![]() |
📸 Снимка: Royal Air Force |
🇬🇧 На 20 септември 2024 г. Boeing постигна важен крайъгълен камък с Кралските военновъздушни сили (RAF), извършвайки първия полет на британския самолет за ранно предупреждение и контрол Wedgetail E-7. Този встъпителен полет, стартиран от летище Бирмингам и извършен от тестов екипаж на Boeing, включваше серия от основни функционални проверки, инициирайки фазата на тестване и оценка на програмата.
Самолетът, един от трите Boeing 737 NG, модифицирани в Обединеното кралство, остава небоядисан и представлява кулминацията на усилията на над 100 специалисти от STS Aviation Services в Бирмингам. Този първи полет е от решаващо значение, както беше обяснено от Стю Воборил, вицепрезидент на Boeing и програмен мениджър за E-7: „Този функционален полет за проверка, проведен безопасно и методично, бележи значителен напредък за Boeing и RAF, демонстрирайки строгостта на нашите тестове и оценки.“
Капитанът на групата Ричард Оселтън, директор на програмата Wedgetail на RAF, подчертава значението на този крайъгълен камък: „Това е критичен момент, който отразява изключителния ангажимент на нашия програмен екип. Заедно с нашите партньори, DE&S, Boeing и STS Aviation, ние ще продължим с тази инерция и с нетърпение очаквайте следващите фази на тестване и оценка.“
E-7 Wedgetail е проектиран за усъвършенствани мисии за откриване и наблюдение, способен да проследява едновременно множество въздушни и морски заплахи благодарение на своя радар MESA, който осигурява 360-градусово покритие. Този самолет е от съществено значение за ситуационната осведоменост и подобрява значително възможностите за вземане на решения при командване и контрол.
Според Мария Лейн, президент на Boeing UK, Ireland и Nordics, създаването на линията за модификация на E-7 в Обединеното кралство е източник на гордост: „Ние се ангажираме да предоставим тази жизненоважна способност в подкрепа на националната сигурност на Обединеното кралство и да допринесем за регионалната стабилност.“
Бъдещата ескадрила E-7 на RAF ще бъде базирана в Lossiemouth на RAF в Шотландия, където необходимата инфраструктура е към завършване. Освен това RAF е част от тристранно споразумение с ВВС на Австралия и САЩ, насочено към подобряване на оперативната съвместимост и съвместно развитие на способности.
Програмата придобива значение и на международната сцена. В допълнение към RAF, Кралските австралийски военновъздушни сили, военновъздушните сили на Република Корея и турските военновъздушни сили вече използват тази усъвършенствана система. През 2023 г. НАТО също избра Wedgetail за своята мисия за ранно предупреждение и контрол във въздуха (AEW&C), като допълнително затвърди ролята на този самолет като ключов елемент на колективната отбрана.
След поредица от полетни тестове, планирани за тази есен, самолетът ще бъде изпратен да получи официалното си оцветяване на RAF, отбелязвайки още една стъпка към пълното му интегриране в британските въоръжени сили.
Неговият MESA радар, разработен от Northrop Grumman, е значително подобрение спрямо въртящия се радар на E-3 Sentry. Той използва технология за електронно сканиране, което му позволява да проследява цели едновременно на 360 градуса без движещи се части, подобрявайки надеждността и намалявайки поддръжката. Той също така предлага превъзходен обхват на откриване и подобрена способност за проследяване на високоскоростни цели, осигурявайки по-изчерпателна и точна осведоменост за ситуацията.
За разлика от по-старите радарни системи, операторите могат да пренасочват захранването от „неизползвани“ сензори (като тези, ориентирани към приятелски линии), за да подобрят захранването с енергия към други сензори. Това увеличава техния обхват и възможности за идентификация.
Самолетът включва модернизирани комуникационни системи, които подобряват оперативната съвместимост с други военни сили, включително сухопътни, военноморски и въздушни части. Те позволяват сигурни, устойчиви на смущения връзки за данни, гарантирайки, че критичната информация се предава надеждно дори в оспорвани среди. За разлика от това, предходните комуникационни системи на E-3 Sentry са по-малко устойчиви срещу съвременните електронни и кибер заплахи.
Базиран на платформата Boeing 737-700, E-7 предлага по-добра горивна ефективност и по-голям обхват в сравнение с E-3 Sentry, който е базиран на платформата Boeing 707. Това му позволява да покрива по-големи площи без необходимостта от често зареждане с гориво, което увеличава издръжливостта на мисията и оперативната гъвкавост.
С общо десет конзоли, E-7 позволява на екипажа да обработва и анализира данни в реално време, оптимизирайки управлението на бойното пространство. Тези конзоли са свързани в единна високоскоростна вътрешна мрежа, улесняваща обработката на сложна информация и координацията на операциите. За разлика от това, E-3 Sentry има по-стари, по-малко интегрирани системи с по-ниски възможности за обработка в реално време.
E-7 се възползва от интегрирана логистична поддръжка и усъвършенствана инфраструктура за поддръжка, включително софтуерни и хардуерни актуализации, улеснени от наземните системи за поддръжка. Това оптимизира оперативната готовност на самолета. По-старият E-3 Sentry изисква повече поддръжка и неговите системи не се актуализират лесно.
Няма коментари:
Публикуване на коментар