🇺🇸🇮🇱🇦🇪 Оценката на разходите на американската армия за изграждането на кей край Газа за доставка на хуманитарна помощ се е повишила до 320 милиона долара, каза пред Ройтерс служител на отбраната на САЩ и източник, запознат с въпроса.
Цифрата, която не е съобщавана по-рано, илюстрира огромния мащаб на строителните усилия, които според Пентагона включват около 1000 американски военнослужещи, предимно от армията и флота.
Все пак цената се е удвоила спрямо първоначалните оценки по-рано тази година, според човек, запознат с въпроса.
„Цената не просто се е повишила. Тя експлодира“, каза пред Ройтерс сенатор Роджър Уикър, най-добрият републиканец в ръководената от Демократическата партия сенатска комисия по въоръжените сили, когато беше попитан за разходите.
„Това опасно усилие с незначителна полза сега ще струва на американските данъкоплатци най-малко 320 милиона долара за експлоатация на кея само за 90 дни.“
Президентът на Демократическата партия Джо Байдън обяви кея през март, когато хуманитарни служители призоваха Израел да улесни достъпа на хуманитарни помощи до Газа по сухопътни пътища. Чрез отварянето на втори маршрут за помощ, този по море, служители на администрацията на Байдън се надяват да предотвратят глада в Северна Газа.
Военната кампания на Израел срещу Хамас, в отговор на атаката на Хамас срещу Израел на 7 октомври, опустоши малката ивица Газа и хвърли нейните 2,3 милиона души в хуманитарна катастрофа.
Все пак Уикър и някои други законодатели се съмняват дали кеят е полезно начинание, особено като се има предвид рискът американските военни да станат мишени на бойците на Хамас.
„Колко ще бъдат на куката данъкоплатците, след като – или ако – кеят най-накрая бъде построен?“ — попита Уикър.
„С всеки ден, в който тази мисия продължава, цената се покачва, както и нивото на риск за 1000 разположени войници в обсега на ракетите на Хамас.“
Притесненията относно заплахата американските войски да бъдат въвлечени във войната Израел-Хамас бяха подчертани в четвъртък, след като се появиха новини за минометна атака близо до района, където кеят в крайна сметка ще докосне земята. Въпреки това там не присъстваха американски сили и те бяха на мили от брега - извън обсега на минохвъргачките.
Байдън нареди на силите на САЩ да не стъпват на брега на Газа.
Първоначално кейът ще обслужва 90 камиона на ден, но този брой може да достигне до 150 камиона дневно, когато започне да функционира напълно. Организацията на обединените нации заяви миналата седмица, че средният дневен брой камиони, влизащи в Газа през април, е бил 200 и че е имало пик от 316 в понеделник.
Високопоставен служител на администрацията на Байдън каза миналата седмица, че хуманитарната помощ, идваща от кея, ще трябва да премине през израелските контролно-пропускателни пунктове на сушата.
Това е въпреки че помощта вече е била инспектирана от Израел в Кипър, преди да бъде изпратена в Газа. Израел иска да попречи на каквато и да е помощ да стигне до бойците на Хамас, което да засили техните военни усилия.
Перспективата за контролно-пропускателни пунктове повдига въпроси за възможни забавяния дори след като помощта достигне брега. Организацията на обединените нации отдавна се оплаква от пречките пред получаването на помощ и разпространението й в Газа.
Организацията на обединените нации призова за 2,5 милиарда долара, за да се опита да посрещне най-спешните нужди на хората, живеещи в ивицата Газа между април и декември.

Няма коментари:
Публикуване на коментар