Northrop Grumman спечели мащабен договор за поддръжка и подобряване на способностите на бомбардировачите B-2 Spirit на американските военновъздушни сили. Съобщава се, че договорът за 20-те стратегически бомбардировача възлиза на приблизително 7 милиарда щатски долара.
B-2 Spirit е в експлоатация от около три десетилетия, през които се доказа като безспорния лидер в небето. Той представлява важна част от способностите на САЩ за нанасяне на удари в дълбочина, проникване през противовъздушната отбрана на противника и подсигуряване на способност за ядрени удари от въздуха.
B-2 Spirit за основен ремонт
Джери Макбрити, директор на Northrop Grumman и действащ ръководител на програмата B-2, заяви, че модернизацията ще позволи на B-2 Spirit да отговори на нуждите на военновъздушните сили на САЩ. Това са невероятно сложни и модерни самолети и всяка работа по тях е специфична и скъпа.
„В партньорство с военновъздушните сили, Northrop Grumman гарантира, че флотът от B-2 Spirit бомбардировачи ще остане жизнеспособен и готов за мисия и занапред. Flexible Acquisition and Sustainment Team (FAST) III договорът за 7 милиарда щатски долара е отражение на нашия ангажимент за укрепване на устойчивостта на B-2, докато продължаваме процеса по модернизация на самолета, за да отговорим на всички нужди на американската авиация”, отбеляза Джери Макбрийти, директор на Northrop Grumman.
Договорът за „стелт“ бомбардировачите B-2 ще бъде в сила до 2029 г. и ще включва поддръжка, ремонт, подобрения, логистични елементи, поддържащо оборудване и актуализация на софтуера.
В своето бюджетно искане военновъздушните сили изискват 63,9 милиона долара за доставка на B-2 в своя бюджет за фискалната 2025 г. и общо 207 милиона долара до 2029 г.
Най-скъпият самолет на Америка
Цената на B-2 Spirit достига до около 2 милиарда долара за брой, ако в цената смятаме и разходите за разработка. Същата цена през 1998 г. е била 1,157 милиарда долара, което според инфлационния калкулатор на САЩ към днешна дата е равносилно на 2,2 милиарда долара. Това го превръща най-скъпоструващия военен самолет, създаван някога от човешка ръка (поне докато заместникът на Air Force One не влезе в експлоатация).
Договорът за 7 милиарда долара подчертава колко скъпа е поддръжката на този вид самолети. Със само 20 единици в експлоатация, това прави по около 350 милиона долара на самолет. Разходите за поддръжка и подобрения сами по себе си биха го направили един от най-скъпите самолети в света; F-35 например струва „само“ около 110 милиона долара за брой.
Планирана подмяна с новите B-21 Raider
Според настоящия план на американските военновъздушни сили, B-21 Raider постепенно ще замени B-1 Lancer, а след това и B-2 Spirit в годините след 2030 г. Това означава, че този договор вероятно ще бъде последният за емблематичното летящо крило (въпреки че не е изключено непредвидени обстоятелства да принудят Военновъздушните сили да ги задържат в експлоатация за по-дълго).
B-21 Raider е рекламиран като първият в света самолет от шесто поколение и засега се произвежда с ниски темпове. Военновъздушните сили очакват да закупят около 100 от тези футуристични бомбардировачи (въпреки че точният им брой може да претърпи известна промяна с времето).
Въпреки че все още е изключително скъп, в момента той се разработва в рамките на предвидения бюджет. Мнозина биха се изненадали от факта, че се очаква емблематичните B-52 Stratofortress, чийто първи полет е проведен на 15 април 1952 г, да надживеят оперативния живот на своите наследници B-1 Lancer и B-2 Spirit, служейки до средата на века.
Списание Air and Space Forces наскоро съобщи, че оттогава военновъздушните сили са описали като остарял плана за пенсиониране на бомбардировачите B-1 и B-2 след влизането в експлоатация на B-21. До момента няма публично оповестена „пътна карта“ за наследник на модела.
|
|
B1B Lancer излита от авиобаза Нелис в щата Невада, САЩ. 📸 Снимка: US Air Force |
Важно е да се отбележи, че военновъздушните сили са непрозрачни по отношение на разкриването на подробности за флота от стратегически бомбардировачи. Информацията за това кога B-1 и B-2 ще бъдат оттеглени е неясна, какъвто е и графикът за производство на B-21. Списанието изчислява, че първоначално ще се произвеждат по три броя B-21 на година, като впоследствие темповете ще нараснат до не повече от 10 броя годишно.
Флотът B-2 Spirit
„Неговите най-важни характеристики, а именно ниската видимост или т.нар. „стелт“ му дават уникалната способност да преминава дори през най-сложните защитни механизми на врага, поставяйки под заплаха неговите най-ценни и добре защитени активи. Заплахата от ефективно отмъщение е най-мощният инструмент за възпиране в съвременния свят“ - ВВС на САЩ.
„B-2 Spirit претърпя същата съдба като F-22 Raptor. Това беше много напреднала и скъпа програма, предназначена да се бори срещу Съветския съюз или друг конкурент от подобни мащаби. С края на Студената война, Америка остана без очевидни конкуренти и програмите бяха преждевременно прекратени с Дивидента на мира.“
Дивидентът на мира беше политически лозунг, популяризиран от президента на САЩ Джордж Буш-старши и министър-председателя на Обединеното кралство Маргарет Тачър в светлината на разпадането на Съветския съюз през 1988–1991 г., който описваше икономическата полза от намаляването на разходите за отбрана.
Построени са само 21 броя B-2 Spirit, като в това число влизат и прототипите на самолет, които по-късно бяха модернизирани до бойни способности. Днес 20 от тях остават в експлоатация след инцидента с B-2 Spirit при излитане от военновъздушната база Андерсен през 2008 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар