🇰🇵 Изображения от комерсиални сателити показват, че на главното международно летище в Пхенян продължава работата по очевидното преобразуване на Илюшин Ил-76 на Air Koryo в платформа за ранно предупреждение и контрол във въздуха (AWACS).
Ако подобна модификация бъде завършена, самолетът ще бъде първата платформа от този тип, експлоатирана от севернокорейските военни, която ще усъвършенства техните възможности за откриване, допълвайки наземните радарни системи. Работата вероятно представлява поредната стъпка в сътрудничеството между КНДР и Русия, като се имат предвид приликите с руския A-50У.
Самолетът е един от трите транспортни самолета Ил-76, носещи маркировки на Air Koryo, който е базиран на летище Сунан. Още през октомври миналата година той беше преместен в зоната за поддръжка на летището, след което за няколко дни около него беше издигната бариера.
Зоната за поддръжка на международното летище Сунан е около средата на пистата от противоположната страна на летището до пътническия терминал. В него има два хангара и е дом на няколко хеликоптера и малки самолети. Реактивните самолети на Air Koryo често се виждат в района, но барикадата около Ил-76 е необичайна.
През ноември миналата година започна работа в зона отгоре на фюзелажа, точно зад крилата. Въпреки че точното естество на работата е невъзможно да се провери само от изображения, изглежда, че се монтира пиедестал на радар, който ще поддържа ротатор, антена и обтекател за бордова система за предупреждение и контрол (AWACS) или система за ранно предупреждение във въздуха (AEW).
Изображения от 15 юли показват, че самолетът остава в оградената зона за поддръжка на съоръжението. Вижда се платформа до самолета близо до вероятния пиедестал на радара, а вътре в зоната са подредени материали или оборудване.
Преобразуването на Ил-76 във въздушна платформа от подобен вид е извършено в Съветския съюз през 1970 г. от Бериев, който нарече получения самолет А-50. Модернизираният през 2003 г. вариант на самолета получи обозначението А-50У.
Сравнявайки A-50У с работата, която се извършва в Пхенян, видимите радарни опори на севернокорейския Ил-76 са на същото място като тези на A-50У.
Не е ясно дали работата се извършва със съдействието на руски инженери или материали, но тя е започнала малко след като се съобщава, че Северна Корея е започнала да доставя оръжие на Русия.
Северна Корея експлоатира три Ил-76, всички от които носят маркировки на Air Koryo през последните години. Самолетите изпълняват относително специализирана функция, транспортират товари из страната и понякога се използват за подпомагане на движението на Ким Чен Ун.
Те често се наблюдават на летище Сунан в сателитни изображения, но рядко се наблюдават да летят или да правят задгранични пътувания. Единият беше наблюдаван на летище Уънсан-Калма на 22 май тази година. Друг беше видян в Ханой през 2019 г. и в Пекин, Гуанджоу и Далиан през 2018 г., по време на държавни визити на севернокорейския лидер.
Няма коментари:
Публикуване на коментар