неделя, 26 май 2024 г.

Контрол чрез патрул: Китайската брегова охрана в Южнокитайско море през 2023 г.

🇨🇳⚔️🇵🇭 Китайската брегова охрана (CCG) остава доминиращият държавен субект в спорните води на Южнокитайско море. Анализ на AIS данни от търговските доставчици MarineTraffic и Starboard Maritime Intelligence показва, че CCG продължава да поддържа ежедневни патрули с ключови характеристики в Южнокитайско море през 2023 г.

Взети заедно с ръководството на CCG по време на конфронтации с други претенденти за контрол върху водите в района като Филипините, тези патрули демонстрират ключовото значение на бреговата охрана в операциите на Китай за отстояване на контрола върху огромните му претенции в Южнокитайско море.

AMTI разгледа статистически AIS данни от 2023 г. в пет местоположения, най-често посещавани от китайски патрули: втората плитчина Томас, плитчината Ликония, плитчината Скарбъро, Вангуард Банк и остров Титу. Сравнението с данните от предходната 2022 г. показва, че китайската брегова охрана поддържа сходна степен на присъствие, с леко изместване на вниманието далеч от Вангуард Банк и към плитчината Лукония и втората плитчина Томас.

  • Календарните дни, патрулирани във втората плитчина Томас, основната ос на напрежение между Филипините и Китай през 2023 г., се увеличи от 279 до 302 през 2022 г.
  • Броят на дните с патрул на плитчината Лукония, намираща се в непосредствена близост до малайзийски нефтени и газови находища, също се увеличи от 316 на 338.
  • Плитчината Скарбъро и остров Титу наблюдават незначителни намаления през 2023 г., съответно от 344 до 311 и 208 до 206 дни.
  • А във Вангуард Банк патрулираните дни спаднаха значително, от 310 през 2022 до 221 дни през 2023 г.

Общо патрулите, наблюдавани през 2023 г. в тези пет ключови локации, възлизат на 1652 корабни дни.

Но естеството на AIS данните означава, че тези числа са само изходна линия и че истинският брой дни, патрулирани от китайската брегова охрана, вероятно е по-голям. Плавателните й съдове не винаги се наблюдават на търговските AIS платформи, било то защото техните приемо-предаватели са изключени или не се откриват от сателитни AIS приемници. Например, сателитните изображения на остров Титу от 20 март 2023 г. разкриха, че катерът от клас Zhaojun (Type 718B) е на пост, въпреки че платформите на AIS не показват съответния сигнал.

Поведението на китайските патрули, е подобно на миналите години, като плавателните съдове, разположени в плитчината Лукония и Вангуард Банк, често са извършвали еднодневни плавания през близките малайзийски и виетнамски нефтени и газови находища.

Във втората плитчина Томас се наблюдава нова тенденция, при която китайските патрули се отправят и към близката плитчина Сабина, за което бяха обвинени от Филипините, че причиняват щети на кораловия риф в лагуната.

Китайската брегова охрана на няколко пъти вече влезе в новините за използване на водни оръдия срещу филипински кораби за доставка на втората плитчина Томас. Но непрекъснатите й патрули до всички краища на Южнокитайско море означават, че е въпрос единствено на време, преди да станем свидетели на близка среща с Виетнам или Малайзия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар