понеделник, 29 април 2024 г.

„Няма да има друг като него“: Южнокорейските F-4 Phantom II с последен полет преди пенсиониране.

🇺🇸🇰🇷 Някои от последните F-4 Phantom II, които все още летят, пуснаха последните си боеприпаси по време на учение с живи стрелби този месец, три седмици преди Южна Корея да пенсионира изтребителите след 55 години служба, пише онлайн изданието Stars & Stripes.

F-4 изстреляха ракети въздух-земя AGM-142 и хвърлиха 30 броя 226 килограмови свободно падащи бомби MK-82 към симулирани цели през последните седмици, съобщиха военновъздушните сили на Южна Корея в съобщение за пресата в четвъртък.

F-4 е разработен през 1950 г. за ВМС на САЩ като бомбардировач и прехващач от бившата McDonnell Aircraft Corp., Сейнт Луис.

Извършва първия си полет през 1958 г.; пет години по-късно той беше въведен във военновъздушните сили като част от плана на Министерството на отбраната за идентични изтребители във всички видове въоръжени сили.

По време на войната във Виетнам F-4 извършва бомбардировки, разузнавателни мисии и бойни действия въздух-въздух срещу северновиетнамските МиГ-21, произведени от Съветския съюз. Фантомите продължиха да извършват разузнавателни операции по време на операция Пустинна буря в началото на 90-те години. Те също летяха на Wild Weasel мисии, изстрелвайки ракети по радарите на иракската противовъздушна отбрана.

Въпреки че беше благословен с впечатляваща скорост и способност да се справя с много различни по вид роли, „той не направи нищо впечатляващо“, каза Чък Уотсън, куратор на Музея на бойната авиация в Топека, щата Канзас, по телефона в неделя.

Над Виетнам американските пилоти откриха, че големият, двумоторен, двуместен Фантом е по-малко маневрен от едноместния, едномоторен МиГ-21, в резултат на което пострада при въздушни боеве.

„Много хора бяха шокирани, че се върнахме към концепция за двама души, защото много самолети ставаха еднопилотни“, каза Уотсън.

Членът на екипажа на задната седалка помагаше на пилота при навигацията и работата с радиото; въпреки това най-важната им задача по време на войната беше да осигурят „допълнителен чифт очи“, каза Уотсън.

„Бойната среда беше толкова интензивна и имаше толкова много натоварване върху пилота, че те просто не можеха да се справят с всичко“, каза той. „Така че наличието на втори чифт очи наистина помогна в тази ситуация.“

Военните се справиха с някои от недостатъците на F-4, като отново наблегнаха на обучението за бойни действия във въздуха за пилоти и използваха максималната скорост на самолета от приблизително 2300 километра в час в своя полза, каза Уотсън.

Близо 5200 екземпляра F-4 са произведени между 1958 и 1979 г., според ВВС. Американските военни пенсионираха самолета в началото на 90-те години.

Последният Phantom в инвентара на САЩ - дистанционно управлявана въздушна мишена QF-4 - направи последния си полет на 21 декември 2016 г. в базата на военновъздушните сили Холоман, щата Ню Мексико.

F-4 беше водещият изтребител на Южна Корея от 1969 г. до началото на производството на домашния KF-16, базиран на американския F-16 Fighting Falcon, през 1994 г.

В своя пик Южна Корея експлоатира около 220 броя F-4; днес този брой е приблизително 10, сподели говорител на Министерството на националната отбрана по телефона в петък.

Южнокорейските военновъздушни сили планират да пенсионират самолета по време на церемония в южнокорейската военновъздушна база Сувон на 7 юни.

Официалните лица на Южна Корея обикновено говорят с медиите при условие за анонимност.

Само Иран, Турция и Гърция все още летят с този модел изтребител, твърди статия от 10 февруари на уебсайта Simple Flying.

„Има огромни последователи от хора“, каза Уотсън за F-4. „Ако бях богат и нямах нищо освен време, щях да отида там, за да го гледам как лети още веднъж.

„Когато всички изчезнат, няма да има друг като него“, категоричен бе той.

Няма коментари:

Публикуване на коментар