|
| 📸 Снимка: U.S. Army / Bernardo Fuller |
🇺🇸 Министерството на отбраната на САЩ взе решение да прекрати програмата за бронирани машини за поддръжка на пехотата, наричани още леки танкове, M10 Booker.
Решението е част от по-широк преглед, очертан в новоиздаден меморандум на Пентагона, озаглавен „Трансформация и реформа на придобиването на армията“, подписан от министъра на отбраната Пийт Хегсет на 1 май. Той нарежда на армията да преустанови доставките на няколко платформи, сред които е M10 Booker, някога приветствана като ключово решение за мобилна защитена огнева мощ в бойните екипи на пехотните бригади.
Бойната машина, разработена от General Dynamics Land Systems, е подложена на проверка заради логистични и оперативни недостатъци, които я превръщат в неподходяща за предвидената роля.
„Booker е класически пример за заблудата на невъзстановимите разходи и за това, че армията прави нещо нередно“, подчерта министърът на армията Дан Дрискол пред репортери по време на кръгла маса в Пентагона.
Решението беше предизвикано от репортаж на Defense One, според който армейското съоръжение Форт Кембъл, дом на 101-ва въздушно-десантна дивизия, не може да поддържа теглото на M10. 8 от 11-те моста в него бяха счетени за структурно негодни да се справят с 42-тонната машина.
Първоначално част от програмата Mobile Protected Firepower (MPF), машината беше предназначена за транспорт по въздух, но вече не може да постигне първоначалните цели за въздушен транспорт, тъй като само един брой може да поет от военно-транспортен самолет Boeing C-17 Globemaster III, което съответства на логистичното натоварване на M1A2 Abrams.
„Това не е история за неуспешно придобиване. Това е история за процеса на изисквания, създаващ толкова голяма инерция, че армията не може да се отклони от пътя си и просто продължава да се търкаля, търкаля и търкаля“, заяви Алекс Милър, главен технологичен директор на армията, пред изданието Defense One. Той посочи, че колапсът е започнал, когато армията отменя изискването за въздушен десант през 2015 г., с което подкопава основното предимство на мобилността на танка.
Плановете на армията са били да въведе в експлоатация 504 броя M10, като 12 прототипа и 96 броя машини вече са завършени или в момента се произвеждат. 2-ра и 3-та производствени партиди бяха планирани за доставка във фискалната 2025 година. С отмяната на програмата обаче, тези машини сега са изправени пред несигурно бъдеще – потенциално ще бъдат прехвърлени на бронирани части, продадени в чужбина или поставени на склад.
Провалът на програмата подчертава рисковете от бързо придобиване при липсата на съвместимост на инфраструктурата и прозрачност на мисията. Тъй като армията пренастройва своето портфолио от машини, вниманието вероятно ще се измести към по-гъвкави и инфраструктурни решения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар