На 19 март 2024 г. петият прототип KF-21 беше зареден с гориво от многоцелевия транспортен самолет KC-330 по време на първия тест за зареждане с гориво във въздуха.
„Прототип 5 на KF-21 излетя от пистата на 3-то тренировъчно крило на ВВС в 9:45 ч. днес и успешно извърши полет за зареждане с гориво във въздушното пространство над Южно море[1]“, се казва в публично изявление на Администрацията на Програмата за отбранителни придобивки (DAPA).
Възможността за презареждане на въздухоплавателно средство във въздуха е от решаващо значение за разширяване на оперативния обхват на съвременните самолети, особено тези, които не носят външни резервоари за гориво, за да запазят своята ниска видимост.
Тестът за зареждане с гориво във въздуха на KF-21 започна на 8 март, когато предварителна инспекция оцени контролните характеристики на танкера и неговата съвместимост с резервоара на KF-21. След това, на 19 март, беше проведен тестов полет над Южно море, включващ свързване на стрелата за зареждане с гориво на танкер KC-330 на ROKAF (Въздушните сили на Република Корея) към резервоара за зареждане във въздуха KF-21 и прехвърляне на горивото.
По време на полетния тест DAPA се фокусира върху потвърждаването и оценката на въздействието на турбуленцията, възникваща зад танкера и стрелата, безопасното свързване и отделяне от танкера и функцията за прехвърляне на гориво.
„Успехът на този полетен тест за зареждане с гориво във въздуха е значителен с това, че може да разшири оперативния радиус и времето за работа на KF-21, допринасяйки за осигуряване на оперативните способности на ВВС на дълги разстояния, както и за укрепване на военната им мощ“, каза Нох Джи-ман, ръководител на Корейската изтребителна програма в DAPA. „Тестът за зареждане с гориво във въздуха KF-21 ще продължи да проверява възможностите за зареждане с гориво във въздуха на различни височини и скорости чрез приблизително 60 полетни теста до март 2025 г.“, каза той.
Видео
KF-21 Boramae
KF-21 Boramae (на корейски за „Ястреб“) се счита за евтина, по-малко "стелт" алтернатива на американския F-35. ROKAF очаква да го експлоатира до 2030 г., за да замени своя флот от остарели самолети F-4E Phantom и F-5E/F Tiger II. Шест прототипа, включително два двуместни самолета, ще подкрепят тестовата кампания, която се очаква да продължи до 2026 г., когато трябва да започне пълномащабното производство на KF-21 Block I.
Южна Корея и Индонезия се споразумяха през 2014 г. да разработят съвместно изтребител от следващо поколение в проект на стойност 7,5 трилиона вона (6,3 милиарда щатски долара), като Индонезия се ангажира да плати 20% от общите разходи за разработка. Южна Корея планира да разгърне 40 KF-21 до 2028 г. и общо 120 до 2032 г., докато 50 трябва да бъдат разгърнати от Индонезия. Поради тази причина прототипите носят индонезийския флаг заедно с корейския по време на първия полет през 2022 г.
KF-21 е прилича поразително на други проекти от 5-то поколение (въпреки че се счита за самолет от 4,5 поколение): по-специално, южнокорейският реактивен самолет споделя голяма прилика с F-22 Raptor, включително подобни наклонени двойни опашки, обща носова част и оформяне на входа. „Boramae“ разполага с конформен пистолет над левия въздухозаборник, досущ като F-35A.
Около 65% от технологията, използвана на KF-21, е с южнокорейски произход, включително радар с активна електронно сканирана решетка (AESA), който в момента се тества на борда на модифициран Boeing 737-500.
Възможността за презареждане във въздуха (Air-to-Air Refuelling, съкратено AAR). е само един от крайъгълните камъни в развитието на KF-21: В бъдеще DAPA планира да провери задълбочено дали действителното гориво се прехвърля от танкера към изтребителя в различни зони на полета. Последващите полетни тестове ще продължат до първата половина на 2026 г.
Забележки
1. Наименование на региона от Тихия океан в близост до Корея, който е ограничен от югозападната част на Японско море и от югоизточната част на Жълто море
Няма коментари:
Публикуване на коментар