🇨🇴 Военноморските сили на Колумбия обявиха, че са иззели първата в страната безпилотна подводница със Starlink оборудване. Плавателният съд е открит по карибското крайбрежие на страната и се смята, че е бил използван за тестово пренасяне на наркотици с помощта на дистанционно управляема технология.
Това е първото известно откритие на автономна наркоподводница във водите на Южна Америка. Властите потвърдиха, че плавателният съд не е пренасял наркотици по време на изземването през април, но е бил проектиран да превозва до 1,5 тона кокаин и да изминава разстояние от около 1300 километра.
Според военноморските сили подводницата принадлежи на „Клана на залива“, най-голямата група за трафик на наркотици в Колумбия. Имала е две антени, една от които защитена с фибростъкло и свързана със сателитен модем Starlink за комуникация. Освен това е била оборудвана с две камери за наблюдение: една за навигация на плавателния съд и друга за наблюдение на двигателя му.
Служители на флота заявиха, че тази безпилотна полуподводница е била построена в Колумбия. Тя се движи близо до повърхността на водата, което я прави трудна за засичане, като над водната линия се виждат само всмукателните отвори за въздух и антената. Този дизайн обаче не отговаря на истинска подводница, тъй като не може да се потопи напълно.
Адмирал Хуан Рикардо Росо, командир на колумбийските военноморски сили, заяви по време на пресконференция, че трафикантите се насочват към все по-модерни дронове за контрабанда. Тези системи са по-трудни за засичане от радар и улесняват престъпните групи да действат с частична автономност. Той добави, че използването на такава технология показва промяна в стратегиите за трафик на наркотици към по-иновативни и адаптивни методи.
Откритието е дело на Многонационална стратегия „Орион“ – международна операция, ръководена от Колумбия за борба с трафика на наркотици и свързаните с него престъпления. През първата половина на 2025 г. Колумбия и глобалните ѝ партньори съобщиха за изземването на 2326 тона наркотици, включително хероин, кокаин, марихуана, метамфетамини и хашиш, с подкрепата на 62 държави.
Експерти предупреждават, че премахването на екипажа от тези плавателни съдове намалява риска трафикантите да бъдат арестувани и да разкрият информация. Това също така решава проблема с намирането на хора, желаещи да управляват опасни, импровизирани плавателни съдове, които са описвани като „плаващи ковчези“.
Хенри Шулдинър, служител на американския мозъчен тръст InSight Crime, заяви, че безпилотните наркоподводници не само са трудни за проследяване до престъпни лидери, но и елиминират шанса членовете на екипажа да сътрудничат на правоприлагащите органи, ако бъдат заловени.
Хуана Кабесас, изследовател от Колумбийския институт за развитие и мирни изследвания, заяви, че мексиканските наркокартели, работещи в Колумбия, разработват безпилотни подводници от 2017 г. Тя добави, че тези картели са наели инженери и технологични експерти, за да проектират такива системи.
Експерти по военноморско дело посочват, че въпреки трудното откриване на тези безпилотни съдове, те не са непременно по-невидими от тези с екипаж. Липсата на персонал на борда обаче намалява значително рисковете за контрабандистите. Недостатъкът е, че ако двигателят откаже, няма кой на борда да го поправи – риск, който трафикантите изглеждат склонни да поемат.
Използването на сателитната интернет услуга на SpaceX, играе ключова роля за осигуряване на дистанционна комуникация с плавателния съд. Експерти смятат, че двупосочната възможност за данни на Starlink може да е от съществено значение за бъдещи безпилотни мисии за контрабанда.
Това не е първият път, когато Starlink е свързан с трафик на наркотици. През миналия ноември индийските власти прехванаха дистанционно управляем плавателен съд със Starlink оборудване във водите на Андаманските и Никобарските острови, пренасял метамфетамини за 4,25 милиарда долара.
Други безпилотни плавателни съдове са били засичани в Средиземноморието, често използвани за кратки крайбрежни пътувания между страни като Албания, Италия, Мароко и Испания.
Колумбийските картели използват подводници от десетилетия, предимно за трафик на кокаин на север към Централна Америка или Мексико, но в последните години те извършват и пътувания на дълги разстояния през Атлантическия и Тихия океан.
В един от знаковите случаи през ноември 2024 г. полуподводница с пет тона колумбийски кокаин на борда беше заловена на път за Австралия.
Според агенцията на ООН за наркотиците, производството, изземванията и употребата на кокаин са достигнали рекордни нива през 2023 г. Колумбия, която е водещият производител на кокаин в света, отбеляза рязко нарастване на производството поради засиленото световно търсене.
Законодателството в страната наказва използването, изграждането, маркетинга, притежаването и транспортирането на полуподводници с присъди до 14 години затвор. Експертите по сигурността предупреждават, че безпилотни системи като тези, макар и да предлагат оперативни предимства, също така крият сериозни рискове. Те се опасяват, че технологията може да попадне в ръцете на терористични групи, което осезаемо ще затрудни откриването на заплахи под водата, отколкото във въздуха или на повърхността.
Някои експерти сега препоръчват разполагането на хидрофонни подводни системи за откриване около ключови пристанища и военноморски бази, за да се противодейства на този нов тип заплаха.
Няма коментари:
Публикуване на коментар