сряда, 29 януари 2025 г.

Руски ядрен ледоразбивач със значителни щети при сблъсък с товарен кораб.

🇷🇺 Руският ядрен ледоразбивач „50 Лет Победи“ претърпя значителни щети по корпуса си при сблъсък с товарен кораб по време на работа по Северния морски път. Снимките на инцидента показват дълбока рана на левия борд на кораба близо до носа му.

Инцидентът е станал през нощта на 26 януари в Карско море при поддържане на зимни плавателни пътища и ескортиране на товарен кораб. Въз основа на данни от AIS ледоразбивачът вероятно се е сблъскал с кораба за насипни товари „Ямал Кречет“ на път за Обския залив. Състоянието на кораба не е известно. Ядрените ледоразбивачи също ескортират рутинно LNG газовози и петролни танкери по водите на Обския залив през зимата.

Според руския оператор на атомни ледоразбивачи Атомфлот, корабът остава годен за мореплаване и продължава да работи в Обския залив. Повреденият участък не е в близост до ядрения реактор на кораба и електроцентралата продължава да работи нормално, потвърди Атомфлот в публикация на своя канал в Telegram.

Не е ясно дали корабът ще завърши редовния си период на зимно ледоразбиване или ще се върне в Мурманск по-рано, за да бъде подложен на ремонт.

50 Лет Победи е един от осемте руски атомни ледоразбивача в експлоатация. Заложен е през 1989 г. но влиза в експлоатация едва през 2007 г. поради продължително прекъсване на работата по него в годините след разпадането на Съветския съюз. Това беше най-големият ядрен ледоразбивач в света до въвеждането в експлоатация на новите ядрени ледоразбивачи от клас Арктика през 2020 г.

Инцидентът не е първият сблъсък между ядрен ледоразбивач и товарен кораб. През 2017 г. руският атомен ледоразбивач "Вайгач" се сблъска с кораба за насипни товари Handymax Nordic Barents също в Карско море, но тогава и двата кораба успяха да продължат пътуването си.

През юли 2010 г. два напълно натоварени руски танкера, Индига и Варзуга, се сблъскаха при средни ледови условия и лоша видимост. Нито един от корабите не загуби морска годност, както и не бяха докладвани петролни разливи, отчасти благодарение на класификацията им за тежък лед 1A Super с двоен корпус.

Наскоро Русия започна да изпраща неледени петролни танкери и товарни кораби по Северния морски път, често в нарушение на Полярния кодекс на ММО, както и в нарушение на собствените си правила за корабоплаване в Арктика.

Няма коментари:

Публикуване на коментар