сряда, 1 януари 2025 г.

Първа регистрирана употреба на френските AASM-250 "Hammer" от украински Су-25.

🇺🇦🤝🇫🇷 Видео, публикувано онлайн на 31 декември 2024 г., показва първата документирана употреба на съветския щурмови самолет Су-25 с френска управляема бомба AASM Hammer в близост до Константиновка, Донецка област.

Съобщава се, Украйна е започнала да използва западните боеприпаси в комбинация с едноместния щурмовик през юни миналата година, тъй като запасите от съветски неуправляеми бомби са били изчерпани и западните са започнали да намаляват.

Видеото показва Су-25 от 299-та тактическа авиационна бригада в полет на ниска височина, преди да се дръпне нагоре, освобождавайки двете 250-килограмови бомби. Въпросната маневра има за цел да увеличи обхвата им, който е намален при пускане от малка надморска височина.

Видеото е записано от екшън камера, монтирана под най-външния пилон на самолета, но не е ясно кога е записано. Рамката позволява да се види добре модифицираният пилон, използван за носене на произведената във Франция бомба, който изглежда е същият, използван и на МиГ-29.

Украйна използва AASM Hammer в продължение на близо година, като първите снимки се появиха онлайн през март 2024 г. Досега обаче единствените платформи, за които бе потвърдено, че използват оръжието, бяха МиГ-29 и Су-27 .

Су-25 използва и друг западен боеприпас, Zuni 5-inch Folding-Fin Aircraft Rocket (FFAR), зареден в 4-зарядни ракетни капсули LAU-10, навлязла в употреба от началото на 2023 г. когато започна да заменя 80-милиметровите неуправляеми съветски ракети С-8.

AASM (Armement Air-Sol Modulaire „Highly Agile Modular Munition Extended Range“) е комплект, състоящ се от секция за насочване на носа и комплект за разширение на обхвата на опашката, който може да бъде приложен към 250 и 1000-килограмовите бомби. Предлага се в три различни варианта: инерционно и GPS насочване, GPS, инерционно и лазерно насочване и SBU-64 GPS, инерционно и инфрачервено насочване.

Франция се ангажира да предостави общо 600 комплекта бомби AASM със скорост от 50 месечно, считано от януари. Производителят Safran също увеличи производствения си капацитет до 90 комплекта на месец.

Боеприпасът може да бъде използван по всяко време на денонощието и при всякакви метеорологични условия, на разстояние, достигащи над 70 км при изстрелване от голяма надморска височина. AASM също така може да се използва ефективно на ниска надморска височина (като от Safran посочват, че все още може да достигне далечни обхвати) и има способността да извършва прецизни вертикални удари. Има ракетен двигател с твърдо гориво в опашката за задвижване на бомбата.

Оръжието е напълно интегрирано в Rafale, в Mirage 2000, Mirage F1 и F-16 е интегрирано като самостоятелна система. Поради това се очакваше AASM да се използва от западните F-16, доставени на Украйна. Вместо това обаче се използва от МиГ-29, Су-27 и Су-25, докато F-16 изпълняват задачи по противовъздушна отбрана.

През март 2024 г. френски официални лица споменаха, че AASM ще бъде интегриран във F-16 преди доставянето им в Украйна. Очаква се бомбата да се представя по-добре в комбинация с тях, тъй като западната им авионика прави интегрирането и използването ѝ значително по-лесно в сравнение с реактивните самолети от съветската епоха.

Ако обаче оръжието не се използва на F-16, съществува още един вариант за изтребител, който скоро вероятно ще се присъедини към редиците на украинската бойна авиация и също ще може да използва AASM – Mirage 2000. През юни 2024 г. френският президент Еманюел Макрон заяви, че ще прехвърли към Украйна неуточнен брой изтребители Dassault Mirage 2000-5, започвайки от началото на следващата година.

Няма коментари:

Публикуване на коментар