сряда, 9 април 2025 г.

Силно рекламираният руски Су-75 вероятно никога няма да излезе от чертожната дъска.

🇷🇺 Силно рекламираният руски проект за стелт изтребител Су-75 „Checkmate“ вероятно никога няма да излезе от чертожната дъска, след като международните санкции и изместването на военните приоритети и липсата на чуждестранен интерес спират дори хипотетичното му развитие.

Представен през 2021 г. с фанфари като рентабилна алтернатива от пето поколение на западните изтребители като F-35 и F-22, Су-75 е проектиран да се хареса на страни, които нямат възможност да закупят американски самолети поради бюджетни или политически ограничения.

Концепцията предвиждаше едномоторен стелт реактивен самолет със стелт дизайн и авангардна авионика, предназначен както за мисии въздух-въздух, така и за въздух-земя. Но над три години по-късно самолетът остава единствено на макет. Както беше отбелязано от американския журналист Калеб Ларсън в скорошна статия за 19FortyFive, Су-75 „не лети наникъде“.

Първоначално тестовите полети бяха насрочени за 2023 г., но така и не се появи летящ прототип. Служители на руската отбранителна индустрия така и не предложиха разумна причина, а основни крайни срокове бяха нарушени многократно.

Пълномащабната руска агресия срещу Украйна, започнала през февруари 2022 г. обърка руските планове и пренасочи нейните отбранителни приоритети. Вместо да инвестира в скъпи авиационни проекти, Кремъл се съсредоточи върху производство на артилерия, дронове и ракети – оръжейни системи, за които има силно търсене на бойното поле.

Проблемът се усложни от задълбочаващата се изолация на Русия от глобалните вериги за доставки. Западните санкции ограничиха нейния достъп до ключови компоненти, сред които усъвършенствани микрочипове, необходими за следващото поколение авионика и системи за насочване.

Финансирането също е напрегнато. Съобщава се, че руското правителство отклонява ресурси към социални плащания и обезщетения за семействата на войници, убити в Украйна. Подобен финансов натиск ограничава съществено способността на отбранителния сектор да преследва дългосрочните си проекти.

Потенциала за експортни продажби изглежда мираж. Страните с ресурси за закупуване на модерни изтребители избират доказани усъвършенствани платформи като американските F-35. В същото време държави, които традиционно са считани за клиенти на руско оборудване, изразиха съмнения дали Су-75 изобщо някога ще се материализира.

„Инженерните предизвикателства на стелт технологията, в комбинация с пренасочването на руската отбранителна индустрия от нови проекти към поддържане на офанзивата в Украйна за посрещане на неотложни нужди и липсата на ключови компоненти поради строгия режим на санкции почти убиха самолета“, обобщава Ларсън.

В крайна сметка най-големият съперник на Су-75 може да не е конкурентен самолет, а суровите реалности на ограничената икономика на Русия, безпрецедентните нива на изолация на нейната индустрия и войната, която продължава да отнема вниманието, капитала и доверието на Кремъл.

Няма коментари:

Публикуване на коментар