|
| Родител и дете стоят пред мемориала в памет на геройски загиналите украински войници в Киев. 📸 Снимка: Yan Dobronosov / Global Images Ukraine via Getty Images |
📄 Доклад на Humanitarian Research Lab (HRL) към Йейл, разкрива шокиращи подробности за мащабна и координирана система, създадена от руското правителство, в която от началото на пълномащабната инвазия през 2022 г. най-малко 210 обекта на територията на Руската федерация и окупираните територии на Украйна са били използвани за задържане, военна подготовка и превъзпитание на украински деца.
Тези обекти представляват разнообразна мрежа, простираща се от Черно море до Далечния изток на Руската федерация, на 6000 км разстояние в 59 различни региона. Те включват летни лагери и санаториуми, кадетски школи, военна база, медицински заведения, дори и манастир.
Докладът посочва, че 156 обекта са идентифицирани като такива едва чак сега, като до този момент са били непознати, което е най-големият брой досега, оповестяван публично.
Основни изводи:
- Мащабна мрежа: Докладът на HRL разкрива, че от пълномащабната инвазия през 2022 г. украински деца са били отведени в най-малко 210 обекта в рамките на Руската федерация и окупираните територии на Украйна. Това включва летни лагери, санаториуми, кадетски училища, военни бази, болници и манастир.
- Правителствено участие: Федералното правителство държи пряко над половината от идентифицираните обекти (106 от 210); контролира 55% от местата за превъзпитание и 58% от местата за военна подготовка на украински деца.
- Превъзпитание и милитаризация: Над 60% от обектите (130 от 210) включват програми за превъзпитание, с които налагат проруски културни, исторически и патриотични идеи. В най-малко 18.6% от обектите (39) децата са били подлагани на милитаризация, включваща бойна подготовка, управление на дронове и въздушно-десантни тренировки.
- Дългосрочно задържане и осиновяване: Въпреки че част от децата са били върнати след кратък престой, други са задържани за неопределено време. Докладът документира случаи, при които деца са премествани в руски приемни семейства и програми за осиновяване, като получават руско гражданство.
- Разширяване на капацитета: Поне 49 от обектите са били разширени след февруари 2022 г., включително две новопостроени кадетски училища. Това разширяване показва системни усилия на руската държава да увеличи капацитета за депортация и задържане на украински деца.
- Използвана методология: Изследователите използват комбинация от открити източници, като руски правителствени документи и публикации в социални медии, както и сателитни изображения с висока резолюция за геолокация и проверка на информацията.
Системно „Превъзпитание“ и принудителна милитаризация
В центъра на операцията е програмата за „превъзпитание“ и милитаризация. Над 60% от идентифицираните обекти (130 от 210) провеждат дейности, считани от HRL за „пропагандиране на културни, исторически, обществени и патриотични идеи, които съответстват на интересите на федералното правителство на Русия“.
Тези дейности включват лекции по история и геополитика, разходки в музеи, пеене на руския химн и участие в програми с руска патриотична тематика. Докладът също така отбелязва, че всички дейности се провеждат изцяло на руски език, което е част от по-широката кампания за русификация на населението в окупираните територии.
Най-тревожната констатация е наличието на програми за милитаризация в най-малко 39 обекта (18.6%). Според тях милитаризацията е „психологическа и физическа подготовка на децата към технологията, практиките и културата на руската армия“. Участниците в нея са на 8-17 годишна възраст, а дейността включва стрелби, хвърляне на гранати, тактическа медицина, удари с дронове и други тренировки. В един конкретен случай деца от Донецка област са преминали през „въздушно-десантни тренировки“ във военна база, до която са били транспортирани със самолет, собственост на Администрацията на президента на Русия.
Директен контрол от руското правителство
Докладът посочва, че в основата на тази мрежа стои руското правителство. Данни от руски публични регистри сочат, че поне 106 от 210-те обекта се управляват директно от федерални или местни държавни органи. Тази цифра вероятно е по-висока, тъй като не отразява обектите, които работят по финансирани от държавата програми или си партнират с правителствени организации. Федералното правителство управлява изцяло почти всички кадетски училища, медицински точки, сиропиталища, семейни центрове и училища, които са част от мрежата.
Кремъл, Следственият комитет, Министерство на образованието и на отбраната участват пряко в организирането на събития за превъзпитание и военна подготовка. Политически партии „Единна Русия“ също организират програми. Финансиране е осигурено чрез Президентски грантове, като един от тях е използван за програма, която отвежда деца от Украйна в Монголия, с цел да им се внуши, че „децата от Донецката народна република също са руснаци“.
Последици и разширяване на системата
Макар че докладът не може да определи с точност броя отвлечени деца, той разкрива логистичния и оперативен капацитет, в който руската държава е инвестирала, за да „русифицира“ децата, откъснати от техните общности в Украйна.
Въпреки твърдението, че техният престой е временен, HRL е документирал случаи, в които връщането им е забавено, докато много деца са настанени в руски приемни семейства и осиновителни програми.
Докладът посочва още, че над 23% от обектите (49 от 210) са понесли разширяване след началото на инвазията, като това включва изграждане на две изцяло нови кадетски училища. Разширенията съответстват като време с прилагането на системни трансфери и вероятно може да демонстрират намерението на руската държава да разшири дейностите. В допълнение се строят нови специално проектирани за целта обекти, например центровете „Воин“ в Донецка и Запорожка област, които се очаква да бъдат използвани за милитаризация на украински деца щом станат напълно готови.
Методология и заключения
Изводите на HRL са базирани на анализ на открити източници (документи, изявления, сателитни изображения с много висока резолюция). Всеки източник е оценен за надеждност, достоверност и правдивост, а за включването на даден обект в доклада се изисква съпоставяне на информацията от най-малко пет независими източника.
Въпреки някои ограничения, като невъзможността да се потвърди дали децата са били върнати обратно в Украйна и дали са прехвърляни между обекти, докладът предоставя безпрецедентен поглед върху мащаба и характера на тези програми. Това е първото подробно проучване, което показва броя, видовете и ролята на обектите, използвани от руското правителство в усилията си за „превъзпитание“ и милитаризация на украинските деца.
В заключение, авторите му посочват, че Русия управлява потенциално безпрецедентна система за мащабно „превъзпитание“, военна подготовка и общежития, способна да задържа десетки хиляди украински деца за дълги периоди от време.
Няма коментари:
Публикуване на коментар