🇳🇱 Под облачното небе нидерландският миночистач Schiedam патрулира във водите на Балтийско море между Дания и Швеция като част от мисията на НАТО Baltic Sentry, насочена към опазване на критична подводна инфраструктура.
Мисията стартира миналия месец в отговор на поредица инциденти, в които комуникационни и електрически кабели на дъното на Балтийско море бяха мистериозно прекъснати. Тези смущения засилиха опасенията на фона на ескалиращото напрежение между Запада и Русия, предизвикано от руската агресия в Украйна и скорошното присъединяване на Финландия и Швеция към НАТО. Много европейски служители подозират, че въпросните инциденти са причинени от умишлени актове на саботаж, свързани с руската тактика за хибридна война.
Капитан Сандер Клоп подчерта, че засиленото присъствие на НАТО в региона е насочено към поддържането на сигурността в морето, което е почти изцяло заобиколено от членове на алианса, с изключение на Русия. „Нашата цел е да намалим напрежението и да гарантираме безопасността на критичната инфраструктура, позволявайки на страните да поддържат стабилен интернет и енергийни доставки“, заяви той пред AFP.
Екипажът на борда на Schiedam използва модерна технология за наблюдение, за да открие всяка необичайна дейност на морското дъно. „Ние следим за нещо необичайно“, обясни Бас, офицер на пост. Хидрографският кораб Luymes, първоначално определен като команден център на мисията, в момента е активно ангажиран с картографиране и инспектиране на тръбопроводи и кабели за възможни повреди. „Сравняваме текущите данни с предишни записи, за да открием евентуални промени“, сподели Леони, офицер по логистиката и командир на вахта.
Капитан Ерик Кокс, ръководител на Групата за противоминни мерки на НАТО, съобщи, че след стартирането на Baltic Sentry не е регистриран нито един нов инцидент със саботаж. „Въпреки че е невъзможно да бъдат предотвратени всички актове на саботаж, бездействието не е опция“, каза той.
Патрулиращи кораби на НАТО наблюдават отблизо движението на плавателни съдове в региона, особено онези, показващи необичайно поведение, като извършване на продължителни спирания в близост до ключова инфраструктура. „Кораб, пътуващ между две пристанища, не трябва да спира за дълги периоди, особено директно над критична инфраструктура“, отбеляза Кокс. Ако подобна дейност бъде засечена, корабите на НАТО се придвижват незабавно, за да разследват ситуацията, предава AFP.
Друга червена лампичка е отсъствието на котва, тъй като някои кораби са заподозрени, че влачат котвите си по морското дъно, за да повредят кабелите, прокарани по него. Въпросната тактика е наблюдавана в случая с кораба Eagle S във Финландия, влачил котвата си в продължение на близо 10 километра, преди да я изгуби и по-късно тя да бъде открита от шведските власти. „Кораб без котва е като кола без фарове – повдига сериозни въпроси“, обобщи Клоп.
За да инспектират потенциални щети под повърхността, екипажите на НАТО разполагат подводен дрон Seafox, способен да изследва отблизо обекти на разстояние до един метър. Въпреки това към мястото на инцидента се изпращат водолази за извършването на по-подробна оценка. „Някои неща трябва да бъдат видяни от първа ръка“, подчерта Ремко – един от водолазите, който се готви да се спусне в ледените води на Балтийско море с температура от четири градуса по Целзий.
Ако бъде открита подозрителна дейност, патрулите на НАТО докладват направените констатации на съответните държавни власти. Алиансът остава ангажиран с осигуряването на Балтийско море срещу потенциални заплахи, гарантирайки постоянната защита на критичната инфраструктура на Европа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар