🇺🇦🛰️🇷🇺 Сателитни снимки с висока резолюция показват детайлен изглед към съоръженията на украинския държавен "Южен машиностроителен завод" в град Днипро, след атаката от 21 ноември, извършена с балистична ракета със среден обсег "Орешник".
Както можете да видите от изображенията, не се забелязват видими щети, имайки предвид мащабите на съоръжението и факта, че се намира под непрестанен обстрел с крилати и балистични ракети от страна на руските въоръжени сили от началото на пълномащабната инвазия през февруари 2022 г.
Хронология на част от ударите
💥 Вечерта на 15 юли 2022 г. руските войски нанасят нанасят атака срещу Южмаш и близките населени места.
💥 Сутринта на 17 ноември 2022 г. руските войски нанасят ракетна атака срещу Южмаш и близките населени места.
💥 В нощта на 15 август 2023 г. руските войски нанасят ракетна атака срещу Южмаш и Метеор.
💥 В нощта на 21 ноември 2024 г. руските войски нанесоха ракетен удар по Южмаш с балистична ракета Орешник.
История на предприятието
Държавното предприятие „Южен машиностроителен завод“ на името на А. М. Макаров“ е голямо украинско предприятие за производство на ракетно-космическа техника и други високотехнологични продукти, разположено в град Днипро. Наречен в чест на Александър Максимович Макаров, дългогодишен директор на завода.
През 1944 г. ръководството на СССР решава да построи нови заводи за автомобили в Кутаиси, Днепропетровск, Одеса, Новосибирск и Иркутск.
През 1951 г. Днепропетровският автомобилен завод става част от производственото обединение на Южмаш. Ракетата Р-12, произвеждана в съоръжението, става най-популярната балистична ракета в Съветския съюз. По-късно там започва производството на ракетата Р-14, която по това време е най-мощната едностепенна ракета в света.
През 1995 г. е подписан договор за производство на ракети-носители "Зенит" за проекта "Морской старт". 4 години по-късно като част от проекта се състои първото изстрелване на ракетата, а през 2008 г. се състоя първото ѝ изстрелване от космодрума Байконур по програмата "Наземный старт".
През 2012 г. средносписъчният брой на служителите в Южмаш е 10 хиляди души. На 13 февруари същата година е извършено първото изстрелване на ракетата-носител "Вега", един от двигателите за която се произвежда в завода.
На 12 септември 2013 г. се провежда първото успешно изстрелване на американската ракета-носител Antares, част от блоковете на която се произвеждат в Южмаш.
През 2014 г. производството на ракетата-носител "Зенит" е преустановено, което нанася тежък удар на предприятието, за което производството на ракетата носи около 80% от приходите.
На 21 януари 2015 г. в завода се провежда масова стачка на служителите. На следващия ден зам.-генералният директор заявява, че има поръчки за 20 трактора и вече са намерени средства за заплати след премахването на данъка върху земята за завода.
От 25 януари 2015 г. със заповед на генералния директор на завода съоръженията в него са затворени до 2 март. Следва тежка ситуация, при която индустриалната вода в завода е била изключена в продължение на две седмици, баните не работят, има забавяне на заплатите, а неплатените сметки за електроенергия достигат 200 милиона гривни, поради което 3 от 4 електропровода към "Южмаш" са затворени.
На 20 ноември делегация на НАСА посещава завода, за да обсъди възможности за двустранно сътрудничество. В края на годината обемът на продажбите възлиза на едва 585 милиона гривни (около 25 милиона долара). Четири години по-рано приходите възлизат на 1,9 милиарда гривни (240 милиона долара).
През 2016 г. "Южмаш" и Liren сключват две споразумения за доставка на стомана на стойност 44,60 милиона гривни, а заводът увеличава натоварването си един път и половина. Въпреки това той остава в кризисна ситуация, продължават проблемите с плащането на сметките за електроенергия, както и с изплащането на заплатите.
Също през 2016 г. Бразилия се отказва от програмата за създаване на ракетата Cyclone-4, осъществена с участието на Южмаш. През декември двете основни конструкции на първата степен на ракетата-носител Antares са изпратени в САЩ.
През 2017 г. Юрий Радченко, ръководител на Държавната космическа агенция на Украйна, характеризира състоянието на "Южмаш" по следния начин:
„След спирането на проекта "Морски старт" заводът няма сериозни поръчки. Освен серийната ракета Зенит, в момента заводът няма друга точка на приложение на усилията. Има някои малки договори с чуждестранни клиенти за вътрешно сътрудничество, но не могат да заменят производствените обеми, за които е проектиран заводът. Инфраструктурата и капацитетът му позволяват да произвежда десетки ракети годишно, но ние не сме направили нито една ракета през последните три години. Технологията RD-250, която се озова в КНДР, беше широко обсъждана в пресата.“
На 15 януари 2019 г. "Южмаш" сключва договор с Алфа-Метал за доставка на метали на стойност 80 милиона рубли за програмата Antares. Същата година руската компания С7, която се опита да възобнови работата на проекта "Морски старт", прекратява сътрудничеството си с "Южмаш", поради което заводът отново е принуден да просрочи заплатите на служители.
През 2019 г. американо-украинската космическа компания Firefly предлага на завода договор за серийно производство на ракетни части, включващи 100 горивни камери, 500 блока за автоматизация и 40 турбопомпи, на обща стойност около 15 милиона долара. На 30 октомври е подписана заповед за отстраняване на Войт, генерален директор на Южмаш, но на 31 октомври заповедта е отменена
На 15 януари 2020 г. "Южмаш" сключва споразумение с Алфа-Метал за доставка на 88,7 тона алуминий за 42,9 милиона гривни. Същата година е предложен план за „корпоратизация“ на завода, а средният брой на служителите пада до 5400 души.
Към средата на 2020 г. заводът остава в кризисна ситуация, с просрочени заплати и данъци в размер на 210 млн. гривни и просрочени задължения за електроенергия в размер на 30 млн. гривни. Броят на служителите намалява до 4,8 хиляди (от 7-8 хиляди през 2014 г. и 55 хиляди в съветско време, 12 хиляди до 2013 г.). Средната заплата е приблизително 6-7 хиляди гривни (около 250 долара), средната възраст на работниците беше около 60 години.
Същата година е подписан меморандум за производство на 5000 електрически автобуса и 7800 зарядни станции на обща стойност почти 850 милиона долара с южнокорейската фирма Caris.
През юли 2020 г. Върховната рада внася законопроект № 3697 с изменения в закона за държавния бюджет за 2020 г., според който се планираше да се отпуснат 2,3 милиарда гривни на Южмаш за изплащане на дългове към държавата. От резервния фонд на Украйна са отделени 15 милиона гривни за унищожаване на складирания хептил.
На 30 април 2021 г. са обявени споразумения с италианската компания Avio S.p.A за доставка на 10 двигателя за ракетата носител Vega. На 16 юли същата година е сключено споразумение за сътрудничество с компанията за търговия с метали National Building & Marketing Co. от Саудитска Арабия.
На 13 август 2021 г. Южмаш изпраща размерен и докинг макет на първата степен на ракетата Beta в САЩ за Firefly Aerospace. Дългът към държавния бюджет на Украйна възлиза на 77,3 милиона гривни. На 22 септември Кабинетът на министрите на Украйна със заповед № 1146-р одобрява началото на реорганизацията на Южмаш в акционерно дружество.
Няма коментари:
Публикуване на коментар