🇫🇮⚔️🇷🇺 Танкерът Eagle S, превозващ руски петрол, който беше заподозрян в прекъсване на захранващия кабел Estlink 2, минаващ през Балтийско море между Финландия и Естония, е бил екипиран с разузнавателно оборудване. Този инцидент е поредния такъв случай в този стратегически важен регион, на фона на повишаващото се напрежение с Русия в резултат на войната ѝ срещу Украйна.
След като беше конфискуван от финландската полиция, беше установено, че Eagle S е „оборудван със специални предавателни и приемащи устройства, които са били използвани за наблюдение на военноморска дейност, според източник с пряко участие в кораба“, съобщава Lloyds List. Това оборудване „ефективно му позволява да се превърне в „шпионски кораб“ за Русия“.
„Високотехнологично оборудване на борда беше необичайно за търговски кораб и консумираше повече енергия от генератора на кораба, което доведе до многократни прекъсвания на тока“, каза източник, запознат с кораба, който му е предоставял търговски услуги допреди седем месеца.
„Оборудването беше докарано до 20-годишния танкер чрез „огромни преносими куфари“ заедно с „много лаптопи“, които имаха клавиатури за турски и руски език“, съобщава специализираното издание. „Оборудването се съхраняваше на мостика или в острова на маймуните – най-горната част на кораба.“
„Предавателните и приемащи устройства са били използвани за запис на всички радиочестоти и при достигане на Русия са били разтоварвани за анализ“, добавиха от изданието. „Те наблюдаваха всички военноморски кораби и самолети на НАТО. Имаха всички подробности за тях. Те просто съпоставяха честотите си.“
Оборудването се е управлявало от „руски, турски и индийски радиоофицери.
След като Eagle S беше забелязан на мястото във финландската изключителна икономическа зона, където кабелът Estlink 2 беше прекъснат, финландската полиция, в сътрудничество със специалните сили и бреговата охрана, се качи на борда и конфискува дългия близо 230 метра петролен танкер, плаващ под флага на остров Кук, и го откараха в своите териториални води. Малко по-късно финландските власти започнаха криминално разследване.
„Полицейското управление в Хелзинки и граничната охрана са провели тактическа операция на кораба“, се казва в изявление на финландската полиция в четвъртък. „Властите са предприели разследващи мерки на кораба, като достъпът е осигурен от финландската гранична охрана и хеликоптери на отбранителните сили. Полицията проучва и други възможни щети в морското пространство.“
Финландските следователи смятат, че Eagle S вероятно е причинил щетите, влачейки котвата си по морското дъно, предаде Ройтерс.
Базираната в Обединените арабски емирства компания Caravella LLCFZ, която според данните на MarineTraffic притежава кораба, не отговори на исканията ни за коментар.
Прекъсването на пренасящия 658 мегавата електроенергия кабел в сряда започна по обяд и остави единствено 358-мегаватовия Estlink 1 да свързва Финландия и Естония, обясниха операторите на електроенергийната мрежа на двете страни пред Reuters. На следващия ден служители споделиха, че общо четири комуникационни кабела, свързващи Естония с Финландия под Балтийско море, също не работят.
В петък сутринта финландският президент Алекс Стуб увери, че ситуацията се намира под контрол. „Нямаме причина да се тревожим. Разследваме случилото се“, написа той в Х.
В резултат на предполагаемия саботаж НАТО взе решение да засили своето присъствие в акваторията на Балтийско море и САЩ може също.
След като Естония претърпя аварийни спирания на електрозахранването с прекъсването на Estlink 2 на 25 декември, нейните служители, заедно с тези от Финландия, поискаха помощ от НАТО за защита на подводния захранващ кабел Estlink 1 на около 40 километра на запад.
В петък генералният секретар на НАТО Марк Рюте отговори, че алиансът ще „засили“ своето присъствие в Балтийско море, но не предостави никакви други подробности. Междувременно естонският флот изпрати Raju, патрулен кораб с дължина 45 метра, за да защити Estlink 1, който минава от Хелзинки, Финландия до Талин, Естония
„ВМС на Естония започват защитата на морския кабел Estlink 1 с патрулния кораб Raju, като си сътрудничат с финландския флот и Върховния съюзнически главнокомандващ на НАТО в Европа (SACEUR), за да осигурят енергийните връзки между Естония и Финландия“, написа естонският флот в Twitter.
Говорител на генерал Кристофър Г. Каволи, върховен главнокомандващ съюзническите сили в Европа, сподели, че обмисля „сериозен“ отговор, който може да включва военни активи на САЩ.
„Върховният главнокомандващ на съюзниците в Европа следи това отблизо от самото му начало. Възможният саботаж на подводни кабели е сериозен въпрос, който изисква също толкова сериозен и обмислен отговор“, заяви Мартин О’Донъл пред The War Zone.
„Върховният щаб на съюзническите сили в Европа (SHAPE) разполага с опции и средства от 32 държави, включително САЩ, които са на разположение за реагиране“, добави той. „SHAPE, в тясна координация с командването на Съвместните съюзни сили в Брунсум, Съюзното морско командване и участващите нации координират използването на тези опции и активи, но няма как да ви дам допълнителни оперативни подробности в момента.“
Говорител на финландската армия отказа коментар, като пренасоч въпросите към финландската полиция, която води разследване по случая. Предполагаемият саботаж на захранващия кабел Estlink 2 е най-новият от няколко подобни инцидента.
През ноември Германия заяви, че повредата на два комуникационни кабела в Балтийско море най-вероятно са причинени от саботаж. Става дума за оптични комуникационни кабели, минаващи по дъното на Балтийско море. Единият от тях преминава от шведския остров Готланд до Литва, а другият от Финландия до Германия. Остров Готланд се намира на около 450 км югозападно от мястото, където беше прекъснат кабелът Estlink 2.
Ден по-късно Дания потвърди, че наблюдава внимателно китайския товарен кораб Yi Peng 3, който беше основния заподозрян за нанесените щети. 225-метровият кораб беше идентифициран като намиращ се в близост до кабелите в момента, когато се случиха инцидентите. Китайският кораб е напуснал руското пристанище Уст-Луга, в района на Санкт Петербург, в близост до границата с Естония, на 15 ноември и е трябвало да отплава за египетското пристанище Порт Саид, където първоначално трябваше да пристигне на декември. 3.
Въз основа на публично достъпни данни от платформите за проследяване на морския транспорт, Yi Peng 3 изглежда е преминал над двата кабела горе-долу по същото време, когато за първи път бяха докладвани прекъсвания.
Според германския вестник Kieler Nachrichten, в момента на повреда на подводния кабел C-Lion1, китайският кораб Yi Peng е спрял в морската зона южно от Йоланд и в продължение на почти 90 минути е плавал в кръг.
„Никой не вярва, че кабелите са били случайно повредени“, заяви тогава германският министър на отбраната Борис Писториус. „Също така вярвам, че котвите на корабите са причинили щетите случайно. Трябва да приемем, без сигурна информация, че щетите са причинени от саботаж.“
В миналото Балтийско море е било свидетел и на редица други подозрителни дейности и предполагаеми саботажи.
Най-известният от тях се случи през 2022 г. когато поредица от експлозии прекъсна газопровода „Северен поток“. Причината все още се разследва от германските власти, но американското издание The Wall Street Journal съобщи през август, че става дума за операция по саботаж на украинските служби, които от своя страна отрекоха това обвинение.
Инциденти със саботаж на критични комуникационни кабели бяха докладвани и извън Балтийско море, включително един, свързан с въздушната станция Евенес, в северната част на Норвегия, който се случи през април, но беше разкрит едва през август. Норвегия е била потърпевш и от други подозрителни инциденти в миналото, например прерязването на жизненоважен подводен кабел, свързващ Шпицберген с континентална Норвегия през 2022 г.
Въпреки че Балтийско море отдавна е от стратегическо значение както за Русия, така и за НАТО и неговите съюзници, отчетлив скок в инцидентите в тези води се забелязва след пълномащабната руска инвазия в Украйна през февруари 2022 г. Въпреки че официално все още няма официално повдигнато обвинение за прерязването на кабела Estlink 2, подозренията в танкер, превозващ руски петрол и пълен с шпионско оборудване, единствено увеличава регионалното напрежение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар