вторник, 2 април 2024 г.

Интересни времена за шофьорите в Полша - бойната авиация се завърна на пътя

📸 Снимки: Iwona Wiszniewska – Klub 1. SLT/MoD

🇵🇱🇮🇹 Между 10 и 14 март военновъздушните сили на Полша проведоха учение с кодово име „Route 604“, като част от текущите им усилия да обучат както националните, така и съюзническите военновъздушни сили как да управляват самолети по обществените пътища, в случай че руска инвазия извади извън строя наличните въздушни бази. Въпреки че тази способност не се тества за първи път, най-новата версия на учението включва за първи път италиански изтребители Eurofighter, както и един от произведените в Турция дронове Bayraktar TB2, закупен от Полша.

„Път 604“ е кръстен така поради използването на провинциален път №. 604, обществен път, използван ежедневно, но който също така съдържа Drogowy Odcinek Lotniskowy или DOL — участъци от обществени пътища, определени като потенциални писти за кацане. Конкретният участък, DOL Wielbark, се намира между град Ruskowo и Przeździęk Wielki, югоизточно от Olsztyn, централна Полша.

Според Министерството на националната отбрана на Полша в момента в страната има 22 DOL, но само три са в състояние, годно за оперативна употреба. Тазгодишното обучение в DOL Wielbark беше част от учението Kondor-2024, което има за цел да интегрира частите, подчинени на 1-во тактическо авиационно крило.

„Основната цел на тазгодишното учение беше да се провери, както в авиационен, технически, така и в логистичен план, възможността за осигуряване на кацането на самолети в DOL, възстановяване на бойната готовност и изпълнение на въздушни операции в DOL и всички елементи, пряко свързани с това за този тип задачи“, каза подполковник Марчин Борута, говорител на 23-та тактическа авиационна база.

Като част от четиридневното учение изтребители МиГ-29 от 22-ра тактическа авиобаза в Малборк и щурмови самолети Су-22 от 21-ва тактическа авиобаза в Швидвин, както и безпилотен боен летателен апарат TB-2 Bayraktar от 12-та база за безпилотни летателни апарати от Мирославец, се редуват при кацане и излитане от обществената пътна артерия.

„За разлика от миналогодишното събитие, пилоти, летящи оперативно, изпълняващи задачи за бойно дежурство и разузнавателни полети ежедневно, бяха избрани да работят в DOL“, каза Борута – придавайки по-реално усещане на усилията.

В първия ден от учението, 10 март, 4 изтребителя МиГ-29 и 4 щурмови самолета Су-22 изпълниха маневри на нисък заход и прелитане над DOL. На следващия ден двойка МиГ-29 и четири Су-22 извършиха маневри за нисък подход и докосване и излизане. На 12 март в същия състав бе изпълнен нисък подход, докосване и преминаване, както и прелитане над DOL Wielbark. В допълнение, един дрон TB-2 оперира над DOL всеки ден.

Последният ден от учението донесе нотка на оперативни предизвикателства в реалния свят. Облаците бяха твърде ниско, което означаваше, че опитите за кацане на МиГ-29, Су-22 и F-16 бяха неуспешни.

Преди началото на учението в DOL Wielbark беше обявено, че многоцелеви самолети Eurofighter F-2000A на италианските военновъздушни сили, които в момента са базирани в Малборк като част от мисията Enhanced Air Policing, ще вземат участие. За съжаление самолетите не кацнаха на път 604, а направиха само две ниски прохода, но самата концепция за вкарване на външни самолети за този вид упражнения е тази, която Полша изглежда желае да повтори.

„Извън скандинавските страни операциите с DOL са уникални и се обучават тук, в Полша. Това е допълнителен аспект, интересен и заслужаващ преквалификация, [така че италианците], които имат такава възможност, искат да се възползват от нея и да я видят. […] Кой знае, може би ще решат, че това е елемент, който биха могли да внедрят в програмата си за обучение” обясни още подполковник Борута.

Няма коментари:

Публикуване на коментар