четвъртък, 16 май 2024 г.

Обединеното кралство обяви програма за шест десантни кораба в „нов златен век“ за военноморското корабостроене

🇬🇧 Говорейки на годишната конференция за морски сили в централен Лондон на 14 май 2024 г., министърът на отбраната на Обединеното кралство Грант Шапс заяви, че Обединеното кралство „вижда нова златна ера на корабостроенето“.

Шапс обяви, че страната му ще построи „до шест нови военни кораба, способни бързо да дебаркират командоси на плажовете по целия свят“. Те ще бъдат известни като „Многофункционални кораби за поддръжка“ (MRSS) и ще бъдат специализирани военни кораби, предназначени да доставят бързо командосите на Кралските морски пехотинци по море за провеждане на специални операции.

Шапс също така декларира, че Обединеното кралство няма да изхвърли на скрап или да остави на консерва двата кораба на Кралския флот с „докови платформи за кацане“ (LPD): HMS Albion и HMS Bulwark. В средата на 2023 г. HMS Albion беше приведен в състояние на „намалена готовност“, докато през март 2024 г. Министерството на отбраната на Обединеното кралство обяви, че HMS Bulwark също ще бъде поставен в резерв. Това на практика е оставило и двата кораба преди планираните дати за извеждане от експлоатация през 2033-34 г.

Новите кораби MRSS „ще бъдат много гъвкави бойни кораби, способни да се разгръщат при по-голямо разнообразие от операции и проектирани да носят превозни средства, самолети, кораби за вмъкване и широка гама от системи без екипаж за сложни мисии“, се казва в съобщение за пресата на Министерството на отбраната на Обединеното кралство. „Те също така ще могат да действат като първични кораби за приемане на пострадали, предоставяйки спешна медицинска помощ на нашите сили, където и да са разположени.“

Министерството на отбраната заяви, че е навлязло в концептуалната фаза на програмата MRSS и ще работи с индустрията като част от ранното ангажиране на пазара преди разработването на дизайна на кораба.

В съответствие с „Националната стратегия за корабостроене на Обединеното кралство“ ще бъдат изградени общо шест MRSS, които ще заменят настоящите способности, включително двата LPD, три спомагателни дока за десантни кораби и кораба за авиационна поддръжка RFA Argus, в началото на 2030 г.

С продължаващото изграждане на фрегати тип 26 и тип 31 в Шотландия, подводници от клас „Astute“ и „Dreadnought“ в корабостроителницата в Бароу-ин-Фернес и спомагателни кораби от тип Fleet Solid Support (FSS) в Белфаст и Девън, Шапс декларира, че „с до 28 кораба и подводници, построени или в процес на подготовка, това е нов златен век за британското корабостроене”.

Съобщението за корабостроенето следва изявлението на министър-председателя на Обединеното кралство Риши Сунак, който обяви на 23 април 2024 г., че Обединеното кралство ще увеличи разходите за отбрана до 2,5% от БВП до 2030 г.

Съобщение за медиите от Министерството на отбраната на Обединеното кралство цитира първия морски лорд на Кралския флот, адмирал сър Бен Кий, който отбеляза: „Радвам се, че държавният секретар циментира бъдещето на нашите Кралски морски пехотинци, като се ангажира с този нов клас от до шест десантни кораба. Това ще бъдат най-способните военни кораби-амфибии, които нацията някога е притежавала, проектирани да бъдат напълно взаимозаменяеми с нашите най-близки съюзници в Европа и в НАТО.

Въпреки това, не всички сектори на военноморската корабостроителна индустрия на Обединеното кралство са толкова здрави, колкото предполагат изявленията на Шапс. Текущата икономическа жизнеспособност на базираната в Белфаст корабостроителница Harland & Wolff, която има договор като част от консорциума Team Resolute за изграждане на три FSS кораба за спомагателния кралски флот (RFA), е под известно съмнение.

Team Resolute – консорциум, който се състои от Harland & Wolff, британската къща за морски дизайн BMT и испанския корабостроител Navantia – получи договор за 1,6 милиарда британски лири (1,87 милиарда евро) за изграждане на корабите FSS през януари 2023 г.

Въпреки това Harland & Wolff заяви през септември 2023 г., че се нуждае от гаранция за заем от 200 милиона британски лири от инициативата на правителството на Обединеното кралство за експортно финансиране на Обединеното кралство (UKEF) за рефинансиране на кредитно улеснение, предупреждавайки: „Ако компанията не успее да набере тези допълнителни средства и продължава да запазва текущата си разходна база, съществува съществена несигурност, която може да хвърли значително съмнение върху способността на групата да продължи да функционира като действащо предприятие.“

Според съобщението на британския вестник The Times от 15 май се очаква британският финансов министър Джереми Хънт да блокира този пакет за финансова подкрепа. Ако Harland & Wolff се разпадне като предприятие, корабите на FSS вместо това ще бъдат построени в корабостроителницата на Navantia в Кадис.

В речта си на конференцията Sea Power Shapps Грант Шапс също обяви, че фрегатите тип 23 на Кралския флот HMS Argyll и HMS Westminster, които имат общ стаж от 63 години, ще бъдат пенсионирани. HMS Argyll, която е най-дълго служилата фрегата тип 23 в Кралския флот, е продадена на BAE Systems и ще бъде използвана за подпомагане на обучението на чираци в съответствие с дневния ред на правителството относно уменията и корабостроителния капацитет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар