сряда, 3 април 2024 г.

"Bell Boeing V-22 Ospre" на въоръжение във ВМС на САЩ

🇺🇸 Bell Boeing V-22 Ospre е американски военен самолет, конвертоплан, поддържащ както съкратено хоризонтално (STOL), така и вертикално излитане и кацане (VTOL). Той е проектиран с цел да съчетае функционалността на обикновения хеликоптер с високата скорост и големия обхват на полета на турбовитловия самолет.

Провалът на операция „Орлов нокът“ през 1980 г. по време на заложническата криза в Иран подчерта, че има военни роли, за които нито конвенционалните хеликоптери, нито транспортните самолети са подходящи. Именно това кара Департаментът по отбраната (DoD) да инициира програма за разработване на иновативен транспортен самолет с възможности за далечни разстояния, висока скорост и вертикално излитане, както и съвместната програма за експериментално вертикално излитане/кацане (JVX), която започна официално през 1981 г.

Партньорството между Bell Helicopter и Boeing Helicopters беше сключено с договор за разработка през 1983 г. за самолета V-22 с тилтротор. Екипът на Bell-Boeing съвместно произвежда самолета. Първият му полет е проведен през 1989 г, след което започва период на летателни тестове и промени в дизайна; сложността и трудностите на това да бъде първия конвертоплан за военни цели довежда до дългогодишен процес по разработка.

Корпусът на морската пехота на Съединените щати (USMC) започна обучение на екипаж за MV-22B Osprey през 2000 г. и го пусна на въоръжение през 2007 г.; той допълни и след това замени техния Boeing Vertol CH-46 Sea Knights.

Военновъздушните сили на САЩ (USAF) пуснаха своята версия на конвертоплана, CV-22B, през 2009 г. Откакто влезе в експлоатация с морската пехота и военновъздушните сили, Osprey беше разгърнат в транспортни и медицински операции над Ирак, Афганистан, Либия, и Кувейт. Военноморските сили на САЩ започнаха да използват CMV-22B за бордови доставки през 2021 г.

Инциденти

V-22 Osprey е претърпял 13 инцидента със загуба на самолета, с общо 46 смъртни случая.

  • По време на тестовете от 1991 до 2000 г. има четири катастрофи, довели до 30 смъртни случая.
  • Откакто започва експлоатацията му през 2007 г., V-22 е претърпял осем катастрофи, довели до 16 смъртни случая и няколко леки инцидента.
  • На 18 март 2022 г. самолет MV-22B Osprey на Корпуса на морската пехота на САЩ, участващ в ученията „Cold Response“, катастрофира във фюлке Норлан. Загиват четирима военнослужещи.

Историята на произшествията със самолета пораждат полемика относно предполагаемите проблеми с безопасността му, както и бъдещото му използване.

Няма коментари:

Публикуване на коментар