, нормална работна височина между 1 и 5,4 км. и скорост между 100 и 250 възела. Примери за UAS от група 3 са RQ-7 Shadow на AAI Corporation и RQ-21 Blackjack на Boeing Insitu.
Единственият детайл, който в момента е наличен за силовия агрегат, е неговият хибриден електрически характер. Този тип задвижване получава все по-голямо внимание в аерокосмическия сектор, тъй като позволява по-тихи полети, спестяване на гориво и по-малко емисии. Тези характеристики са идеални и за UAS, предназначени за мисии по разузнаване и наблюдение (ISR), тъй като могат да доведат до по-голяма издръжливост и намален акустичен и визуален риск от откриване.
В момента се разработват множество хибридни конфигурации, като паралелният хибрид и турбоелектрическият се разглеждат като варианти за задвижване в близко бъдеще. XRQ-72 използва серия хибридна електрическа архитектура, която според DARPA ще бъде използвана от SHEPARD. Тази архитектура обикновено комбинира резервоар за гориво, газова турбина, електрически генератор и батерия последователно, които след това захранват електрически мотор.
Няма коментари:
Публикуване на коментар