📸 Снимка: X (бивш Twitter) |
🇺🇦🤝🇭🇷 На 8 юни 2024 г. снимка, споделена от Крис Лофтинг, потвърждава тайна доставка на военна помощ от Хърватия за Украйна с участието на лек товарен самолет Ан-32Б. Според наличната информация Хърватия е обещала общо два такива самолета, като един вече е потвърден като доставен. Самолетът, заснет на международното летище в Загреб и сега маркиран като "36 Blue", преди това е бил част от хърватските военновъздушни сили, преди да бъде прехвърлен на украинската Държавна служба за извънредни ситуации.
Самолетът Ан-32Б има значителна история. Първоначално обозначен като "727" в хърватските военновъздушни сили, сега е преименуван като "36 Blue" към Украинската държавна служба за извънредни ситуации, част от Министерството на вътрешните работи на Украйна. Снимката показва самолета с новите украински маркировки, показващи преминаването му от хърватска към украинска служба. Този самолет, заедно с друг, е във флота на Хърватия от 1995 г., но е затворен през 2014 г. поради високите разходи за поддръжка. Хърватското министерство на отбраната не е предоставило официална информация относно условията за трансфер на този самолет.
Доставката на Ан-32Б в Украйна е тема на спекулации от края на миналата година, като официално потвърждение се появи едва наскоро. Министерството на отбраната на Хърватия обяви детайлите по прехвърлянето на самолета за военна тайна, като посочи, че всички решения за дарения на техническа и военна помощ за Украйна са класифицирани. Въпреки липсата на официална информация, премахването на хърватските маркировки и скорошното забелязване на самолета в Украйна потвърдиха трансфера.
Ан-32Б, заедно със своя родствен самолет, беше придобит от Хърватия в средата на 90-те години на миналия век и е участвал в различни мисии и инциденти по време на службата си в хърватските ВВС. Например, той беше ударен от мълния през 2009 г., докато се връщаше от Афганистан, причинявайки леки щети, но без наранявания, което подчертава устойчивостта на самолета Ан-32Б.
През 2011 г. този самолет претърпя основен ремонт, удължавайки живота му на цена от около 1,5 милиона евро. И двата хърватски Ан-32Б бяха спрени през 2012 г. поради разходи за поддръжка и бяха обявени за продажба през 2014 г., но не бяха намерени купувачи. Оттогава Хърватия разчита на хеликоптери за въздушен транспорт, тъй като Министерството на отбраната не е обявило никакви планове за придобиване на нови транспортни самолети в близко бъдеще.
В областта на авиационната поддръжка Хърватия е предоставила 14 хеликоптера Ми-8, изведени от хърватските въоръжени сили, включително дванадесет Ми-8МТВ-1 и два Ми-8Т. Девет от тези хеликоптери бяха докарани до Украйна през май 2023 г., докато останалите пет бяха частично разглобени и транспортирани по земята през юни 2023 г. За артилерийска поддръжка Хърватия достави 15 полеви оръдия M-46 130 mm през август 2022 г. и 40 гаубици D-30 до март 2023 г. Освен това през април 2023 г. страната достави няколко 128-милиметрови ракетни установки за залпов огън RAK-SA-12.
По отношение на оръжията, приносът включва противотанкови ракети от 2022 г., 35 000 автомата Застава M70 и 5 000 бойни винтовки FN FAL, предоставени през 2022 г., заедно с картечници и боеприпаси. Преносимите системи за противовъздушна отбрана (ПЗРК) също са част от помощта с многобройни доставки на системи Стрела-2 и Игла от началото на 2022 г. Освен това Хърватия е доставила десетки милиони боеприпаси за малки оръжия и хиляди гранати от февруари 2022 г. В момента тече и доставка на 155 мм боеприпаси чрез Европейската агенция по отбрана. Разнообразно оборудване като каски, балистични жилетки и униформи беше доставено през февруари 2022 г.
Антонов Ан-32Б е двумоторен турбовитлов военнотранспортен самолет, разработен от конструкторското бюро на Антонов в Украйна, първоначално поръчан от индийските ВВС. Първият му полет се състоя през юли 1976 г. и влезе в експлоатация през 1984 г. Проектиран като подобрена версия на Ан-26, Ан-32Б разполага с по-мощни двигатели AI-20DM и подобрени устройства за високо повдигане на крилата. Този дизайн му позволява да работи ефективно от летища на голяма надморска височина, от къси и неподготвени писти и в горещ климат, което го прави подходящ за различни видове мисии. Производството на Ан-32 се извършва от 1982 до 2012 г., като са произведени общо 361 бройки.
Ан-32Б може да превозва до 42 парашутисти, 50 пътници или 24 ранени на носилки с медицински персонал. Дължината му е 23,78 метра, а размахът на крилата му е 29,2 метра. Самолетът може да постигне максимално излетно тегло от 27 тона и полезен товар от 6,7 тона. Има няколко варианта, включително Ан-32П за пожарогасене и Ан-32МП за морско патрулиране. Индийските военновъздушни сили, значителен оператор на Ан-32Б с общо 105 самолета, обновиха флота си с варианта Ан-32РЕ, включващ увеличен капацитет на полезен товар, модерна авионика и нов радар.
Няма коментари:
Публикуване на коментар