понеделник, 22 април 2024 г.

Наземните дронове: Следващия епизод на безпилотната война в Украйна.

Руски войник тества наземен дрон в района на Донецк, Украйна през февруари 2024 г.
📸 Снимка: Dmitry Yagodkin/TASS

🇺🇦⚔️🇷🇺 Съвременното бойно поле е трансформирано от дронове във въздуха и в открито море, а сега по всичко изглежда, че Русия и Киев са на прага на разполагането и на голям брой наземни дронове в зоната на активни бойни действия, пише в своя статия за RFE/RL новозеландската фотографка Амос Чапъл.

Скорошно видео улови степента, до която безпилотните апарати са трансформирали начина на водене на сражения в съвременния свят. Клипът показва два руски наземни дрона, въоръжени с гранатомети, които биват унищожени от украински въздушни дронове, докато всичко това бива запечатано на видео от разузнавателен дрон, кръжащ наблизо.

Това е един от няколкото публикувани през последните седмици кадри, показващи безпилотни наземни превозни средства (UGV). В други клипове, наземен дрон изстрелва залпове от трасиращи куршуми по руска позиция, а колесен дрон тип "камикадзе" превозва масивно взривно устройство по открит терен, преди да го детонира под мост в контролирана от Русия територия.

Наталия Кушнерска, ръководител на Brave1, украинска правителствена организация, занимаваща се с внедряването на иновации в отбранителната индустрия и въоръжените сили, каза пред RFE/RL, че разработването на наземни роботи се е превърнало в е един от основните приоритети на организацията й, която си е поставила за цел степена на развитие на наземните дронове да настигне тази на останалите безпилотни системи.

Brave1, казва тя, има повече от 200 дизайна на безпилотни наземни превозни средства (UGV), представени на тяхната платформа, 50 от които вече са тествани.

Британски войници във Франция стоят сред пленени германски машини с дистанционно управление "Голиат" по време на битката за Нормандия през 1944 г.
📸 Снимка: Public Domain

Наземните дронове са използвани за първи път в битка от СССР по време на нахлуването му във Финландия през 1939 г, по-известно като “Зимната война”. Съветските “телетанкове” са конвенционални танкове, оборудвани със система за радиоуправление. По това време превозните средства са ограничени от необходимостта да бъдат управлявани от разстояние без наличието на постоянно видео наблюдение. Съобщава се, че съветските телетанкове са били използвани за последно в битка през 1942 г. по време на Втората световна война.

В същия период, на въоръжение в германската армия влиза наземен дрон-камикадзе, наречен Голиат. Превозното средство с размерите на броня на автомобил се управлява дистанционно чрез своеобразен джойстик, свързан с него посредством 650-метров трижилен кабел, навит на барабан в задното му отделение. В зависимост от модела, може да носи 60 или 100 кг силно експлозивен заряд, и е предназначен за различни видове мисии като унищожаване на танкове, разрушаване на плътни пехотни формации или разрушаване на сгради или мостове. Голиатите са превозни средства за еднократна употреба, които се унищожават при детонацията на бойната им глава. По време на Втората световна война са произведени хиляди бройки, но в крайна сметка се оказват твърде бавни и неефективни и бързо биват снети от въоръжение.

Наземно безпилотно превозно средство Уран-9, видяно в Русия през април 2022 г.
📸 Снимка: Anton Novoderezhkin/TASS

След Втората световна война са правени многобройни опити за съживяване на концепцията за боен наземен дрон, но без особен успех. Руският безпилотен танк Уран-9 е използван в битка по време на гражданската война в Сирия през 2018 г., но според съобщенията се е представил толкова зле, че на системата й е необходимо поне десетилетие за подобрения и корекции преди да бъде готова за реални бойни дествия. Машината все още не е използвана в Украйна.

Безпилотна минна машина по време на изпитания в Белгородска област на Русия през април 2024 г.
📸 Снимка: Tatyana Simonenkova/TASS

Майкъл Бойл, доцент от университета Рътгерс в Ню Джърси и автор на книга за войната с дронове, обясни пред RFE/RL, че има няколко причини, поради които бойните наземни дронове се развиват значително по-бавно.

„Първият е теренът“, каза той. Докато въздушните дронове обикновено могат да летят свободно като птиците, а морските дронове също се движат без особени препятствия, наземните дронове „трябва да могат да се движат бързо по неравни повърхности, за да изпълнят задачата си и да го правят под непрестанен обстрел в оспорвани райони, където се водят активни бойни действия“, обясни Бойл.

Елементарни препятствия като ров или намотки от бодлива тел, които един войник може лесно да прескочи, все още представляват непроходима бариера за голяма част от наземните дронове.

Бойни наземни дронове, разработени от украинската платформа Brave1.
📸 Снимка: Brave1

Другият ключов фактор е цената.

„Разработването на наземно превозно средство, което може да работи дистанционно по неравен терен и да бъде интегрирано с други военни части, е скъпо“, каза Бойл.

Докато въздушните дронове-камикадзе, струващи няколкостотин долара, рутинно се изпращат на еднопосочни мисии, наземните дронове, големи и достатъчно напреднали, за да се движат по остри бойни полета, „като цяло не са за еднократна употреба“, допълни той.

Тестове на товароносимо наземно безпилотно превозно средство.
📸 Снимка: Brave1

Експертът по дронове добави, че „комуникационната инфраструктура трябва да бъде особено сигурна, поне докато цената им не стане по-достъпна. Само по себе, това също представлява бариера за по-масовото им навлизане“.

Кушнерска сподели, че най-обещаващият от наземните проекти на дронове, които Brave1 тества, е превозно средство, предназначено да транспортира ранени от бойното поле.

Тестове на наземен дрон за евакуация на ранени войници от бойното поле.
📸 Снимка: Brave1

„Комуникацията с военните ни показа, че защитниците понасят много от загубите си по време на евакуацията на ранените“, казва тя.

Тя казва, че дистанционно управлявано или автономно превозно средство може да заеме мястото на трима до шестима войници, необходими за пренасянето на ранен войник далеч от фронтовата линия.

„До края на 2024 г. очакваме този UGV да стане неизменна част от работата на нашите военни.“

Няма коментари:

Публикуване на коментар