📸 Снимка: Reddit |
🇷🇺✈️ Експериментален прототип на руския самолет за далечно радиолокационно откриване и управление A-100 Premier (AWACS) е навлязъл в последния етап от пълномащабни тестове на бордовата система в близки до реалните бойни условия. Това беше съобщено в руските социални медийни платформи на 12 юни 2024 г.
Разработен от Таганрогски авиационен научно-технически комплекс „Бериев“ в сътрудничество с Радиотехнически концерн „Вега“, този самолет е способен да проследява до 301 цели едновременно на разстояние до 550 км.
Според наличната информация, А-100 разполага с нов радар Vega Premier AESA в купола, базиран на пасивна или активна фазирана решетка, потенциално включваща S/X-band или L/S-band вълни, която може да проследява до 301 цели едновременно. Твърди се, че радарът притежава обхват на откриване на целта, способен да идентифицира цел с усилвател на изображението от 0,1 кв. м на 200 км, 3 кв. м на 550 км, 0,01 кв. м на 110 км, както и големи сухоземни и надморски цели като разрушител на разстояния до 450 км.
Също така, радарната система на A-100 включва режим на сканиране на земната повърхност със синтетична апертура, подобрявайки способността му да открива и класифицира наземни цели. В сравнение с предишната радарна система Шмел-M, шумоустойчивостта на новия радар е увеличена няколко пъти. Оборудван с четири турбовентилатора Авиадвигател ПС-90А-76, всеки от които произвежда 142 kN тяга, оперативният радиус на A-100 варира от 4250 до 4750 км и поддържа полет до около 10,5 часа без презареждане. Новата радарна система може да работи и в режим на радиоелектронно разузнаване.
Подобно на А-50У, А-100 е оборудван с терминали за сигурен асинхронен обмен на данни, което му позволява да дава целеуказание за цели на малка височина на изтребители Су-30СМ1/2 и Су-35С, както и на наземни автоматизирани системи за управление Поляна-Д4М1. Това улеснява разпределението на целите между системите за противовъздушна отбрана С-400, С-300В4 и Бук-М3А, което позволява прехващане зад хоризонта.
Бериев A-100 „Премиер“ е най-новият руски самолет за ранно предупреждение и контрол във въздуха (AEW&C), предназначен да замени Бериев A-50, който е в експлоатация от средата на 80-те години. Самият A-50 от своя страна наследи предшественика си Туполев Ту-126, отбелязвайки значително подобрение в способността на Съветския съюз да провежда въздушно наблюдение и операции за командване и контрол. Проектът A-100 беше иницииран в началото на 2010 г. с цел да предостави на руските въздушно-космически сили модернизирана платформа, включваща най-новите радарни технологии и авионика.
В процеса на разработка, производителят на A-100 се натъкна на редица препятствия, включително забавяния, причинени от международните санкции и различни технологични предизвикателства.
А-100 извърши първия си полет през ноември 2017 г. и оттогава премина през поредица от обширни тестове. През февруари 2022 г. той извърши и първия си полет с напълно функционираща радарна система, отбелязвайки значителна стъпка във внедряването на възможностите на самолета. Въпреки този напредък, проектът се сблъска със закъснения, като пълната оперативна способност и серийното производство се очаква да започнат до края на 2024 г.
А-100 е базиран на корпуса на Ил-76МД-90А, модернизирана версия на военно-транспортния самолет Илюшин Ил-76. Тази конструкция осигурява здрава и надеждна платформа за усъвършенстваните системи най-новата руска AWACS платформа.
А-100 се задвижва от четири турбовентилаторни двигателя Авиадвигател ПС-90А-76, всеки от които произвежда 32 000 фунта тяга и предлага подобрена горивна ефективност в сравнение с по-старите модели, използвани в A-50.
Една от определящите характеристики на A-100 е неговият въртящ се радарен купол, монтиран на подпори над фюзелажа. Този корпус съдържа радар „Премиер“ с активна електронно сканирана решетка (AESA), способен да осигури 360-градусово покритие, което представлява значителен технологичен скок за Русия и предлага значително подобрение във възможностите за откриване, проследяване и електронно противодействие.
Основната роля на A-100 е да служи като система за ранно предупреждение и контрол във въздуха, подобно на самолетите AWACS на НАТО като Boeing E-3 Sentry. Радарната система на A-100 може да открива и проследява до 300 цели едновременно на обхвати до 550 километра за въздушни цели и 450 километра за морски цели. Тази способност е от съществено значение за противовъздушната отбрана, позволявайки координацията на изтребители и самолети прехващачи за ефективно противодействие на заплахите.
В допълнение към ролята си за наблюдение, A-100 може да изпълнява командни и контролни функции, насочвайки въздушни, сухопътни и военноморски сили по време на операции. Самолетът е проектиран да бъде устойчив на електронно заглушаване и смущения, което гарантира неговата ефективност в оспорвани бойни среди. Усъвършенстваните възможности на A-100 за споделяне на данни му позволяват да се интегрира с други руски военни активи, осигурявайки цялостна картина за осведоменост за ситуацията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар