![]() |
| Руският президент Владимир Путин (в средата), министърът на отбраната Сергей Шойгу (вдясно) и главнокомандващият флота Николай Евменов (вляво) плават на борда на лодка по време на годишния парад за деня на ВМС на 30 юли 2023 г. в Санкт Петербург, Русия. |
🇷🇺 Заглушаването от Русия на GPS сигнала в Балтийско море, продължаващо с месеци, не е просто опасно; намесата в самолетите и корабоплаването вреди на регионалната икономика - и е време НАТО да предприеме действия, заяви началникът на военноморските сили на Швеция в понеделник.
„Що се отнася до военните цели, ние не сме толкова засегнати, защото не сме толкова зависими от GPS като система за навигация. Но, разбира се, липсата й превръща региона в несигурна зона. И когато... възниква несигурност в дадена област, застрахователните ставки се увеличават“, каза контраадмирал Ева Скуг Хаслум в свое изказване на конференцията "Sea-Air-Space" в покрайнините на Вашингтон, окръг Колумбия.
Една от основните последици е увеличеният брой кораби, които изключват своята система за автоматична идентификация, което прави по-трудно да се посочи произхода им или какво точно търсят в Балтийско море - феномен, който Скуг Хаслум нарече „призрачно корабоплаване“ и предупреди, че „става все по-мащабно и по-мащабно."
Естонски наблюдатели предполагат, че именно Кремъл стои зад смущенията в GPS, и по-конкретно неговите средства за радиоелектронна борба, разположени в пределите на Калининградска област, в това число комплекс 14Ц227 "Тобол".
Калининград е руски анклав на брега на Балтийско море, намиращ се на 80 километра западно от Беларус. Разделя ги парче земя по полско-литовската граница, по-известно като Сувалкския коридор. Ако Русия нахлуе и установи контрол върху него, тя може съвсем спокойно да изолира по суша Латвия, Литва и Естония от останалата територия на НАТО.
Държавите-съюзници на Алианса трябва да се справят със ситуацията, като увеличат присъствието си в Балтийско море, смята командващият ВМС на Швеция.
„Мисля, че в момента сигурност може да се постигне единствено с установяването на засилено присъствие“, категорична бе тя. Това може да включва използването на активи на НАТО за ескортиране на търговски кораби - ако възникне необходимост от съдействие с навигацията или някакъв друг проблем: „Нека бъдем близо до търговското корабоплаване - по този начин и те ще се чувстват сигурни.“

Няма коментари:
Публикуване на коментар