Единственият руски самолетоносач в корабостроителницата на северния руски град Мурманск. 📸 Снимка: Semen Vasileyev/Anadolu Agency via Getty Images |
🇷🇺 „Адмирал Кузнецов“, единственият самолетоносач на руския военноморски флот, не е разгръщан в открито море от осем години и е все по-малко вероятно някога това да се случи отново. Това донякъде обяснява защо през последните месеци Кремъл пренасочи моряците на кораба към армията и ги изпрати да се сражават в Украйна.
Това е изумително разкритие, което подчертава проблема с живата сила в руската армия, докато пълномащабната руска инвазия срещу Украйна наближава своя 31-ви месец. Подчертава също и окаяното състояние на най-големите военни кораби на руския флот, повечето от които са останки от годините на Студената война.
Преназначаването на част от 1500-членния екипаж на самолетоносача беше съобщено за първи път от OSINT анализатора Moklasen, който е претърсил руските социални медии за улики, за да стигне до извода, че моряците са сформирали т. нар. механизиран батальон „фрегата“ в рамките на 1-ва гвардейска танкова армия.
Въпросният батальон се е сражавал в района на североизточната Харковска област, преди да се прехвърли към района на Покровск в Донецка област. Мокласен предположи, че поне един бивш член на екипажа на самолетоносача, Олег Соседов, е изчезнал по време на руска атака в района на Харков на 23 юли.
Това, че руската армия очевидно изтегля хора от Кузнецов, не бива да изненадва никого. Кремъл предприема крайни мерки, за да си набави 30 000 нови войници месечно, които са му необходими за попълване на загубите на бойното поле – убити, ранени и пленени. Алтернативата би била нова мобилизационна вълна, което изглежда политически неприемливо за президента Владимир Путин.
И освен това, единственият руски самолетоносач надали има намерение да се връща в морето. 39-годишният кораб трябваше да напусне пристанището на Мурманск през пролетта за първи път от осем години. Вместо това той остана на закотвен на кея.
Кузнецов е извършил само седем патрула от пускането му на вода през 1985 г. и въвеждането му в съветския флот шест години по-късно. По време на последното разгръщане на самолетоносача край бреговете на Сирия през 2016 г., въздушното крило загуби два от своите 24 самолета поради инциденти в рамките на само три седмици.
Катастрофите бяха първите от безкрайна поредица инциденти. Две години по-късно Кузнецов претърпя сериозни щети, когато сухият док PD-50 потъна, докато корабът беше там за ремонт. По-късно на борда на самолетоносача избухна пожар през декември 2019 г.
Ръководителите на флота обмисляха да изведат от експлоатация повредения кораб. Въпреки това, Кремъл избра да го ремонтира и модернизира. По това време планът беше той да се завърне на вода през 2022 г. Но през декември същата година на борда му избухна още един пожар. Почти две години по-късно самолетоносачът все още не е напускал пристанището.
Всеки друг флот може просто да намали загубите си, да изведе от експлоатация негодния и морално остарял самолетоносач и да построи нов на негово място. Но руската военна индустрия вероятно не е в състояние да произведе директен заместител на Кузнецов или който и да е друг голям военен кораб, поради което много от по-големите плавателни съдове в състава на руските военноморски сили са бивши съветски кораби с десетилетия на амортизация и износване.
„Основният проблем са двигателите“, каза Павел Лузин, военен експерт в Пермския университет. Украинските заводи построиха повечето от големите корабни двигатели на съветския флот. Излишно е да казвам, че украинците вече не изнасят тези двигатели за Русия. И руснаците се затрудниха да организират самостоятелно производство на подобно оборудване.
И така, Адмирал Кузнецов се разпада. Лишен от екипажа си, от ден на ден става все по-вероятно да се превърне в постоянен жител на бреговата линия на Мурманск. А неговите моряци се сражават и умират в Украйна – жертви на същата агресивна война, която лиши Кузнецов от ремонта, от който имаше нужда, за да продължи да плава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар