сряда, 3 април 2024 г.

Датската фрегата "HDMS Iver Huitfeldt" е приключила преждевременно участието си в операците в Червено море

HDMS Iver Huitfeldt (F361) е фрегата от клас Iver Huitfeldt в Кралския датски флот. Кръстена е на Ивер Хуитфелд, датски офицер от 17-ти век. Пусната е на вода през март 2010 г. от датската корабостроителница Odense Steel Shipyard, а през януари 2011 г влиза официално в експлоатация.
📸 Снимка: seaforces.org

🇩🇰 През януари датският парламент даде зелена светлина за разполагането на фрегатата за противовъздушна отбрана HDMS Iver Huitfeldt в Червено море в рамките на военноморската коалиция „Prosperity Guardian“, създадена по инициатива на Съединените щати за защита на морския трафик от атаките на йеменските бунтовници хуси, подкрепяни от Иран.

Като се има предвид, че те засягат дейността на датския бизнес конгломерат АП „Мьолер-Мерск Групен“ - една от най-важните компании в страната, Дания неизбежно е загрижена за ситуацията в Червено море, откъдето произхожда и това решение.

„Отговорихме на желанието Дания да бъде част от коалицията. Тук не говорим за псевдовоенна работа, а за сериозна ситуация, в която Дания казва, че ще поеме и политическа отговорност, за да сложи край на случващото се“, коментира тогава Троелс Лунд Поулсен, датският министър на отбраната.

На 9 март фрегатата HDMS Iver Huitfeldt свали четири дрона "камикадзе" от петнадесетте, които бунтовниците хуси току-що бяха изстреляли от Йемен към кораби, преминаващи през южната част на Червено море.

„От самото начало бяхме наясно, че тази задача включва висока вероятност за използване на въоръжена сила. Това вече се случи и аз се гордея, че корабът и екипажът направиха това, за което бяха изпратени, по професионален начин, а именно да защитят свободата на корабоплаването“, каза генерал Флеминг Лентфер, началник на щаба на датската отбрана.

Но според специализирания сайт Olfi, нещата за датския екипаж не са изглеждали толкова розови.

Напомняме, че трите фрегати от клас „Iver Huitfeldt“ могат да носят до 56 ракети земя-въздух, а именно 32 RIM-66 Standard и 24 RIM-162 Evolved SeaSparrow Missiles [ESSM] с обхват 50 км.

Въоръжението им се допълва от две 76-милиметрови основни оръдия OTO Melara и 35-милиметрова система Oerlikon CIWS. И накрая, те са оборудвани с радар за наблюдение на далечни разстояния SMART-L и многофункционален радар APAR [Радар с активна фазова решетка], доставени от Thales Nederland. Всичко това е реализирано от системата за бойно управление C-FLEX, проектирана от датската група Terma A/S.

Според ограничено съобщение на НАТО от 13 март и публикувано от Olfi, командирът на HDMS Iver Huitfeldt, командир капитан Суне Лунд съобщава за неизправност между радара APAR и системата C-FLEX, което предотвратява изстрелването на ракети RIM-162 ESSM за прихващане на вражески дронове в продължение на 30 минути.

Но най-сериозното е, че според датския офицер този проблем не е нов… и че е бил „пренебрегван“ години наред, защото не е имало непосредствена „необходимост“ за разрешаването му.

В допълнение към тази неизправност, командирът на датската фрегата също посочи, че половината от снарядите, изстреляни от двете 76-милиметрови кули, не са имали „никакъв ефект“ върху вражеските цели, защото са избухнали преждевременно, понякога веднага след изтрелването им от оръдието.

„Всички снаряди на склад са на повече от три десетилетия. Те бяха оборудвани с предпазител за близост през 2005 г., който изглежда е неподходящ за реална битка“, пише той в съобщението, предадено от Olfi. „Трябва да подчертая критичния и неприемлив характер на изпращането на фрегата във враждебна среда с боеприпаси, състоящи се от този тип нестабилни снаряди“, категоричен е той.

Имайте предвид, че разгърната в европейските военноморски сили Aspides, германската фрегата Hessen също претърпя известни несполуки, като не успя да свали американски дрон MQ-9 Reaper, който смяташе за враждебен. Освен това по-късно стана ясно, че е имала затруднения и при изстрелването на ракети RIM-162 ESSM. Въпреки това, подобно на HDMS Iver Huitfeldt, тя е оборудвана с радари Smart-L и APAR. Но системата й за бойно управление е различна.

Във всеки случай този казус няма да спре дотук, тъй като датският министър на отбраната поиска „незабавно“ започване на разследване. „Много е сериозно и затова поисках обяснение“, каза той на 2 април. Още повече, че според него не е бил информиран за неизправностите на фрегатата, чието разполагане е преждревременно съкратено с оглед на възникналите проблеми.

От своя страна датският генерален щаб се опита да отложи. „Образът, начертан от медиите за ситуацията, се основава на моментна картина, в която много неща все още остават неясни. След инцидента са направени редица наблюдения от техническо естество относно датчици и оръжия. В момента те се анализират. Следователно е твърде рано да се правят категорични заключения. Единственото нещо, което може да се каже със сигурност на този етап е, че фрегатата е свалила четири дрона и че процедурите и тактиката са работили“, отговориха от щаба в интервю за вестник Avisen Danmark.

Няма коментари:

Публикуване на коментар