|
| Общ изглед бойни кораби, участващи във военно учение, проведено от турските военноморски сили във водите на Средиземно море, 7 юни 2021 г. 📸 Снимка: Anadolu Agency |
🇹🇷⚓ Министерството на националната отбрана на Турция разкри през изминалата седмица, че местните корабостроителници строят едновременно 31 военноморски кораба, включително самолетоносач и разрушител, които се очаква да отговорят на нуждите на армията през следващите десетилетия.
Министерството посочи в четвъртък, че първата церемония по заваряване на Националния проект за подводница (Milden) се е състояла в командването на корабостроителницата (Golcuk). Освен това, първото рязане на ламарина за разрушителя за противовъздушна отбрана (TF-2000) и проектите за национален самолетоносач (Mugem) се състоя в командването на корабостроителницата в Истанбул, отбелязвайки началото на тяхното изграждане.
Анкара инвестира значителни средства във военноморския си флот в последните повече от две десетилетия, президентът Реджеп Тайип Ердоган на власт от 2002 г. насам ускори многобройни проекти в областта на отбранителната промишленост, насочени към заобикаляне на военни ембарга, наложени на Турция поради нейните военни операции срещу кюрдски въоръжени групировки на турски територии и извън тях.
Въпреки това, едновременното изграждане на 31 кораба бележи огромен успех, който не е записван до този момент до този момент. Според различни оценки, цената на такъв амбициозен проект вероятно ще надхвърли 8 милиарда долара.
Освен самолетоносача, разрушител и нова национална подводница, Анкара в момента сглояват пет подводници от клас Reis, , седем фрегати от клас I, шест патрулни кораба за открито море (OPV-2100) , осем модерни танка за десантни кораби (LCTs), един модерен кораб за лов на мини и един бърз атакуващ кораб от клас 55 (FAC).
Този строителен бум отразява стремежите на Турция да проектира мощ не само в непосредствения си регион, но и чак до Африканския рог и Индийския океан.
Юсуф Акбаба, независим консултант в отбранителната индустрия, казва, че основната цел на този стремеж е да се модернизира турският флот чрез замяна на остарелите кораби с по-нови чрез публичните и частните корабостроителници.
„Вместо да увеличават тонажа, корабите, построени на първия етап, ще подмладят флота и ще го направят до голяма степен национално производство“, казва Акбаба пред Middle East Eye.
Военноморските сили на Турция отдавна експлоатират фрегати втора употреба, закупени от ВМС на САЩ и Германия преди десетилетия.
„Корабите в нашия инвентар са стари. Гръбнакът на флота се състои от осем американски фрегати от 80-те години на миналия век, по-специално клас Oliver Hazard Perry. Останалите са немски фрегати от клас MEKO, произведени от края на 80-те до края на 90-те години на миналия век“, казва за MEE Кубилай Йълдъръм, експерт от турската отбранителна индустрия.
„Половината от нашите фрегати са на 40 години, а другата половина са на възраст между 20 и 30 години. Някои от тях бяха частично модернизирани на някакъв етап, но конструктивно и механично те си остават доста стари кораби.
Цялостен ремонт
Йълдъръм казва, че Анкара е осъзнала необходимостта от цялостна ревизия на своя флот по време на кризата в Източното Средиземноморие през 2020 г., когато Турция и Гърция влязоха в морски спор заради противоречиви претенции за изключителна икономическа зона.
„Осъзнахме, че дори всичките 16 фрегати са неадекватни“, каза той. „Те не бяха достатъчни за установяване на морско присъствие. Претоварихме както корабите, така и персонала, което доведе до дори изтощение в личния състав. Фрегатите дори бяха натоварени с мисии, които биха могли да се справят с корвети."
Той добави, че проектът за национален военен кораб на Турция “Milgem” първоначално стартиран за производството на корвети за борба с подводници от клас Ada, е позволил на флота да проектира различни модели кораби, сред които патрулни кораби за открито море и фрегати от клас I.
Напрежението в Източното Средиземноморие подчерта нуждата от военноморски активи за Анкара, за да защитава своите кораби за енергийно проучване и сондажи и, ако е необходимо, да се изправи срещу враждебни бойни кораби, без да предизвиква конфликт. Това е мястото, където патрулните кораби за открито море (OPV) играят решаваща роля.
„Тези OPV са оборудвани с леки оръжия, способни да вдигат турския флаг в зони под юрисдикцията на Турция и, ако е необходимо, да нанасят таран и да тормозят вражески кораби“, заяви Йълдъръм.
„Корабите са големи, имат голям обхват и могат да останат в морето със седмици“, допълни той.
Йълдъръм също така обясни, че OPV са „пригодени за, но не са оборудвани“ с усъвършенствани сензори и сложни оръжия, което означава, че корабите имат определено място за тези системи, които могат да бъдат добавени по-късно, ако се изисква от флота.
Срокът за завършване на амбициозния проект, включващ новата турска национална подводница, може да варира от три до пет години, докато някои проекти като този за самолетоносач, може да отнеме между шест и осем години.
Проектът за подводница е особено важен, тъй като Анкара се стреми да използва натрупания опит от съвместното производство с Германия на подводници от клас Reis, за да разработи технология за независимо от въздуха задвижване (AIP) в страната.
„Турският флот иска да премине към собствена местна технология и да оборудва своите подводници с нападателни оръжия като крилати ракети. Това би ги превърнало в “sea denial” платформа, която е способна да събира и обработва разузнавателна информация в реално време и да разполага сили за специални операции“, отбелязва Йълдъръм. “Sea denial” е военен термин за отнемане на противника на възможността да използва море.
По-ниски разходи
Акбаба прогнозира, че до 2030 г. военноморските сили на Турция ще включват една ударна група на самолетоносач и две ударни групи на хеликоптероносач (LHD). Турция вече въведе в експлоатация десантния кораб-амфибия TCG Anadolu, способен да носи дронове, а неговият близнак TCG Trakya е в етап на планиране.
Едно предимство, на което се радва Турция, е способността ѝ да произвежда кораби на значително по-ниски разходи от европейските колеги. Например Akbaba твърди, че Турция може да произведе LHD кораб за 724 милиона долара, докато европейските страни биха похарчили 1,2 милиарда долара за подобна платформа.
„Това позиционира Турция като основната морска сила в Източното Средиземноморие, издигайки я до ниво, на което може да се изравни с Франция по отношение на господство в Средиземноморието като цяло“, отбеляза Акбаба.
„Вярвам, че Турция ще поддържа постоянен флот край бреговете на Сомалия и ще използва тази нова способност за прожектиране на военна мощ, за да подкрепи своите съюзници в Югоизточна Азия.“
Очевидно е, че амбициите на Анкара се простират отвъд традиционното ѝ съседство, включително Африканския рог. Миналия месец Турция изпрати кораб за енергийни проучвания до бреговете на Сомалия, охранявайки го с кораби на военноморския си флот.
Серхат Гювенч, професор по международни отношения и експерт по военноморска история, заяви пред Middle East Eye, че безпрецедентната популярност на флота в рамките на турските въоръжени сили отразява промяна в стратегията за национална сигурност на страната. Отвъдморските интереси и ангажименти сега се считат за толкова важни, колкото териториалната и предната отбрана.
„Това показва, че твърдението, че е една от седемте страни в света, способни да строят военни кораби, далеч не е безпочвено“, подчерта той, като се позовава на поръчки, получени от турските корабостроителници от страни като Украйна и Пакистан.
Освен това Гювенч отбеляза, че от края на 90-те години турският флот има за цел да разшири своя глобален и регионален обхват, като се фокусира върху сините води. Новите кораби и подводници, построени през последните години разшириха оперативния обхват на флота до Африканския рог и средиземноморските брегове на Сомалия и Либия.
„Отвъдморските интереси на Турция, особено в Африка, изискват флотът да развие способности за глобално проектиране на мощ“, посочи той. „Последните проекти показват, че обхватът се простира далеч отвъд концепцията за "Синята родина". Например дори патрулните кораби са проектирани със способности за плаване в океана.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар