🇮🇱 На събитието UVID Dronetech 2025 Амир Бетеш от Elbit Systems посочи, че безпилотните апарати от клас medium-altitude long-endurance (MALE) запазват значението си като ключов оперативен слой, въпреки глобалната тенденция на преминаване към малки дронове и големи платформи.
За да изпълняват далекобойни мисии, каквито са операциите в небето над Иран, дроновете трябва да носят достатъчно гориво, да поддържат разнообразни видове полезен товар и да останат достатъчно достъпни, за да се използват в големи количества. „Нуждаем се от системи, които могат да работят на дистанции над 1600 км, да носят множество полезни товари и въпреки това да бъдат икономични. Армиите трябва да могат да поемат загуби“, отбеляза той.
Макар че миниатюризацията на сензорите е все по-напреднала, Бетеш подчерта, че малките дронове не могат да заменят способностите, които притежават големите платформи в стратегически мисии на големи дистанции. В същото време големите 5-тонни UAV остават изключително скъпи и редки.
Той посочи, че ранните поколения дронове за средна надморска височина са летяли високо и с ниска акустична, радарна и термална следа, което ги е превърнало в изключително трудни за прехващане. Но променящата се среда на противовъздушната отбрана, особено уроците от войната между Русия и Украйна, показват, че тези апарати вече са редовно поразявани.
Бетеш посочи бързото неутрализиране на турския флот TB-2 в Украйна като ясен пример за това. През последните години някои експерти смятаха, че средният слой от MALE дронове трябва да се изостави в полза на много малки или много големи платформи.
„Израел опроверга тази теория“, подчерта той, изтъквайки способността на IDF да неутрализира ПВО и да поддържа ефективната работа на MALE дронове в различни театри.
Израелските способности в тази ниша не започват с Hermes 900, които бяха наблюдавани над Иран, а вместо това с безпилотния летателен апарат Zik, разработен в края на 70-те години и използван до 2000-те. С времето той беше адаптиран към прецизни мисии по време на Втората интифада, а по-късно – към по-широки оперативни роли, особено след 7 октомври.
Бетеш посочва, че към днешна дата Elbit разполага с една от най-обширните линии за производство на дронове в света от малки квадрокоптери до барражиращи боеприпаси и MALE клас платформи. Компанията е силно ангажирана с категорията на апаратите на средна височина, която остава една от малкото в света, които продължават да я развиват.
„Целта е масовост, ефективност и оперативна издръжливост“, каза той. „Hermes 650 е създаден именно за това.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар